پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب-صدای مردم جنوب ایران

پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب | Sedayejonoob.ir

منتشر شده در تاریخ: 08 بهمن 1401 ساعت 09:11:: شناسه خبر: 130814

انقلاب شعله های کوچک آبی؛ رهاورد بهار چهل و چهارم

کهگیلویه و بویراحمد طی چهار دهه پس از انقلاب تحولات زیرساختی فراوانی را در حوزه های مختلف از جمله گازرسانی پشت سر گذاشته که دسترسی ساکنان ۱۷ شهر وهزار و ۴۱ روستای این استان به گاز تنها گوشه ای از این خدمات است.

به گزارش صدای جنوب  استان کهگیلویه و بویراحمد ۸۷۴ هزار هکتار جنگل دارد و بلوط بیش از ۷۰ درصد جنگل های استان را پوشش می دهد و در سالیان گذشته به دلیل نبود زیرساخت ها مردم شهر ها و روستاها و مناطق عشایری برای پخت وپز، گرمایش، و بهداشت از هیزم استفاده می کردند.

سالانه حدود چندین هزار درخت بلوط کهنسال با تیشه روستانشینان در مناطق دورافتاده کهگیلویه و بویراحمد نابود می شد و این مساله خسارت زیادی به جنگل های استان وارد کرده بود.

نفس ریه های زاگرس این سرمایه های خدادادی به شمارش افتاده بود اما با پیروزی انقلاب اسلامی با ایجاد زیرساخت های گازرسانی در میان جنگل های انبوه و سخت گذر کهگیلویه و بویراحمد روحی دوباره در کالبد جنگل های این استان دمیده شده است و شاهد مهاجرت معکوس روستائیان به روستاهای استان هستیم.

عمر صنعت گاز در ایران و به تبع آن در استان های مختلف زیاد نیست و در واقع می‌توان صنعت گاز را ثمره انقلاب اسلامی در سال ۵۷ دانست که با شعار ایجاد عدالت اجرایی شد.

خدمات نظام پس از انقلاب اسلامی در این استان به هیچ وجه قابل مقایسه با پیش از انقلاب نیست به گونه ای که تا پیش از پیروزی انقلاب اسلامی بیشتر مردم مناطق شهری و روستایی استان از نعمت گاز خانگی محروم بودند و تنها سه روستای این استان به شبکه گاز خانگی متصل بود.

انقلاب شعله های کوچک آبی؛ رهاورد بهار چهل و سوم

داستان واقعیتی که روزی یک رویا بود

عملیات گازرسانی دراستان کهگیلویه و بویراحمد از سال ۱۳۶۱ آغاز و در سال ۱۳۶۳ بهره برداری از شبکه مذکور تحت مدیریت استانهای همجوار در بخش کوچکی از جغرافیای استان شروع شد.

در سال ۱۳۷۷ با توجه به نیاز روزافزون جامعه به گازطبیعی ، شرکت گاز استان کهگیلویه و بویراحمد تاسیس و از سال ۱۳۷۹ فعالیت مستقل خود را در جهت ارائه خدمات مطلوب گازرسانی آغاز نمود .

این شرکت هم اکنون به طور مستقل مسئولیت ایجاد و توسعه تاسیسات گازرسانی ، نگهداری و بهره برداری بهینه از آنها ، مطالعه ،تحقیق و پژوهش به منظور ارائه خدمات بهینه به مشتریان در محدوده استان کهگیلویه وبویراحمد را به عهده دارد .

شرکت گاز استان کهگیلویه و بویراحمد با عنایت به لزوم استفاده صحیح و بهینه از منابع گاز و پرهیز از اتلاف آن ، خدمات کلی خود را در راستای گازرسانی استاندارد به مشتریان ، رعایت حقوق و افزایش رضایتمندی مصرف کنندگان و همچنین بهبود مستمر کیفیت خدمات ارائه شده و حفظ محیط زیست با قطع نکردن درختان جنگل تبیین نموده است.

مدیرعامل شرکت گاز کهگیلویه و بویراحمد گفت: هم اکنون در چهل و سومین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی بیش از پنج هزار و ۲۷۳ کیلومتر شبکه توزیع گاز طبیعی در استان احداث شده است که وظیفه گاز رسانی به ۱۷ شهر با ۱۰۰ درصد جمعیت شهری و هزار و ۴۱ روستا ( از ۱۲۷۵ روستای واجد شرایط) با ۸۹ درصد جمعیت روستایی را بر عهده دارد.

ریحان بهادر افزود: تعداد مشترکین گاز طبیعی در استان که از این سوخت پاک بهره مند شده اند بیش از ۲۲۱ هزار مشترک می باشد .

وی تاکید کرد: همچنین بیش از ۸۰۰ هزار نفر از جمعیت استان در قالب ۱۹۵هزار خانوار از گاز طبیعی استفاده می کنند و سردسیر بودن و وجود منابع جنگلی غنی ، و لزوم حفاظت از جنگلها ،‌ اهمیت مضاعفی را به امر زیربنایی گازرسانی روستایی در استان کهگیلویه وبویراحمد داده است.

مدیرعامل شرکت گاز کهگیلویه و بویراحمد ادامه داد: علاوه بر آنها نیز عملیات گازرسانی به پروژه و ابرپروژه های گازرسانی در دست اجرا است که استان کهگیلویه و بویراحمد در آینده ای نزدیک استان به استان سبز تبدیل و معرفی خواهد شد.

 

مدیرعامل شرکت گاز کهگیلویه و بویراحمد ادامه داد: علاوه بر آنها نیز عملیات گازرسانی به پروژه و ابرپروژه های گازرسانی در دست اجرا است که استان کهگیلویه و بویراحمد در آینده ای نزدیک استان به استان سبز تبدیل و معرفی خواهد شد.

بهادر بیان کرد: هم اکنون روند گازرسانی به شهرها و روستاهای استان پس از پیروزی انقلاب اسلامی شتاب بیشتری گرفته و صنعت گاز در استان کهگیلویه و بویراحمد توانسته است گام های بلندی بردارد.

وی تاکید کرد: رشد جمعیت شهری استان از صفر درصد به ۱۰۰ درصد و رشد جمعیت روستایی از صفر درصد به ۸۹ درصد رسیده و همچنین شهرستان گچساران به عنوان شهرستان سبز معرفی شده است.

تداوم گازرسانی به روستاهای استان

استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: تداوم گازرسانی به روستاها از سیاست های کلان نظام جمهوری اسلامی ایران در جهت محرومیت زدایی و تحقق عدالت اجتماعی به شمار می آید و این امر مهم در طول سالهای گذشته به طور جدی در دستور کار قرار گرفته و در دولت سیزدهم رنگ و بویی تازه به خود گرفته است.

سید علی احمدزاده افزود: ۱۲۳ روستا در استان طی مدت ۲ سال اخیر، با اعتبار ۲۵۳ میلیارد تومان از نعمت گاز برخوردار شده اند.

وی ادامه داد: سال ۱۴۰۰ حدود ۶۳ روستای استان با اعتبار ۱۴۸ میلیارد تومان و در سال ۱۴۰۱ هم ۶۰ روستا با اعتبار ۱۰۵ میلیارد تومان گازرسانی شده است.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد تاکید کرد: گازرسانی به ۵۲ روستای دیگر نیز با اعتبار ۲۴۲ میلیارد تومان در حال انجام می باشد که پیشرفت فیزیکی آن ها بالای ۵۴ درصد است.

احمدزاده ادامه داد: هم اینک گاز رسانی در بخش های محروم لوداب ، قلعه رییسی ، دیشموک و شبلیز شهرستان دنا با سرعت در حال اجرا می باشند و تلاش بر این است کار گازرسانی به این روستاها هم سریع تر انجام گیرد.

اجرای طرح‌ های گازرسانی پرشمار دولت سیزدهم مرهمی بر زخم توسعه‌ نیافتگی مناطق کم برخوردار این استان است.

انقلاب شعله های کوچک آبی؛ رهاورد بهار چهل و سوم

گازرسانی به مناطق روستایی با توجه به پیشگیری از استفاده اهالی روستاها از چوب درختان برای گرم کردن خانه های خود گامی برای توسعه اقتصادی و اجتماعی محسوب می شود.

جنگل های کهگیلویه و بویراحمد که جزئی از منطقه زاگرس محسوب می شود، ۸۰۰ هزار هکتار جنگل مساحت دارد و بر اساس گزارش ها از وسعت ۶ میلیون هکتاری جنگل‌های منطقه زاگرس به دلایل مختلف یک میلیون هکتار آن از بین رفته است.

بر اساس مطالعات انجام شده در جنگل‌های زاگرس ۲ هزار و ۳۷۲ گونه گیاهی شناسایی شده است و افزون بر ده ها فایده جنگل ها در زندگی بشر این ثروت ارزشمند ملی محل زیست ۶۱ گونه پستاندار، ۲۷ گونه ماهی، ۱۶۷ گونه پرنده و ۳۷ گونه خزنده است که این وظیفه شهروندان را برای صیانت از آن بیشتر کرده است.

کهگیلویه و بویراحمد با جمعیتی حدود ۷۲۳ هزار نفر دارای یکهزار و ۶۷۶ روستای دارای سکنه بر اساس سرشماری عمومی نفوس مسکن سال ۹۵ است.

دیدگاه ها بسته شده اند.

نظرسنجی

    • آخرین اخبار
    • پربازدیدترین اخبار

    ویدیو ها

    آگهی مناقصه شرکت پشتیبانی امور دام کشور

    همراه اول

    بالای صفحه
    طراحی سایت