پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب-صدای مردم جنوب ایران

پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب | Sedayejonoob.ir

منتشر شده در تاریخ: 28 فروردین 1402 ساعت 20:01:: شناسه خبر: 133809

نشان شفافیت بر کارنامه طرح ملی نهضت مسکن کهگیلویه و بویراحمد*

دولت سیزدهم در همان ابتدای راه با طرح نهضت ملی مسکن مورد توجه جدی قرار گرفت.

مسکن پس از خوراک و پوشاک جزو نیازهای اساسی و حقوق اولیه انسانی است و تأمین حداقل سرپناه برای تمام شهروندان ایرانی در حوزه وظایف حاکمیت قرار داده شده که این مهم در دولت سیزدهم در همان ابتدای راه با طرح نهضت ملی مسکن مورد توجه جدی قرار گرفت.

طبق سیاست های دولت سیزدهم تأمین مسکن مناسب و باکیفیت برای اقشار محروم، کم درآمد و کاهش سکونتگاه های غیررسمی و نوسازی و بهسازی بافت های فرسوده مورد توجه قرار گرفته و طی این مدت یک سال و نیم کارهای شاخصی در حوزه مسکن رقم خورده است .

قانون جهش تولید و تامین مسکن (طرح نهضت ملی مسکن) مصوب ۱۷ مردادماه ۱۴۰۰ یکی از برنامه‌های کلان دولت سیزدهم محسوب می‌شود و مستاجران را در تمام نقاط ایران امیدوار به خانه‌دار شدن کرده است.

دولت در طرح نهضت ملی مسکن با افزایش تسهیلات ساخت تا رقم ۴۵۰ میلیون تومان قصد دارد چهار میلیون واحد مسکونی طی چهار سال برای نیازمندان به این مقوله مهم احداث کند و بانک‌ها نیز موظف شده‌اند سالیانه ۳۶۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات به طرح جهش تولید و تامین مسکن اختصاص دهند.

رئیس جمهور مسکن را اهم مسائل کشور و مهم‌ترین دغدغه مردم می داند و تاکید بسیاری برای تحقق این طرح ملی دارد و بارها و بارها به استانداران و مدیران سراسر کشور اعلام کرده که کار را طبق برنامه زمانبندی مشخص شده پیش ببرند.

اخیرا؛ آیت الله سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور در آخرین شورای عالی مسکن از پیشرفت طرح نهضت ملی مسکن در ۱۰ استان اظهار نگرانی کرد و به وزیران کشور و راه و شهرسازی دستور داد که با تشکیل گروه بازرسی وضعیت طرح نهضت ملی مسکن را در این استان ها مورد ارزیابی قرار دهند.

طبق گفته های رئیس جمهور، وزیران مربوطه با بررسی کارشناسانه دریابند که استانهایی که روند کارشان در حوزه مسکن کند بوده با چه مانعی مواجه بوده اند که اگر دلیل قانع کننده ای داشتند به آنان برای سرعت بخشی به روند کار کمک لازم را داشته باشند و در صورت نداشتن دلیل قانع کننده و کاهلی در امر موجود حتما با آنان برخورد جدی و قانونی شود.

استان‌های تهران، یزد، لرستان، مازندران، خراسان رضوی، کرمانشاه، آذربایجان غربی، کهگیلویه و بویراحمد، کردستان و همدان، بترتیب جزو ۱۰ استان آخر این رتبه‌بندی هستند که عمدتا استان‌های مطرح کشور هستند.

بنابراین در این نشست اعلام شد که کهگیلویه و بویراحمد با عملکرد ضعیف در طرح نهضت ملی مسکن است و در جایگاه بیست و نهمین استان کشور قرار دارد.

سید علی احمدزاده استاندار کهگیلویه و بویراحمد دستور رئیس جمهور در خصوص نهضت ملی مسکن را اینگونه توصیف کرده که یقیناً برای ۱۰ استان و به‌ویژه این استان گره‌گشا و تسهیل‌کننده است و مردم بزودی اثرات خیر و رحمت تاکیدات رئیس دولت را خواهند دید.

احمدزاده یکی از استانداران جهادی دولت سیزدهم است که معتقد است باید کاری بر روی زمین نماند و با تلاش و جهادی کارها را پیش برد و در پیشبرد اجرای طرح نهضت ملی مسکن هم تاکنون نشست ها و بازدیدهای مختلفی از سراسر استان داشته است.
تعداد واحدهای مسکونی که برای استان طی چهار سال دولت سیزدهم پیش‌بینی شده ۴۰ هزار واحد است که باید طی چهار سال احداث شود که این پروژه ملی اکنون در تمامی شهرهای استان فعال است.

چند روز پیش پس از اعلام جایگاه استان در رتبه های آخر، واکنش های متفاوتی در فضای مجازی به همراه داشت، اما لازم است در خصوص ابعاد این کارنامه و کم و کاستی های اطلاعات ثبت شده که باید به دولت ارائه می شد، آگاه سازی شود.

به تازگی اطلاعات کامل و درست طرح نهضت ملی مسکن کهگیلویه و بویراحمد به حوزه مربوطه در مرکز کشور ارسال شده و طبق صحبت های معاون اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد در بدترین شرایط طرح نهضت ملی مسکن در رتبه پانزدهم کشور قرار دارد.

براساس آنچه از متولیان امر اعلام شده ، ترتیب رتبه‌بندی استان‌ها بر اساس پیشبرد طرح نهضت ملی مسکن بدین شکل است که استان‌های اصفهان، خوزستان و تهران هر سه یک امتیاز دارند که بر اساس این جدول رتبه‌بندی ۳۸ درصد پیشرفت فیزیکی دارند و رتبه‌های آنها در جدول ۲۰، ۲۱ و ۲۲ می‌باشد و استان‌های یزد و لرستان در جدول ۳۷ درصد پیشرفت فیزیکی در طرح نهضت ملی مسکن دارند که به ترتیب رتبه آنها ۲۳ و ۲۴ می‌باشد.

استان‌های مازندان، خراسان رضوی و کرمانشاه با ۳۶ درصد پیشرفت فیزیکی، به ترتیب در جدول رتبه ۲۵، ۲۶ و ۲۷ را دارند. استان‌های؛ آذربایجان غربی با ۳۵ درصد پیشرفت رتبه ۲۸، کهگیلویه و بویراحمد با ۳۴ درصد رتبه ۲۹ و استان‌های کردستان و همدان با ۳۲ درصد پیشرفت فیزیکی در طرح نهضت ملی مسکن به ترتیب رتبه ۳۰ و ۳۱ را دارند.

بیشترین درصد ذکر شده در این لیست ۵۶ درصد برای استان قزوین است و استان کهگیلویه و بویراحمد با ۳۴ درصد پیشرفت فیزیکی رتبه ۲۹ را در اختیار دارد که با استان تهران که در رتبه ۲۲ جدول قرار گرفته، هشت رتبه اختلاف دارد. همچنین استان‌های خوزستان، اصفهان و تهران بر اساس جدول رتبه‌بندی پیشرفت طرح ملی نهضت ملی مسکن هر سه استان ۳۸ درصد پیشرفت فیزیکی دارند، می‌بینید که اختلاف‌ها در جدول رتبه‌بندی جزئی و در حد دو سه درصدی است.

باید توجه داشت که برای ۵۲ درصد از متقاضی‌های مسکن ملی در استان کهگیلویه و بویراحمد که باید در این امتیازبندی قرار می‌گرفتند زمین وجود نداشت. این استان یک استان با توپوگرافی خاص و عمدتا جنگلی است و اراضی آن همه کشاورزی، منابع طبیعی و انفال است و به عبارت دقیق تر ۹۰ درصد مساحت این استان را منابع طبیعی، شامل جنگل و مرتع تشکیل می دهد.

به گفته متولیان امر در استان کهگیلویه و بویراحمد، تلاش دولت برای احصای زمین و رفع مشکل زمین بود؛ اما کشاورزان همکاری نکردند و قیمت‌های نجومی ارائه دادند. زمین‌های کشاورزی موجود درجه یک و دو هستند و طبق قانون امکان تخصیص چنین زمینی به نهضت ملی مسکن وجود ندارد.

تدبیری که در استان کهگیلویه و بویراحمد برای این مساله اندیشیده شد این بوده که عمده مسکن ملی را به سمت خودمالکی ببرند و بر اساس آمارهای موجود درصد خود مالکی استان کهگیلویه و بویراحمد از سایر استان‌ها بیشتر است؛ زیرا مرکز این استان زمین برای اجرای طرح نهضت ملی مسکن ندارد؛ اما در شهرستان‌های دیگر استان‌؛ گچساران و دهدشت وضعیت فرق می‌کند و پیشرفت فیزیکی طرح نهضت ملی مسکن مطلوب است.

کل واحدهای روستایی استان کهگیلویه و بویراحمد تا مهرماه ۱۴۰۲ سه هزار واحد است. هم اکنون سه هزار و ۶۸۰ واحد در حال ساخت دارد و ۴۰۰ واحد مسکونی دیگر در اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ اجرایی خواهد شد و اگر این واحدهای مسکونی در اردیبهشت هم شروع شود، استان کهگیلویه و بویراحمد هزار واحد بالاتر از سهمیه‌اش دارد.

در مسکن روستایی کار به خوبی پیش رفته است و در مسکن شهری نیز به جز شهر یاسوج مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد که متأسفانه مشکل زمین وجود دارد بقیه شهرستان‌های استان کهگیلویه و بویراحمد طرح نهضت ملی مسکن ملی خوب کار شده است.

در مسکن‌های خود مالکی اختیار کار با مالک است و وظیفه دولت ارائه تسهیلات است، خوب در استانی واحدهای مسکونی خود مالک اطلاعات‌شان را در سامانه‌های مربوطه به ثبت می‌رسانند اما در این استان که مالکین این کار را به خوبی انجام نمی‌دهند و به همین دلیل در آمارها و رتبه‌بندی‌ها نمی‌آید.

آنچه پیداست ؛در بافت فرسوده هم بعضی استان‌ها مشارکت مردم خیلی خوب بوده و چند خانواده زمین‌هایشان را به اشتراک می‌گذاشتند و دولت هم تسهیلات می‌دهد و کار ساخت مسکن نو انجام می‌گیرد، و این در حالیست که در استان کهگیلویه و بویراحمد هنوز اینگونه کارهای مشارکتی به‌خوبی جانیفتاده است.

براساس آمار ارایه شده متولیان بنیاد مسکن استان کهگیلویه و بویراحمد در دولت سیزدهم طی مدت یک سال گذشته طرح هادی ۲۴۰ روستا اجرایی شده است و سرجمع کل آسفالتی که در روستاهای استان انجام شده تقریبا پنج میلیون و ۱۰۰ هزار متر مربع است و در یک سال اخیر در این دولت متراژ یک میلیون و ۴۰ هزار متر مربع اجرایی شده است.

در جدول رتبه‌بندی مسکن ملی، یکی از شاخص هایی که در این جدول وجود داشت و استان‌ها می‌توانستند، امتیاز کسب کنند این بود که مسکن مهر و نهضت ملی از هم تفکیک نشود و آمار مسکن مهر نیز در آمار نهضت ملی مسکن ثبت شود در حالی که در استان کهگیلویه و بویراحمد این دو مورد از هم تفکیک شده بود، البته باید توجه داشت که مسکن مهر در استان کهگیلویه و بویراحمد وجود ندارد.

مسکن مهر، دولت نهم و دهم و اقدام ملی مسکن دولت‌های یازدهم و دوازدهم همگی در دل طرح نهضت ملی مسکن قرار گرفتند. استان‌ها مسکن مهر و اقدام ملی مسکن را در آمار نهضت ملی مسکن آوردند. اگر استانی در مسکن مهر و اقدام ملی مسکن مربوط به دولت‌های گذشته کوتاهی کرده نباید به پای این دولت و مدیران آن گذاشته شود.

استان کهگیلویه و بویراحمد مسکن مهر ندارد. اگر آمار مسکن مهر و اقدام ملی هم به آمارهای نهضت ملی مسکن این استان اضافه شود، پیشرفت استان کهگیلویه و بویراحمد خیلی مطلوب ارزیابی می‌شود و با این وجود قطعاً از این لیست خارج می‌شود.

به گفته متولیان امر علاوه براینکه در شهر یاسوج مرکز استان مشکل نبود زمین برای اجرای طرح وجود دارد ، حضور ۵۰درصد متقاصیان طرح در شهر یاسوج کار را دشوارتر کرده است.

برآیند گفته های یاد شده حکایت از این دارد که استان کهگیلویه و بویراحمد در روند اجرای طرح نهضت ملی مسکن برغم موانع زیادی که حل آن نگاه ملی را می طلبد ، به نسبت ظرفیت های استانی تاکنون قدم های خوبی را برداشته که با رفع موانع یادشده و بازنگری در روند ملاک هاو شاخص های امتیاز دهی بدون شک همچون دیگر عرصه ها پیشتاز خواهد بود.

دیدگاه ها بسته شده اند.

نظرسنجی

    • آخرین اخبار
    • پربازدیدترین اخبار

    ویدیو ها

    آگهی مناقصه شرکت پشتیبانی امور دام کشور

    همراه اول

    بالای صفحه
    طراحی سایت