پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب-صدای مردم جنوب ایران

پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب | Sedayejonoob.ir

منتشر شده در تاریخ: 01 اردیبهشت 1402 ساعت 15:02:: شناسه خبر: 133997

بلندترین سد بتون غلطکی کشور در آستانه بهره برداری

به گفته معاون اجرایی سد چم شیر گچساران با بهره برداری از این سد آب مورد نیاز بیش از ۵۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی در سه استان جنوبی تامین می‌شود.

به گزارش  صدای جنوب ، معاون اجرایی سد و نیروگاه چم شیر گچساران افزود: سد چم شیر گچساران بلندترین سد بتون غلطکی کشور و جزء ۵ سد بزرگ ایران به لحاظ مخزن آبگیری به میزان ۲ میلیارد و ۳۰۰ میلیون متر مکعب آب است.
محمدرضا فاضل پیشرفت کاری این سد بزرگ را ۹۸ درصد اعلام کرد و گفت: با بهره برداری از این سد آب مورد نیاز بیش از ۵۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی پایین دست در استان‌های کهگیلویه و بویراحمد، خوزستان و بوشهر تامین می‌شود.
فاضل وسعت دریاچه پشت این سد را ۵۰ هکتار متر مربع اعلام کرد و افزود: این سد دارای ۳ نیروگاه برق ۵۵ مگاباتی، ۲ نیروگاه برق ۵ و نیم مگابایتی و در مجموع دارای ظرفیت تولید ۱۷۶ مگابات برق و همچنین ۴۸۲ گیگابات ساعت برق در سال است و یکی از نیروگاه‌های برق این سد تا خرداد ماه امسال وارد مدار می‌شود.
معاون اجرایی سد و نیروگاه چم شیر گچساران با بیان اینکه عملیات آبگیری سد چم شیر گچساران از دیماه سال ۱۴۰۱ آغاز شد، اضافه کرد: با توجه به بارش‌های خوب سال زراعی جاری تاکنون ۵۰۰ میلیون متر مکعب آب در دریاچه این سد ذخیره سازی شده است.
وی با بیان اینکه سد و نیرگاه چم شیر گچساران بر روی رودخانه زهره در جنوب شرقی شهرستان گچساران احداث شده است ادامه داد: این سد دارای تاج بطول ۶۸۰ متر و ارتفاع بدنه ۱۵۱ متر است و با هدف مهار روان آب‌ها و تامین آب در بخش‌های کشاورزی و صنعتی ساخته شده است.

دیدگاه ها بسته شده اند.

نظرسنجی

    • آخرین اخبار
    • پربازدیدترین اخبار

    ویدیو ها

    آگهی مناقصه شرکت پشتیبانی امور دام کشور

    همراه اول

    بالای صفحه
    طراحی سایت