پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب-صدای مردم جنوب ایران

پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب | Sedayejonoob.ir

منتشر شده در تاریخ: 04 اردیبهشت 1402 ساعت 18:02:: شناسه خبر: 134112

اجرای طرح پایلوت پزشک خانواده شهری در گچساران

دکتر سعید جاودان سیرت در آیین افتتاح  اجرای طرح پایلوت پزشک خانواده شهری در گچساران اظهار کرد: طرح پزشک خانواده و نظام ارجاع در شهرهای بالای ۲۰ هزار نفر اجرایی شد و اجرای این طرح نیازمند اختصاص پزشکان و تامین نیروی انسانی از جمله مراقبان سلامت است.

صدای جنوب ؛

دکتر سعید جاودان سیرت در آیین افتتاح  اجرای طرح پایلوت پزشک خانواده شهری در گچساران اظهار کرد: طرح پزشک خانواده و نظام ارجاع در شهرهای بالای ۲۰ هزار نفر اجرایی شد و اجرای این طرح نیازمند اختصاص پزشکان و تامین نیروی انسانی از جمله مراقبان سلامت است.
وی بیان کرد: در این طرح به ازای هر سه هزار نفر یک پزشک و ۲ مراقب سلامت نیاز است و  یکی مراقبان سلامت می بایست ماما باشد.
سرپرست دانشگاه علوم پزشکی یاسوج تصریح کرد: با فعال شدن برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع در شهرهای بالای ۲۰ هزار نفر  خدمات بر مبنای سطح‌بندی به بیماران ارائه می‌شود.
جاودان سیرت با اشاره به اینکه برنامه پزشکی خانواده و نظام ارجاع از برنامه های مهم دولت سیزدهم است، گفت: اجرای این طرح نیازمند فرهنگ‌سازی، اطلاع رسانی و تبیین جایگاه و نقش پزشک خانواده و نظام ارجاع، اجتناب از تقاضاهای القایی و اجرای پوشش همگانی مراقبت‌های بهداشتی اولیه است.
سرپرست دانشگاه علوم پزشکی یاسوج خاطرنشان کرد: ارتقای کمی و کیفی سطح سلامت، افزایش دسترسی عادلانه و رضایت مندی مردم به خدمات با کیفیت بالا، کاهش پرداخت پول از جیب مردم و مدیریت منابع حوزه سلامت از اهداف کلی اجرای این طرح است.
جاودان سیرت بیان کرد: این طرح در قالب هر ایرانی باید مراقب سلامت خود را بشناسد در شهر های بالای ۲۰ هزار نفر در استان شامل دهدشت، بویراحمد، گچساران و یاسوج اجرا خواهد شد.
*۹۵ هزار نفر در گچساران زیر پوشش طرح پزشک خانواده قرار گرفتند*
سرپرست دانشگاه علوم پزشکی یاسوج گفت: ۹۵ هزار نفر در شهرستان گچساران زیر پوشش طرح پزشک خانواده قرار گرفتند.
جاودان سیرت تصریج کرد: این این طرح در چهار مرکزخدمات جامع سلامت و ۱۳ پایگاه سلامت شهرستان گچساران اجرا خواهد شد.
جاودان سیرت اظهار کرد: به طور کلی نظام ارجاع شامل سه سطح است که سطح یک در مرکز خدمات جامع سلامت برگزار خواهد شد.


سیدطاهر حسینی سرپرست شبکه بهداشت و درمان گچساران ادامه داد: در سطح یک اگر مردم در قالب آن به تیم پزشک خانواده مراجعه کنند، هزینه‌هایشان کاهش می یابد، مراجعه به متخصص و فوق‌تخصص تنها با نظر پزشک خانواده انجام و از مراجعه‌های بی‌مورد به پزشکان رده بالا جلوگیری می‌شود.
وی گفت: سطح یک نظام ارجاع یعنی بیمار به پزشک خانواده و تیمش از جمله ماما، مراقب سلامت، بهیار در مراکز و پایگاه‌های بهداشت، مراجعه و معاینات اولیه را دریافت می‌کند. اگر درمان شد، نیازی به مراجعه به بیمارستان‌ها و متخصصان ندارد و هزینه‌های هنگفت بابت سی‌تی‌اسکن و ام آر ای به بیمار تحمیل نمی‌شود.
حسینی اظهار کرد: سطح ۲، یعنی ارجاع بیمار به کلینیک‌های فوق‌تخصصی و بیمارستان‌ها. اگر پزشک عمومی متوجه شود که بیمار نیازمند دریافت خدمات درمانی پیچیده‌تر است، وی را به این سطح ارجاع می‌دهد و افراد در مواجهه با هر بیماری ساده‌ای، دیگر به مراکز تخصصی مراجعه نمی‌کنند و مشمول هزینه و تعرفه دولتی از بیمارستان‌ها نمی شوند.


علیزاده معاون سیاسی و امنیتی فرماندار گچساران نیز اظهار کرد: سلامتی بزرگترین نعمت می باشد که اگر وجود نداشت نمیتوان از دیگر موهبت ها برخوردار شد.
وی با اشاره به اجرای این طرح افزود: این طرح یک اقدام عدالت محور و بهینه سازی در سیستم درمان می باشد، که در آن مسیریابی و امکانات و خدمات طبقه بندی شده می باشد.
علیزاده بیان کرد: اجرای این طرح نیاز به فرهنگ سازی و اطلاع رسانی دقیق وجود دارد.
وی ادامه داد: در گچساران جلسه ای با بهداشت و درمان برگزار شده و مشکلات متعددی ای وجود دارد که آنها را به علوم‌پزشکی استان ارسال کردیم که امید می رود با تیم‌مدیریت جدید در راستای برطرف شدن آنها اقدامات لازم انجام شود‌.

دیدگاه ها بسته شده اند.

نظرسنجی

    • آخرین اخبار
    • پربازدیدترین اخبار

    ویدیو ها

    آگهی مناقصه شرکت پشتیبانی امور دام کشور

    همراه اول

    بالای صفحه
    طراحی سایت