پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب-صدای مردم جنوب ایران

پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب | Sedayejonoob.ir

منتشر شده در تاریخ: 05 اردیبهشت 1402 ساعت 15:02:: شناسه خبر: 134153

خبرخوب/بزرگترین معدن فسفات ایران در چرام احیاء می شود

معاون وزیر صمت گفت: معدن فسفات چرام ، بزرگترین معدن فسفات ایران و کم نظیرترین معدن فسفات در خاورمیانه است.

صدای جنوب:

دولت مردمی آیت الله رئیسی نگاه ویژه ای به استان های کمتربرخوردار دارد و ازاین رو ترافیک بازدید مسئولان ملی همواره در کهگیلویه وبویراحمد دیده میشود.

در تازه ترین سفر مقامات دولت مردمی، روز گذشته معاون وزیر صمت در امور معادن از احیای معدنی درچرام خبرداد که چهره این شهرستان محروم را دگرگون می کند.

جعفری گفت: معدن فسفات کوه لار چرام با ذخیره قطعی ۸۵ میلیون تن و ذخیره احتمالی ۱۳۰ میلیون تن فسفات بزرگترین معدن فسفات ایران است که کار استخراج آن از سال ۸۴ درقالب طرح بزرگ ملی در دستور کار قرار گرفته، اما به علت نبود سرمایه و سرمایه گذار هنوز به مرحله استخراج و بهره برداری نرسیده است.
معاون وزیر صمت در امور معادن  در بازدید از این معدن از احیای این طرح راکد و مغفول مانده خبر داد و گفت: خروج از رکود و بهره برداری اقتصادی از این معدن در دستور کار وزارت صمت قرار گرفته و سازمان گسترش نوسازی و تجهیز معادن ایران مقدمات و منابع مالی مورد نیاز ان را تامین می کند.
جعفری افزود: زیرساخت‌های لازم از جمله جاده دسترسی برق و آب طرح تامین شده و عملیات پیش استخراج آغاز شده است.
وی ادامه داد: در گذشته به علت نبود بازار مناسب جهانی برای عرضه فسفات سرمایه گذاران رغبتی برای ورود به معدن فسفات چرام نداشتند اما حالا وضعیت بازار فروش این محصول مناسب و تقاضای جهانی برای خرید این محصول روز به روز بیشتر می شود از این رو وزارت صمت احیای معدن فسفات چرام را با جدیت دنبال می کند.
معاون وزیر صمت اضافه کرد: در حاشیه معدن فسفات ، کارخانه فرآوری و تولید آهک هیدراته در حال ساخت است که ۶۰ درصد پیشرفت کاری دارد.
معاون وزیر صمت در امور معادن گفت: به زودی کار مطالعاتی بر روی معادن اکتشافی جدید برای بررسی میزان ذخیره قطعی و کیفیت عیار ماده معدنی فسفات آغاز می‌شود.
فسفات، مواد اولیه تولید کود‌های کشاورزی و اسید سولفوریک است.
میزان مصرف سالانه کشور از این مواد فسفاته ۲ و نیم میلیون تن که ۸۵ درصد آن وارداتی است.
اسید سولفوریک هم کاربرد‌های زیادی در صنایع غذایی، شیمیایی و دارویی دارد که صد در صد آن وارداتی است.

دیدگاه ها بسته شده اند.

نظرسنجی

    • آخرین اخبار
    • پربازدیدترین اخبار

    ویدیو ها

    آگهی مناقصه شرکت پشتیبانی امور دام کشور

    همراه اول

    بالای صفحه
    طراحی سایت