پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب-صدای مردم جنوب ایران

پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب | Sedayejonoob.ir

منتشر شده در تاریخ: 05 تیر 1402 ساعت 19:04:: شناسه خبر: 136967

دستور رئیس جمهور چگونه گره گشای یک طرح ملی در یاسوج شد/پای رییس سازمان جهادکشاورزی درمیان است

فروردین ماه امسال بود که رئیس جمهور در نشستی با استانداران سراسر کشور بر تسریع اجرای طرح نهضت ملی مسکن در استان ها دستور ویژه داد و کهگیلویه و بویراحمد هم یکی از این استان ها بوده که اکنون این توجه و تاکید رئیس جمهور گره کور کمبود زمین را در یاسوج باهمکاری رییس سازمان جهادکشاورزی استان کهگیلویه وبویراحمد گشوده است…

مسکن یکی از نیازهای پایه و اساسی همه افراد و خانوارهاست که در حال حاضر, مشکل تامین مسکن به ویژه برای اقشار کم درآمد به عنوان یکی از چالش های اساسی محسوب می شود زیرا سال های گذشته آن چنان به بحث مسکن توجه نشده بود.

رویکرد دولت سیزدهم با اجرای طرح نهضت ملی مسکن مطرح شده و مسکن از جمله حوزه‌هایی می‌باشد که امروزه بخشی مهم از سیاستگذاری‌های این دولت محسوب می شود.

در ایران، پس از انقلاب اسلامی، خط‌مشی‌ها و سیاست‌های تأمین مسکن در برنامه‌های توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی قرار گرفت اما با فراز و نشیب های بسیار همراه بود.

به گفته احمد وحیدی وزیر کشور دولت برای تحویل چهار میلیون مسکن ملی به تفکیک مسکن روستایی و شهری عزم خود را جزم کرده است و قطعا ساخت این تعداد واحد مسکونی بر روند اقتصاد خانوارها و بهبود معیشت مردم تاثیر گذار خواهد بود.

براساس برنامه دولت در طرح نهضت ملی مسکن چهار میلیون مسکن در مدت چهار سال باید ساخته و به متقاضیان واگذار شود که از این تعداد سهم استان کهگیلویه و بویراحمد ۴۰ هزار مسکن است و باید سالانه ۱۰ هزار مسکن در استان ساخته شود.

اجرای طرح نهضت ملی مسکن در این استان با چالش هایی مواجه بود که در صدر آن ها تامین زمین برای متقاضیان مطرح شده بود و اکنون با پیگیری های انجام شده و پس از سفر هیات اعزامی از سوی کشور به استان این مشکل نفس های آخر خود را می کشد و متقاضیان طرح نهضت ملی مسکن امیدوار شده اند.

 

رفع مشکل زمین یاسوج کلید خورد

استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: با همکاری جهاد کشاورزی مشکل ۱۰ هکتار زمین در شهر یاسوج رفع شد و کلنگ احداث ۱۰ هزار واحد در سفر رئیس جمهور به استان به زمین زده می‌شود.

سید علی احمدزاده افزود: دستگاه‌های متولی هر چه سریعتر پای کار بیایند و مقدمات کلنگ‌زنی این تعداد واحد مسکونی در سفر رئیس جمهور را فراهم کنند.

وی با بیان اینکه گره مسکن ملی در شهر یاسوج رفع شده است، ادامه داد: همکاری سازمان جهاد کشاورزی در این خصوص فوق العاده بود و کاری که دو ماه زمان می‌برد را در مدت ۱۰ روز انجام داد و این مصداق بارز کار جهادی است.

وی عنوان کرد: گره نبود زمین در طرح نهضت ملی مسکن پیچیده بود و زمین دولتی هم در اختیار نداشتیم اما با همکاری جهاد کشاورزی و مالک ۱۰ هکتار زمین برای ساخت مسکن طرح نهضت ملی داده شد و کار ارزشمندی برای خدمت به مردم توسط مالک و جهاد کشاورزی انجام گرفت.

وی از همه عوامل و مدیرانی که برای رفع مشکل زمین یاسوج تلاش کردند قدردانی کرد و گفت: بیش از ۹ هزار نفر متقاضیان طرح نهضت ملی مسکن در یاسوج هستند و در این طرح صاحب خانه می‌شوند.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: تعهد استان در فازهای مختلف خود مالکی، روستایی و سایر موارد ۱۷ هزار و ۵۰۰ واحد است و با کلنگ‌زنی ۱۰ هزار واحد در سفر رئیس جمهور ساخت مسکن به ۲۷ هزار واحد می‌رسد و استان از برنامه ساخت مسکن جلو می‌افتد که خبر خوبی برای جوانان است.

وی به چگونگی رفع مشکل زمین طرح نهضت ملی مسکن در یاسوج اشاره و عنوان کرد: الگویی برای رفع این مشکل ارائه کردیم که به یک الگوی کشور تبدیل شد.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: در این الگو فرد مالک اراضی می‌تواند به عنوان سرمایه‌گذار با هزینه‌های خود مسکن احداث کند و نیاز به آورده اولیه توسط متقاضیان نیست و متقاضیان می‌توانند بعد از ساخت واحدها آورده را بپردازند.

احمدزاده تاکید کرد: نهایت همکاری با مالک و سرمایه‌گذار برای ساخت ۱۰ هزار واحد مسکونی که قرار است به صنعتی سازی احداث شود انجام پذیرد.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد در ادامه از همکاری ضعیف بانک‌ها در پرداخت تسهیلات طرح نهضت ملی به متقاضیان گلایه کرد و گفت: در جلسات متعدد شورای مسکن از بانک‌ها خواستیم نهایت همکاری برای اجرای این طرح را داشته باشند اما تاکنون اینگونه نبوده است.

وی با بیان اینکه تاکنون با بانک‌ها مدارا کرده‌ایم، گفت: در سفر دولت به کهگیلویه و بویراحمد باید به رئیس جمهور در خصوص طرح نهضت ملی مسکن گزارش دهیم علاقه‌ای نداریم که خبر منفی از عدم همکاری بانک‌ها داده شود اما دولت با کسی مدارا ندارد.

وی بیان کرد: در سفر رئیس جمهور با مدیران کم‌کار در طرح نهضت ملی مسکن برخورد می‌شود و در حال حاضر هم تیم‌هایی از نهاد ریاست جمهوری در استان هستند و شرایط را رصد می‌کنند.

۱۰ هزار واحد در سفر دور دوم رئیس جمهور بهاستان کلنگ زنی می شود

 

معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به وضعیت استان در بحث مسکن، گفت: در موضوع بازآفرینی و بافت فرسوده در رتبه استان‌های آخر بودیم اکنون وضعیت خوبی پیدا کرده‌ایم، در بازآفرینی شهری رتبه ۱۷ کشور را به دست آوریم که جهش بسیار خوبی بود.

عیسی شهامت افزود: در نهضت ملی و در نرخ تولید مسکن وضع خوبی داریم ۴۸ هزار سهمیه داریم که در همه رده‌ها و ساخت و ساز، بالای ۱۸ هزار واحد در حال ساخت داریم ولی در مسکن حمایتی در یاسوج مشکلاتی وجود دارد و حدود ۵۰ درصد متقاضیان ما در برای مسکن حمایتی در شهر یاسوج هستند، تاکنون تنها ۵۲۵ واحد در این شهر شروع شده که رقم ناچیزی است.

وی تاکید کرد: با یک مالک سرمایه‌گذار درباره زمین ۶۰ هکتاری به توافق رسیده‌ایم تا ۳۵۰۰ واحد اول را تمام کنیم و دنبال تفاهم نامه ۱۰ هزار واحد هم هستیم تا در سفر دوم رئیس‌جمهور کلنگ ده هزار واحدی نهضت ملی مسکن در یاسوج به زمین زده شود.

معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد ابراز کرد: زمینی به شهر یاسوج الحاق شده که با الحاق این زمین ساخت ۱۰ هزار واحد تفاهم شده و در سفر دولت ساخت این تعداد واحد مسکونی کلنگ‌زنی خواهد شد.

شهامت با اشاره به کمک دیگر ادارات به حوزه مسکن، ادامه داد: متأسفانه ادارات ما در بحث زمین مشکل دارند البته جهاد کشاورزی زمین‌های خود را در اختیار طرح نهضت ملی قرار داد.

پاشنه آشیل طرح نهضت ملی مسکن بانک ها هستند

معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد با گلایه از بانک‌های استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: پاشنه آشیل طرح نهضت ملی مسکن تسهیلات بانکی و بانک‌های پرداخت کننده تسهیلات هستند که بانک‌ها در طرح نهضت ملی مسکن بسیار ضعیف عمل کردند.

شهامت عنوان کرد: بعضی بانک‌ها منابع و مصارف استان را بهانه می‌کنند که توجیه درستی نیست؛ زیرا این منابع کشوری است و اتفاقاٌ اگر در استان کم آوردند می‌توانند از تسهیلات استان‌های دیگر استفاده کنند.

وی اضافه کرد: یک جای کار می‌لنگد و این مسئله باعث آزار مردم می‌شود و مردم آنقدر می‌روند و می‌آیند که خسته می‌شوند و رها می‌کنند.

 

معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: البته این مسئله شدت و ضعف دارند اما خروجی مطلوبی در سرجمع بانک‌های استان نداشتیم، بانک‌ها آنچنان همکاری نمی‌کنند که اکنون در زمینه انعقاد قرارداد و پرداخت تسهیلات در رتبه‌ بسیار پایین کشور قرار داریم.

در اصل سی و یک قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران دسترسی به مسکن مناسب حق هر خانواده ایرانی محسوب شده و در بندهای ۲۹ و ۴۲ تأمین حداقل سرپناه برای تمام شهروندان ایرانی در حوزه وظایف حاکمیت قرار داده شده است.

از آنجا که تحقق طرح نهضت ملی مسکن از سوی دولت بهترین سیاست ایجاد تعادل در بازار مسکن است و رفاه مردم را در پی خواهد داشت امید است مسئولان متولی پای کار باشند تا همه مردم طعم شیرین خانه دار شدن را تجربه کنند.

برچسب ها:

دیدگاه ها بسته شده اند.

نظرسنجی

    • آخرین اخبار
    • پربازدیدترین اخبار

    ویدیو ها

    آگهی مناقصه شرکت پشتیبانی امور دام کشور

    همراه اول

    بالای صفحه
    طراحی سایت