پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب-صدای مردم جنوب ایران

پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب | Sedayejonoob.ir

منتشر شده در تاریخ: 20 تیر 1402 ساعت 22:04:: شناسه خبر: 137611

جزییات کامل سفر رئیس جمهور به کهگیلویه وبویراحمد

استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: رئیس جمهور و هیئت دولت دوشنبه و سه شنبه آینده میهمان مردم کهگیلویه و بویراحمد است.

صدای جنوب:

استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: رئیس جمهور و هیئت دولت دوشنبه و سه شنبه آینده میهمان مردم کهگیلویه و بویراحمد است.
به گزارش صدای جنوب، امروز سه شنبه (۲۰ تیرماه ۱۴۰۲) سید علی احمدزاده در نشست با خبرنگاران پیش از سفر هیئت دولت اظهار داشت: به گفته آیت الله خامنه‌ای حوزه رسانه میدان جهاد بی‌وقفه است، باید در این میدان جهاد مراقبت کرد و قدر آن را دانست.
احمدزاده افزود: سفر رئیس جمهور به تعویق افتاد ولی در روز‌های دوشنبه و سه شنبه آینده انجام می‌گیرد و میزبان رئیس جمهور و جمعی از وزرای محترم خواهد بود.
وی گفت: سفر‌ایشان از فرودگاه یاسوج آغاز می‌شود، اولویت اول آیت الله رئیسی دیدار مردمی و سخنرانی رو در رو با مردم است، که در کم برخوردارترین شهرستان‌های استان از جمله مارگون و بهمئی در جمع مردم سخنرانی خواهند کرد.
احمدزاده با اشاره به ۱۲ درصد جمعیت عشایری استان گفت: قرار است با محوریت جامعه عشایری کشور برنامه‌ای داشته باشیم و به همین مناسبت جشن عشایر در شهرستان مارگون، کم برخوردار‌ترین شهرستان استان، برگزار خواهد شد و آیت‌الله رئیسی با مردم عشایر استان و استان‌های هم جوار دیدار خواهند داشت.
وی گفت: همچنین رئیس جمهور در جمع مردم شهرستان بویراحمد حضور و سخنرانی خواهند داشت.
احمدزاده بیان کرد: پس از آن کارخانه قند یاسوج مجدداً توسط رئیس جمهور به بهره‌برداری می‌رسد و آغاز به کار خواهد کرد.
وی با بیان اینکه روز دوم سفر هیئت دولت افتتاح پروژه جاده پاتاوه دهدشت را خواهیم داشت افزود: اعتبارات ویژه‌ای برای این پروژه درنظر گرفته شد، همچنین قرارگاه خاتم الانبیا به پروژه سرعت خوبی داد، تونلی که ریزش کرد اصلاح شد و در این جاده با همت قرارگاه خاتم الانبیا سه شیفت در حال کار هستند که در روز سه شنبه افتتاح و رسماً به بهره‌برداری می‌رسد.
وی گفت: پس از این عازم بهمئی خواهند شد و بیمارستان شهرستان به بهره‌برداری خواهد رسید، بصورت اولیه مورد استفاده قرار می‌گیرد و تجهیزات دیگری نیز به این بیمارستان اضافه خواهد شد.
احمدزاده افزود: پس از این سخنرانی رئیس جمهور در شهرستان بهمئی و دیدار مردمی برگزار خواهد شد.
وی افزود: مجدداً رئیس جمهور به یاسوج برمی گردند و نشست شورای اداری استان تشکیل و همزمان نشست سرمایه‌گذاران استانی و تولیدکنندگان برگزار می‌شود و تعدادی از سرمایه‌گذاران پروژه‌های بزرگ در حضور رئیس جمهور صحبت خواهند کرد.
احمدزاده بیان کرد: در روز اول سفر هر وزیری در یک شهرستان حضور پیدا می کند و مسائل بررسی می شود تا به رئیس جمهور منتقل شود.
وی گفت: پیشنهاد دادیم و درخواست کردیم که رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور نیز به شهرستان مارگون که محروم ترین شهرستان استان است، بیایند و مناطق محروم سیلاب کلوار، بردپهن و مورزرد زیلایی و … را ببینند و وضعیت را لمس کنند و اعتبار خوبی برای این منطقه درنظر بگیرند.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: تعداد زیادی از طرح‌ها و پروژه ها به جز چند پروژه بزرگ توسط هیئت دولت افتتاح می‌شود.
پتروپالایشگاه گچساران با ۲/۵ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری بخش خصوصی کلنگ زنی می‌شود.
کلنگ زنی پتروشیمی چرام با سرمایه‌گذاری بانک‌ها، کلنگ زنی دشت آهوی چرام، کلنگ زنی مینی پالایشگاه دهدشت، با حضور هیئت دولت انجام می‌گیرد.
وی افزود: پس از این در شهرستان بویراحمد ابرپروژه میدان گازی مختار کلنگ زنی می‌شود، که حفر چاه‌های ۱۱‌گانه با عمق ۴ هزار متر و تأسیسات گاز شیرین کن وارد فاز اجرایی خواهد شد، توسعه میدان گازی از سد تنگ سرخ تا شهرستان لردگان وارد فاز مطالعاتی خواهد شد.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه سد سقاوه با مخزن ۲ میلیون متر مکعب کلنگ زنی و در مدار ساخت قرار می‌گیرد افزود: مجری این طرح وزارت دفاع است، این سد آب آشامیدنی روستا‌های اطراف، زمین‌های کشاورزی مارگون، کارخانه سیمان و شهرک صنعتی تأمین می‌شود.
احمدزاده با اشاره به پروژه‌های شهرستان بویراحمد گفت: بهره‌برداری رسمی سرزمین موج‌های آبی اعلام می‌شود.
وی به پروژه‌های راه اشاره کرده و گفت: تقاطع غیرهمسطح ورودی پلیس راه یاسوج شیراز و پل در این نقطه کلنگ زنی می‌شود.
وی با اشاره به تصادفات زیاد و وضع نامساعد در کمربندی یاسوج گفت: پل دوم مختار کلنگ زنی می‌شود.
استاندار کهگیلویه‌و‌بویراحمد اظهار کرد: تونل‌های جاده سی سخت در فاز اجرایی هستند، پل کلو در این منطقه به طول ۳۲۵ متر به عنوان بلندترین پل قوسی کشور کلنگ زنی می‌شود.
احمدزاده با اشاره به پروژه‌های بخش کشاورزی گفت: شهرک‌های گلخانه‌ای در حال آماده‌سازی هستند، مجموعه یک میلیون قطعه‌ای تولید مرغ در شهرستان بهمئی وارد فاز اجرایی می‌شود، مجموعه تولید ۲۵۰ هزار قطعه‌ای مرغ و کشتارگاه کلنگ زنی می‌شود، در این طرح که پیشرفت ۶۰ درصدی دارد سرمایه‌گذار قریب به ۴۰۰ میلیارد تومان هزینه کرده است.
استاندار کهگیلویه وبویراحمد با مقایسه اعتبار سرمایه‌گذاری در دور اول سفر ریاست جمهوری با دور دوم سفر بیان کرد: بالغ بر ۱۰ هزار میلیارد تومان در حوزه سرمایه‌گذاری پروژه‌های خرد اعتبار قرار داده شده، در حالی که این رقم در سفر قبلی به ۵۰۰ میلیارد تومان نرسید، لذا می‌طلبد تلاش کنیم و فضا را برای حضور سرمایه‌گذاران ایجاد کنیم.
وی گفت: چند پروژه آرزوی بر دل مانده ما است، از جمله سد آبریز کهگیلویه که تحول‌زا است: این سد مطالبه شده و مقدمات کاز برای کلنگ زنی آماده شده است. ریل خط آهن اقلید یاسوج و رفع مشکلات اتوبان‌های استان نیز از جمله مطالباتی است که از هیئت دولت داریم.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد در پاسخ به سوالی در خصوص سد آبریز و اخذ ماده ۲۳ گفت: ۵ رودخانه استان حوزه آبریز رودخانه مارون را تشکیل می دهد و ۱۸۷ میلیون متر مکعب سهم آب استان از رودخانه مارون است و از ابتدا هم سد آبریز بر اساس این حق آب مطرح شده است.
وی با اشاره به اینکه سهم آب ما در مارون برداشت نمی شود و جذب استان خوزستان می شود افزود: مطالعات سد  آبریز در سال‌های قبل انجام گرفته است.
وی ادامه داد: پمپاژ آب رودخانه مارون به دهدشت غربی و برداشت ۵۶ میلیون متر مکعبی، موجب کم شدن حقابه سد آبریز شد و عملاً با پایین آمدن دیوار سد، وزارت نیرو اعلام کرد که باید مطالعات سد مجدداً انجام بگیرد.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: مجوز زیست محیطی این سد که مهمترین مجوز بوده را سال گذشته با زحمت زیاد اخذ کردیم، وزیر نیرو قول داده اند که این سد ساخته شود ولی منتظر تکمیل مطالعات هستند.
وی با اشاره به اینکه سد آبریز از روند ساخت خارج نشده اظهار کرد: برآورد ما این آست که با احداث سد در کهگیلویه و چرام درآمد مردم بالغ بر ۷ هزارمیلیارد تومان افزایش پیدا می کند و تحول زا خواهد بود.
وی در پاسخ به این مطالبه که کهگیلویه و بویراحمد تنها استانی است که داروخانه هلال احمر ندارد، گفت: دومین بار برای احداث داروخانه هلال احمر درخواست داده ایم و احداث این داروخانه جزو مصوبات سفر است.
وی با اشاره به سوالی در خصوص سمی بودن ماده تولیدی معدن اوره و آمونیاک چرام و ضررسانی به زمین های کشاورزی گفت: همه استان ها از تبریز گرفته تا دیگر استان ها از معدن ما برداشت کرده اند و ما باید سهم خودمان را از معادن استان خودمان بگیریم، به دنبال این نیستیم که کشاورزی آسیب ببیند.
احمدزاده در پاسخ به این انتقاد که برای حوزه فرهنگ و کتابخوانی هیچ برنامه درخوری درنظر گرفته نشده، گفت: برای دو مجتمع فرهنگی اعتباری به ارزش ۱۰۰ میلیارد تومان اختصاص داده شده است.
استاندار در پاسخ به اینکه حوزه بانوان حوزه آسیب پذیری است و نیاز به توجه بیشتری دارد درحالی که در اعتبارات سفر به آن اشاره ای نشد، بیان کرد: حوزه بانوان بطور ویژه ای دیده شد، با خانم خزعلی معاون ریاست جمهوری صحبت کردیم و ایشان با وزارت نفت رایزنی داشتند، از سوی وزارت نفت ۱۰۰ میلیارد تومان برای حوزه بانوان استان کهگیلویه و بویراحمد درنظر گرفته شده است.
وی گفت: در حوزه اعتبارات سرمایه گذاری همانگونه که گفته شد ۱۰۰ میلیارد تومان درنظر گرفته شده، تأکید کرده ایم که اگر بانوی سرمایه گذاری در کسب و کارهای خرد حضور پیدا کردند، حمایت ویژه ای شوند.
احمدزاده گفت: برای تکمیل خانه مطبوعات استان بودجه ای اختصاص داده شده و طی یک ماه آینده به بهره برداری می رسد.
استاندار بیان کرد: سد شیو عملاً در حوزه استان فارس قرار می گیرد و به غیر از شهرستان باشت، شهرستان های استان فارس بیشترین استفاده را از سد شیو می برند، از این رو استاندار فارس باید پای کار بیاید، چون منفعت و سود این سد را آنان می برند.
احمدزاده در توضیحاتی تکمیلی درخصوص سد تنگ سرخ گفت: حتی اگر سد تنگ سرخ تکمیل و آبگیری شود سودی برای ما ندارد، مگر اینکه برای پایین دست سد برنامه ریزی شود اعتبار گذاشته شود تا مشکلات شبکه آب شهرستان بویراحمد حل شود، لذا اعتباری درنظر گرفته شده که این کار شروع شود تا در زمان تکمیل سد، بتوانیم همزمان از آن منتفع شویم.
وی همچنین در خصوص خرید زمین های مردم روستاهای تنگ سرخ افزود: از وزارت نیرو مطالبه کردیم که زمین ها و باغ ها باید به نرخ روز خریداری شوند، وگرنه سودی برای کشاورز ندارد، لذا قیمت ها به روز شد و کشاورزان و باغدارها راضی هستند و حتی مشتاق هستند که سریعتر خریداری زمین ها انجام گیرد.
دهدشت  نیوز

دیدگاه ها بسته شده اند.

نظرسنجی

    • آخرین اخبار
    • پربازدیدترین اخبار

    ویدیو ها

    آگهی مناقصه شرکت پشتیبانی امور دام کشور

    همراه اول

    بالای صفحه
    طراحی سایت