پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب-صدای مردم جنوب ایران

پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب | Sedayejonoob.ir

منتشر شده در تاریخ: 29 مرداد 1402 ساعت 16:05:: شناسه خبر: 138776

نیاز فوری گروه‌های خونی O و AB منفی در کهگیلویه و بویراحمد

مدیرکل انتقال خون کهگیلویه و بویراحمد تاکید کرد : با توجه به کاهش ذخیره خونی این استان، دارندگان گروه های خونی O و AB منفی برای کمک به بیماران نیازمند خون به مراکز سه گانه خونگیری این استان مراجعه کنند.

سید ذاکر سعیدی نژاد” روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگاران با دعوت از دارندگان گروه های خونی منفی برای اهدای خون ،اظهار کرد: پایگاه‌های انتقال‌ خون در یاسوج، گچساران و دهدشت چشم به راه حضور سبز یاری‌گران بیماران نیازمند است.

وی با اشاره به سن مناسب برای اهدای خون، گفت: بهترین سن اهدای خون بین ۱۸ تا ۵۰ سال است که بنا به دلایلی استقبال جوانان تاکنون کمتر بوده و ما برای ذخیره مناسب فرآورده های خونی در هر شرایطی نیاز به مشارکت بیشتر بانوان و جوانان را داریم.

وی بیماران تالاسمی، هموفیلی، دیالیزی، زنان باردار، عمل‌های جراحی و مصدومان حوادث جاده‌ای را از مهم‌ترین مصرف کنندگان فراورده های خونی در استان ذکر کرد و ادامه داد بیماران تالاسمی، از جمله نیازمندان دائمی و پرمصرف کننده ترین فرآورده‌های خونی هستند.

مدیرکل انتقال خون استان تصریح کرد: اهدای خون، ممکن است ناجی جان جوانی باشد که تصادف کرده باشد و با این هدیه، از مرگ نجات یابد و چه ایثار و معامله ای ذی قیمت تر، از نجات همنوع خود هست، همینطور اهدا کننده با مراجعه به پایگاه های خونی توسط پزشک حاذق در پایگاه معاینه می شود و فرد مراجعه کننده، سلامتی خود را هم ارزیابی می کند و حتی برخی از افراد از بیماری های خاموش خود(نظیر، قند، فشارخون و…) مطلع می شود علاوه بر این، با انجام آزمایش هایی خاص ویروسی، رایگانی که انجام می شود شاید به کشف ویروسی در بدن فرد مراجعه کننده، منجر شود.

 

سعیدی نژاد با یادآوری اینکه اهدای خون در هر جامعه‌ای یک وظیفه اجتماعی است و باید برای ‌سلامت خود و همنوعان اهمیت قائل شد، ادامه داد: مشارکت در امر اهدای خون، مشارکت در تامین سلامت عمومی جامعه‌ای است که خود و عزیزانمان عضو آن هستیم.

وی یادآور شد: هر کیسه خون اهدایی به سه فرآورده خونی شامل گلبول قرمز، پلاکت و پلاسما تبدیل و جان سه بیمار را نجات می‌دهد.

مدیر اداره کل انتقال خون استان اضافه کرد: گلبول قرمز در خون اهدایی برای بیماران تالاسمی و بیمارانی که دچار خونریزی هستند قابل استفاده است و پلاکت خون اهدایی برای بیماران سرطانی مصرف می‌شود و فرآورده دیگر پلاسما است که برای بیماران با کمبود فاکتورهای خونی مثل مبتلایان به بیمارهای کبدی با عمر ۲ سال در دمای منهای ۳۰ درجه نگهداری می‌شود.

استان کهگیلویه و بویراحمد سرزمینی مرتفع و کوهستانی با اقلیم سردسیری و گرمسیری، با جمعیتی حدود ۷۲۶ هزار نفر جمعیت که دارای هشت شهرستان، ۱۷ بخش و یکهزار و ۶۷۰ روستای دارای سکنه در جنوب غربی ایران واقع شده است.

 

دیدگاه ها بسته شده اند.

نظرسنجی

    • آخرین اخبار
    • پربازدیدترین اخبار

    ویدیو ها

    آگهی مناقصه شرکت پشتیبانی امور دام کشور

    همراه اول

    بالای صفحه
    طراحی سایت