پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب-صدای مردم جنوب ایران

پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب | Sedayejonoob.ir

منتشر شده در تاریخ: 08 شهریور 1402 ساعت 07:06:: شناسه خبر: 139104

برنامه های دولت سیزدهم برای شکوفایی ظرفیت های اقنصادی در کهگیلویه و بویراحمد چیست؟

دولت سیزدهم برنامه های متنوعی برای شکوفایی ظرفیت های اقنصادی بخش های کشاورزی، گردشگری و صنعت استان کمتر توسعه یافته کهگیلویه و بویراحمد دارد که امید می رود با تحقق آنان گامی اثربخش در وضعیت معیشتی ساکنان این خطه ایجاد شود.

اگرچه بهره برداری از طرح های بزرگی چون کارخانه پتروشیمی گچساران،احیای کارخانه قند یاسوج، بازگرداندن شمار زیادی واحد تولیدی راکد به چرخه تولید از گام های ارزنده دولت سیزدهم در کهگیلویه و بویراحمد برای شکوفایی ظرفیت های اقتصادی است اما دولت برنامه های اثرگذاری به منظور بهبود شرایط سرمایه گذاری و اشتغال در این استان دارد که امید می رود تحقق آن بتواند گره گشای توسعه اقتصادی در این خطه باشد.

در حالی که نبود زیرساخت های صنایع تبدیلی و نبودن زنجیره تولید روند اجرای طرح های اقتصادی در حوزه کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد را کند کرده و از ظرفیت های نفت آنچنان که شایسته است برای اقتصاد استان بهره گرفته نشده دولت مصمم است تا با توسعه زیرساخت های سرمایه گذاری در استان روند کارآفرینی و اشتغال را سامان بخشد.

گره گشایی از موانع تولید در حوزه پرورش ماهی، ایجاد زنجیره تولید گوشت مرغ، توسعه زیرساخت های کشت گلخانه ای و امکاناتی مانند سردخانه مواد تولیدی از برنامه های عملیاتی شده دولت در حوزه کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد است.

برنامه ریزی برای افزایش زمان اقامت گردشگران به عنوان پیش نیاز درآمدزایی با اجرای زیرساخت های تفریحی و سرگرم کننده مانند باغ پرندگان، اختصاص بودجه از نفت برای اجرای طرح های صنعتی از دیگر برنامه های دولت در این استان است.

تکمیل طرح های در دست اجرا

معاون اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت:تکمیل طرح های اقتصادی در دست اجرای مناطق مختلف استان از طریق اعتبارات سفر دوم رییس جمهور برنامه اصلی دولت در حوزه اقتصاد است.

 

سید احسان عسکری اظهار کرد: هم اکنون ۸۲۹ طرح اشتغالزایی در بخش های کشاورزی، صنعت و گردشگری با پیشرفت فیزیکی پنج تا ۹۹ درصد در کهگیلویه و بویراحمد در حال اجراست.

وی بیان کرد:۱۰۰هزار میلیارد ریال از محل اعتبارات سفر دوم رییس جمهور به کهگیلویه و بویراحمد و به همین اندازه تسهیلات ارزی برای طرح های اقتصادی استان پیش بینی شده که موافقت اولیه برای تخصیص ۹۶ هزار میلیارد ریال از این میزان اخذ شده است.

معاون اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: این منابع مالی طی امسال و سال آینده به طرح های تولیدی و اقتصادی استان تزریق خواهد شد.

کشاورزی

عسکری با اشاره به اینکه کمبود مرغ در استان از مشکلاتی بود که با کمترین تکانه اقتصادی خود را نشان می داد و دولت حاضر به اعطای مجوز راه اندازی مزارع پرورش این محصول در استان نبود تاکید کرد: با رایزنی های انجام گرفته چندین مجوز پرورش مرغ برای استان اخذ شده که این امر نویدبخش آینده بهتر در حوزه مذکور است.

برنامه های دولت سیزدهم برای شکوفایی ظرفیت های اقنصادی در کهگیلویه و بویراحمد چیست؟

وی عنوان کرد: با اخذ این مجوزها افزون بر ایجاد فرصت های شغلی تازه زمینه دسترسی مردم به این محصول فراهم خواهد شد.

عسکری خاطرنشان کرد: ایجاد زنجیره ارزش از راه اندازی واحدهای تولیدی مرغ مادر گوشنی،جوجه کشی،کشتارگاه،سردخانه،خوراک طیور از برنامه های دولت در خصوص صنعت مرغ طیور در کهگیلویه و بویراحمد که اعتبارات اولیه آن پیش بینی شده است.

وی با اشاره به اهمیت توسعه گلخانه ها برای کشاورزی پایدار تاکید کرد: توسعه کشت های گلخانه ای از برنامه های جدی دولت سیزدهم در استان است که ضمن بهره وری بهتر از منابع آب و خاک به بهبود درآمد بهره برداران کمک می کند.

 

معاون اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد ادامه داد:در حالی که تا قبل از آغاز فعالیت دولت سیزدهم تنها ۳۳ هکتار گلخانه در استان ایجاد شده بود هم اکنون پنج شهرک گلخانه ای به مساحت ۱۳۳ هکتار در کهگیلویه و بویراحمد در حال احداث است.

وی با یادآوری اینکه کمبود سردخانه های نگهداری محصولات تولیدی از چالش های جدی بهره برداران کهگیلویه و بویراحمد است تاکید کرد: مسوولان محلی تلاش های گسترده ای را برای توسعه این زیرساخت ها آغاز کرده است.

عسکری ابراز کرد: در حالی که ظرفیت سردخانه های استان تا پیش از فعالیت دولت سیزدهم ۱۸ هزار تن بود در زمان حاضر ۳۶ هزار تن سردخانه در نقاط مختلف استان در دست اجراست.

معاون اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه سالیانه ۲۲ هزار تن ماهی سردآبی در استان با ۳۳ هزار میلیارد ریال گردش مالی تولید می شود گفت:نبودن زنجیره تولید به معنای نیاز به تامین خوراک ماهیان از نگرانی همیشگی بهره برداران حوزه آبزی پروری استان بوده که در مسیر تحقق قرار گرفته است.

عسکری اظهار کرد:به همت دولت سیزدهم عملیات اجرایی هشت واحد تولیدی خوراک ماهی باحجم ۱۰۰ هزار تن در استان آغاز شده و براساس برنامه ریزی صورت گرفته قرار است این طرح ها ظرف ۲ سال آینده بهره برداری شود.

گردشگری

معاون اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد:افزایش میزان اقامت گردشگران از طریق توسعه زیرساخت های سرگرم کننده مانند تکابین و باغ پرندگان از برنامه های پیش بینی شده در حوزه گردشگری استان است.

عسکری ادامه داد: پروژه های بی نظیری همچون پل شیشه ای معلق مهریان، تله کابین، سورتمه، زیپ لاین، مجتمع های گردشگری و چندین طرح دیگر برای توسعه گردشگری استان به عنوان مکمل در کنار پارک آبی یاسوج ساخته خواهند شد.

 

وی بیان کرد: هم اکنون ۵۷ طرح گردشگری با پیش بینی ۱۴ هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری در کهگیلویه و بویراحمد در دست اجراست.

عسکری بهره برداری از پارک موج های آبی در سفر رییس جمهور را گام مهم دولت در تحول آفرینی برای حوزه گردشگری استان ذکر کرد.

وی عنوان کرد:پارک آبی یاسوج در فضایی به مساحت ۶ هزار و ۷۰۰ متر مربع در شهر یاسوج مرکز کهگیلویه و بویراحمد با پیش بینی مواردی از جمله استخر شنا، استخر بچه ها، استخر درمانی، وان نمک، سالن ماساژ، رودخانه آرام و انواع سرسره های آبی ساخته شده است.

صنعت

معاون اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد تاکید کرد: کلنگ زنی مینی پالایشگاه دهدشت با سرمایه گذاری ۵۰ هزار میلیارد ریال از برنامه مهم دولت در حوزه صنعت است که در هفته دولت انجام می گیرد.

عسکری عنوان کرد: احداث پتروپالایش گچساران با ۲.۵ میلیارد دلار، پتروشیمی چرام با اعتبار۶۵ صدم از دیگر اولویت های دولت برای توسعه صنعتی است.

وی همچنین از تصویب ۳۰۰ هزار بشکه نفت برای اجرای طرح های اقتصادی حوزه نفت و پتروشیمی کهگیلویه و بویراحمد در سفر دوم رییس جمهور به استان خبر داد.

عسکری تاکید کرد: این میزان نفت برای تامین مواد اولیه صنایع مانند پتروشیمی پیش بینی شده که می تواند تحولی چشمگیر در رونق صنعت استان ایجاد کند.

در ابتدای استقرار دولت سیزدهم نرخ بیکاری در این استان ۱۰.۲ درصد بوده اما در پایان سال ۱۴۰۱ به ۷.۳ درصد رسید و اکنون نرخ بیکاری به ۶.۷ درصد کاهش یافته است.

دیدگاه ها بسته شده اند.

نظرسنجی

    • آخرین اخبار
    • پربازدیدترین اخبار

    ویدیو ها

    آگهی مناقصه شرکت پشتیبانی امور دام کشور

    همراه اول

    بالای صفحه
    طراحی سایت