پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب-صدای مردم جنوب ایران

پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب | Sedayejonoob.ir

منتشر شده در تاریخ: 28 مهر 1402 ساعت 18:07:: شناسه خبر: 140106

وعده رئیس سازمان جهادکشاورزی کهگیلویه وبویراحمد عملی شد/ قدمی ماندگار برای کشاورزان

استان کهگیلویه و بویراحمد سالانه ۳۱۸ هزار تن محصول باغی تولید می‌کند که از این میزان بیشترین تولیدات مربوط به محصول سیب درختی با ۱۳۰ هزار تن است که رقمی معادل ۳۰ درصد آن نیز محصول سیب پادرختی و درجه سه در این استان وجود دارد.

صدای جنوب:

تا دو سال پیش مخابره شدن قطع درختان سیب و دیگر درختان در کهگیلویه و بویراحمد لرزه بر اندام هر دلسوزی می‌انداخت؛ خبری نگران‌کننده که این روزها با یک خبر امیدبخش و یک اقدام خوب، برای همیشه از تیتر رسانه‌ها حذف خواهد شد.

به گزارش صدای جنوب از یاسوج، استان کهگیلویه و بویراحمد سالانه ۳۱۸ هزار تن محصول باغی تولید می‌کند که از این میزان بیشترین تولیدات مربوط به محصول سیب درختی با ۱۳۰ هزار تن است که رقمی معادل ۳۰ درصد آن نیز محصول سیب پادرختی و درجه سه در این استان وجود دارد.

 

این میزان تولیدات در استان یک درصدی کشور قابل توجه هستند و این درحالی است که با باغات زیادی که در این چند سال کاشت شدند، با رسیدن آنها به مرحله باردهی شاهد افزایش تولیدات باغبانی کهگیلویه و بویراحمد خواهیم بود.

 

اگر برگردیم به تاریخ تیرماه ۱۴۰۰ و شروع به کار دولت سیزدهم، می‌بینیم که علی‌رغم این تولیدات اما این استان از داشتن دو زیرساخت حیاتی مرتبط با صنعت باغبانی محروم بود؛ یکی از این نیازها، سردخانه بود و دیگری صنایع تبدیلی همچون کارخانه‌های آب‌میوه‌گیری و تولید کنسانتره که هیچکدام را تا قبل از این دولت نداشتیم.

 

با تشکیل تیم اقتصادی استان کهگیلویه و بویراحمد در دولت سیزدهم، با فرماندهی احسان عسکری، همه نگاه‌ها به تحول در بخش کشاورزی به عنوان موتور محرکه اقتصاد این استان بود.

 

با استقرار کامل دولت و در دی‌ماه ۱۴۰۰ سکان مدیریت کلان جهاد کشاورزی به «سید علی معتمدی‌پور» سپرده شد تا تیم اقتصادی استان با محوریت جهاد کشاورزی در این دولت یک‌ محک جدی بخورد؛ برنامه‌محور بودن معتمدی‌پور شاخصه اصلی مدیریت او بود؛او خیلی زود با تیم اقتصادی استان هماهنگ و همراه شد و در ادامه با عملکردی که داشت به مهره کلیدی این تیم بدل شد.

 

در خود بدنه جهاد کشاورزی نیز تیم مدیریتی جدیدی شکل گرفت و شاهد یک تیم یک‌دست و با انگیزه در سطح ستاد و در ادارات تابعه از جمله تعاون روستایی بودیم که ماموریت‌های مستقیمی در روستاها به عنوان جامعه هدف سازمان جهاد کشاورزی داشت.

 

از همان ابتدا، دو رویکرد مهم، ورد زبان «معتمدی‌‌پور» بود؛ یکی ایجاد زیرساخت‌هایی چون سردخانه و صنایع تبدیلی و تکمیلی و دیگری احیای واحد‌های تولیدی و‌کارخانه‌جات راکد که در یک دهه اخیر غیرفعال شدند.

اکنون و بعد از حدود دوسال، ارزیابی‌ها مچنشان می‌دهد تیم اقتصادی استان کهگیلویه و بویراحمد در بخش کشاورزی و در سیاست اول موفق عمل کردند و در همین دو سال و تا این لحظه حدود ۱۵ هزار تن سردخانه جدید در استان به طور کامل احداث، بازسازی و به بهره‌برداری رسید و این در حالی است که کل ظرفیت قبلی سردخانه‌ای استان کمتر از این رقم بود و بیشتر آنها نیز غیرفعال بودند.

 

۱۵ هزار تن فضای سردخانه‌ای در دو سال، اقدام ارزشمندی برای دولت سیزدهم و به کام کشاورزان این استان است که در وقت برداشت محصول خود آب در دلشان تکان نخورد و به ساز دلخواه دلالان نرقصند و گزینه ذخیره محصولشان در سردخانه روی میز باشد.

 

این اولین اقدام دولت سیزدهم و سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد بود که خبرهای قطع درختان میوه را کم و کمتر کرد؛ درختانی که به علت عدم فروش محصولاتشان در وقت افزایش تولید آن محصول روی شاخه هایشان می‌ماندند و به باغدار ما ضرر و زیان مالی می‌رساند تا راهی جز قطع درختان و تغییر کاربری نداشته باشند.

 

قبل از این دولت کل سیبی که در سردخانه‌های استان ذخیره می‌شد کمتر از سه هزار تن بوده اما طبق آخرین آمار، سیب ذخیره شده در سردخانه های استان تا این لحظه حدود ۱۰ هزار تن بوده یعنی بیش از سه برابر گذشته ما سیب ذخیره کردیم؛ البته ظرفیت‌های سردخانه‌ای استان خیلی بیشتر از این رقم است که برخی از آنها هنوز اقدام به عقد قرارداد با کشاورزان نکردند و برخی از آنها هم زیر صفر و برخی هم به سایر محصولات از جمله گوشت اختصاص دارد؛ این‌ها کارهای زیربنایی ارزشمندی برای تولید این استان محسوب می‌شوند.

 

در کنار این اقدام، ده‌ها واحد تولیدی سرکه، ترشی، عرقیجات و… نیز در این دو سال راه‌اندازی شد.

 

اما دومین وعده «معتمدی‌پور» در جهاد کشاورزی راه‌اندازی واحد‌های راکد بود؛ وعده‌ای که با فعالیت مجدد ده‌ها واحد راکد پرورش مرغ، شترمرغ، بوقلمون، صنایع تبدیلی و واحد‌های تولید تخم‌مرغ محقق شد و امروز نیز با خبر برگشت کارخانه آب‌میوه‌گیری شهدناب بعد از ۱۶ سال این وعده‌ها رنگ واقعیت گرفتند تا به پایان تراژدی قطع درختان میوه در این استان نزدیک شویم.

 

کارخانه شهدناب منطقه محروم مادوان با یک عزم همگانی از سوی معاون اقتصادی استاندار، رییس سازمان جهاد کشاورزی، شخص سرمایه‌گذار و با پشتیبانی تعاون روستایی در تامین مواد اولیه این کارخانه بعد از ۱۶ سال وارد چرخه تولید شد.

 

دود تولید و روشن شدن کارخانه شهدناب مادوان به هوا رفت تا دود نبود صنایع جانبی و تکمیلی بخش کشاورزی به چشم باغداران نرود.

 

مواد اولیه مورد نیاز کارخانه شهدناب، میوه‌های پادرختی و درجه سه است که این استان فقط در سیب درختی بیش از ۳۰ هزار تن تولید دارد و در سایر فصول نیز با تولید میوه‌هایی چون انار، انگور، هلو، زردآلو و دیگر میوه‌ها می‌تواند هم نیاز این کارخانه را تامین و هم محصولات باغداران این استان را خریداری کند و ایجاد ارزش افزوده و نهایتا صادرات و ارزآوری شود.

 

در این زمینه، مدیریت تعاون روستایی با مدیریت علی‌بخش شجاعی‌نژاد، به عنوان بازوی توانمند بخش کشاورزی در تامین مواد اولیه این کارخانه و با نقش پشتیبان وارد عمل شده و تاکنون حدود ۵۰۰ تن سیب درجه سه را تحویل این کارخانه داده و مراکز خرید آن برای جمع‌آوری سیب صنعتی و درجه سه باغداران شروع به فعالیت کردند.

 

حضور تعاون روستایی در بازار فروش محصولات باغبانی کهگیلویه و بویراحمد موجب واقعی شدن قیمت‌ها، افزایش سود کشاورزان، حذف دلالان و رقابتی شدن بازار شده است که علاوه بر تامین پایدار مواد اولیه مورد نیاز این کارخانه، حمایتی خوبی از کشاورزان به عمل آید.

 

شجاعی وعده داده است که شبکه‌های تعاون روستایی اجازه خروج سیب صنعتی استان را به بیرون نمی‌دهند و همه آن را تحویل کارخانه‌ای می‌دهند که در فاز اول، روزانه ۳۰۰ تن سیب پادرختی را به کنسانتره می‌کند و خط تولید آب‌میوه‌گیری آن نیز در دستور کار است.

 

حالا در کهگیلویه و بویراحمد هم سردخانه‌ داریم و هم کارخانه تولید کنسانتره و آبمیوه و این نوید روزهای بهتری برای کشاورزی این استان است.

 

 

 

در این راستا نباید، عزم و توان سرمایه‌گذار این کارخانه را نادیده بگیریم و در ادامه مسیر حمایت‌های لازم از او قطع شود؛ علاوه بر تحویل محصولات درجه سه بخش کشاورزی، شبکه بانکی نیز پای کار بیاید و تسهیلات لازم را در اختیار سرمایه‌گذار قرار دهد.

هماهنگی و درایت مدیریتی در پنج‌ضلعی جهاد کشاورزی، شبکه بانکی، سرمایه‌گذار، معاونت اقتصادی استاندار و پای کار بودن شبکه‌های تعاون روستایی می‌تواند حلاوت راه‌اندازی این کارخانه تعطیل بعد از ۱۶ سال را دوچندان کند و این رویکردهای امیدبخش در کشاورزی این استان را پایدار و مستمر کند.

ریواس جنوب

دیدگاه ها بسته شده اند.

نظرسنجی

    • آخرین اخبار
    • پربازدیدترین اخبار

    ویدیو ها

    آگهی مناقصه شرکت پشتیبانی امور دام کشور

    همراه اول

    بالای صفحه
    طراحی سایت