پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب-صدای مردم جنوب ایران

پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب | Sedayejonoob.ir

منتشر شده در تاریخ: 16 آذر 1402 ساعت 17:09:: شناسه خبر: 141229

برگزاری اختتامیه جشنواره تجلیل از پژوهشگران و فناوران برتر کهگیلویه و بویراحمد/ انتظار رئیس سازمان جهادکشاورزی استان از برنامه وبودجه

آیین اختتامیه جشنواره تجلیل از پژوهشگران و فناوران برتر استان کهگیلویه وبویراحمد برگزار شد.

صدای جنوب:

سید علی معتمدی‌‌پور گفت: برنامه و بودجه، اعتبارات آموزش و ترویج کشاورزی را ویژه ببیند

سیدعلی معتمدی پور در آیین اختتامیه هفته پژوهش در استانداری گفت: تفاوت فاحشی در تعداد مقالات و پژوهش با آنچه باید در میدان عمل انجام شود وجود دارد و شاید همین مسئله باعث شده که مقام معظم رهبری بر تاثیرگذاری فناوری در میدان عمل تاکید کرده اند.
وی با اشاره به این موضوع که سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد توانسته پژوهش های عملی و فناوری را طی دو سال اخیر در این استان کوچک یک درصدی اجرایی نماید، تصریح کرد: در جمع پژوهشگران برتر استانی در سال جاری دو تولیدکننده برتر استانی و یک تولید کننده ملی از بخش کشاورزی حضور دارند.
وی افزود: در بین تولیدکنندگان برتر کشوری در بخش آبزی پروری، دو نماینده از سه تولید کننده برتر از استان کهگیلویه و بویراحمد انتخاب شده اند که با استفاده از فناوری های روز و ارتقا بهره وری توانسته اند به افزایش ۷ درصدی میزان تولید در واحد سطح دست یابند.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان با بیان این موضوع که متوسط تولید گندم دیم در کشور ۱/۲ تن است، گفت: کشاورزی در این استان پرورش داده شده که با کاربرد فناوری های جدید توانسته میزان تولید گندم دیم را به ۵ تن در هکتار ارتقا دهد.
متولی ارشد بخش کشاورزی استان با اشاره به اینکه کمترین میزان اعتبار در بین دستگاه های ترویجی مربوط به بخش آموزش و ترویج کشاورزی است، افزود: اقدامات ذکر شده با تدبیر کارهای ترویجی آموزشی و رهیافت های لازم توسط این سازمان، به عرصه ظهور رسانده شده و علی رغم کمک های خوب سازمان و بودجه اما در این زمینه همچنان پایین تر از استانهای هم راستای خود هستیم.
معتمدی پور افزود: از سازمان برنامه و بودجه انتظار می رود، بعد از بررسی میدانی مباحث مطرح شده، در بحث ساختار مربوط به آموزش و ترویج این سازمان به طور وِیژه دیده شود.

گفتنی است در این مراسم از سه تولید کننده بخش کشاوزی شامل آقایان نیما ریحانی در زمینه بررسی و تهیه ارقام بلوبری مناسب اقلیم های مختلف کشور، محمد فرهادی در زمینه طراحی و نصب بیوفیلتر تصفیه آب، محمدعلی پورمند در زمینه تولید گندم دیم به میزان ۵ تن در هکتار و همچنین دکتر رهام محتشمی محقق مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی، دکتر رحمت الله کریمی زاده محقق پردیس گچساران در زمینه تولید بذر گندم دیم و خانم سحر رنود تولیدکننده چیپس میوه به عنوان بانوی فعال در زمینه اشتغال و کارآفرینی در کنار سایر فناوران و پژوهشگران برگزیده توسط مسئولین بلندپایه استانی تجلیل شد.

همچنین سید علی احمد زاده اظهار داشت: پژوهش ها باید نیاز محور و هدفمند و بتوانی چالشی در بخش های مرتفع کند.

استاندارکهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: امروزه پیشرفت های علم و پژوهش مرز و محدودیت خاصی ندارد و حتی کودکان، نوجوانان، دانشجویان و استادان زیادی در این حوزه مشغول فعالیت هستند.

وی بیان کرد: پژوهشگران زیادی با ارائه دستاوردهای مهم و ضروری در نجوم، ریاضیات و حوزه بهداشت و درمان خدمات خوبی ارائه دادند.

 

احمدزاده با اشاره به اینکه در کشور ایران زمینه کارهای پژوهشی بسیار زیادی وجود دارد اضافه کرد: باید به صورت میدانی نهادهای مختلف از این ظرفیت برای اجرای کارهای عمرانی استفاده کنند.

وی اضافه کرد: کارهای پژوهشی فاخری در سطح استان وجود دارد که می توان از این فناوری ها در زمینه تسریع در روند اجرایی طرح های عمرانی و کاهش هزینه ها بهره برد.

استاندار تاکید کرد: باید مدیران اجرایی با حمایت از طرح های پژوهشی و پژوهشگران زمینه توسعه فناوری های نوین در میدان عمل در استان را فراهم کنند.

احمدزاده اضافه کرد: هر ساله اعتبارات خوبی برای حوزه پژوهش در سطح استان هزینه می شود ولی به دلیل غفلت و سهل انگاری نتیجه خوبی حاصل نمی شود.

وی تصریح کرد: با بررسی های انجام شده دستگاه های دولتی زیادی به فناوری های حوزه دانش بیان نیاز اساسی دارند.

دیدگاه ها بسته شده اند.

نظرسنجی

    • آخرین اخبار
    • پربازدیدترین اخبار

    ویدیو ها

    آگهی مناقصه شرکت پشتیبانی امور دام کشور

    همراه اول

    بالای صفحه
    طراحی سایت