پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب-صدای مردم جنوب ایران

پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب | Sedayejonoob.ir

منتشر شده در تاریخ: 07 بهمن 1402 ساعت 16:11:: شناسه خبر: 142311

بهره برداری از ۵۸۹ طرح مهم زیربنایی وامیدآفرین در کهگیلویه و بویراحمد

دهه فجر امسال ۵۸۹ طرح شاخص، زیربنایی و تحول آفرین همچون بیمارستان سوختگی و قطعه دوم کمربندی یاسوج، گازرسانی به ۳۷ روستای دیشموک و ۲۵ روستای زیلایی، واگذاری ۸۰۰ واحد مسکن نهضت ملی، بهسازی راه گچساران به باباکلان و چندین طرح کلان دیگر در شهرستان های مختلف استان مورد بهره برداری قرار خواهند گرفت.

توسعه نامتوازن منطقه‌ای، غفلت از ظرفیت‌ها و قابلیت‌های استانی در سال های گذشته به زخمی کهنه بر پیکر کهگیلویه و بویراحمد تبدیل شده که این زخم ها با رویکرد توسعه گرایانه و همت دولتمردان سیزدهم احیا و با تکمیل طرحهای حیاتی و شاخص در حوزه های مختلف زیربنایی در حال رنگ باختن است و فجر امسال با افتتاح طرح های شاخص در حوزه عمرانی و اقتصادی شاهد تحول های زیرساختی هستیم.

دهه فجر امسال، در مناطق مختلف استان، ۵۸۹ طرح افتتاح و ۵۸ طرح کلنگ زنی می‌شود. مجموع اعتبار این طرح‌ها پنج هزار و ۵۹۷ میلیارد تومان است که ۳.۳ هزار میلیارد تومان آن برای طرح‌های افتتاحی است. همچنین ۱۰۱ طرح اقتصادی این استان با اعتبار ۷۴۵ میلیارد تومان و اشتغال زایی حدود هزار نفر افتتاح می شود.

در سطح استان ۸۰۰ واحد مسکونی نهضت ملی مسکن با اعتبار ۸۰۰ میلیارد تومان افتتاح و به بهره برداری می رسد.

شهرستان بویراحمد با ۱۹۹ پروژه افتتاحی و اعتبار ۹۴۰ میلیارد تومان بیشترین تعداد پروژه های افتتاحی را در بین شهرستان های استان داراست و شهرستان کهگیلویه نیز با ۱۴۹ پروژه افتتاحی و اعتبار ۵۶۱ میلیارد تومان دارای بیشترین اعتبار افتتاحی است.

پس از آن نیز شهرستان گچساران با ۶۲ پروژه افتتاحی و با اعتبار ۲۷۶ میلیارد تومان بیشترین اعتبار هزینه شده برای پروژه های افتتاحی داراست.

بیشترین تعداد طرح های افتتاحی مربوط به شرکت برق استان با ۹۵ پروژه، اداره کل ارتباطات با ۴۵، راهداری و حمل و نقل جاده ای با ۴۴، جهاد کشاورزی با ۴۴، بخشداری مرکزی کهگیلویه با ۳۸، نوسازی و تجهیز مدارس استان ۳۷، منابع طبیعی با ۳۴، بنیاد مسکن با ۳۰ پروژه هستند.

پروژه های شاخص افتتاحی بویراحمد

سید علی احمدزاده استاندار کهگیلویه و بویراحمد تاکید کرد: بخش سوختگی در بیمارستان های استان وجود ندارد و بسیاری از بیماران سوختگی استان آسیب جدی می بینند که در سفر نخست رئیس جمهور به استان مورد توجه جدی واقع شد.

 

نبودن بیمارستان سوختگی و نیاز به اعزام بیماران در شرایط سخت برای درمان به استان های دیگر و هزینه های سرسام آور بستری بیمار ،اعزام با آمبولانس و حضور همراهان ضرورت راه اندازی چنین مرکز درمانی مهم در استان را بیش از پیش نمایان کرده بود.

تکمیل بیمارستان سوختگی یاسوج با اعتبار ۶۰ میلیارد تومان، احداث باند دوم جاده یاسوج به سمیرم محدوده روستای سمرون با اعتبار ۵۰ میلیارد تومان، زیرسازی و آسفالت معابر روستای سروک با اعتبار ۴۲ میلیارد تومان، و احداث کمربندی یاسوج (قطعه دوم) با اعتبار ۴۰ میلیارد تومان در شهرستان بویراحمد افتتاح می شوند.

پروژه های شاخص افتتاحی کهگیلویه

روشن شدن شعله های گاز در ۲ شهر قلعه رئیسی و دیشموک در شهرستان کهگیلویه ، رؤیای سالیان دراز مردم این بخش‌ها بوده است. پیشتر برخی کارشناسان بدلیل مسافت طولانی ، سخت گذر بودن مسیر و هزینه زیاد ، اجرای طرح گازرسانی به قلعه رئیسی و دیشموک را غیر ممکن می دانستند.

این بخش‌ها حدود ۵۰ هزار نفر جمعیت دارند. بخش‌های قلعه رئیسی و دیشموک در شهرستان کهگیلویه با یاسوج مرکز کهگیلویه و بویراحمد حدود ۲۵۰ کیلومتر فاصله دارند.

احمد زاده تاکید کرد: گازرسانی به ۳۷ روستای بخش های قلعه رئیسی و دیشموک با اعتبار ۱۲۰ میلیارد تومان، اهدای زمین به اقشار ویژه با اعتبار ۹۰ میلیارد تومان، اجرای سد خاکی کوهبرد با اعتبار ۵۲ میلیارد تومان و تکمیل ورودی دهدشت به چرام از جمله طرح های مهم افتتاحی کهگیلویه است.

پروژه های شاخص افتتاحی گچساران

عملیات اجرایی بهسازی مسیر جاده شهر دوگنبدان به روستای باباکلان به طول ۵۳ کیلومتر و در پنج قطعه در سال ۱۳۹۰ آغاز شد.

دهه فجر امسال، پروژه بهسازی راه اصلی گچساران به باباکلان ( قطعه ۲ کیلومتر ۵ الی ۱۴.۷) با اعتبار ۵۰ میلیارد تومان افتتاح می شود.

عملیات اجرایی قطعه دوم این جاده با طول حدود ۹ کیلومتر سال ۱۳۹۵ آغاز شد که ۶ کیلومتر آن بهره برداری شده است.

 

پروژه های شاخص افتتاحی بهمئی:

اجرای طرح هادی روستای سرآسیاب یوسفی با اعتبار ۱۳۰ میلیارد تومان، تهیه و نصب بلوک های مفصلی لیکک به بهبهان، روکش آسفالت محور لیکک به امامزاده صالخ به ممبی و لنده افتتاح می شوند.

در مجموع ۲۱ پروژه با اعتبار ۸۱ میلیارد تومان در دهه فجر امسال در بهمئی افتتاح می شود.

شهرستان بهمئی که با مساحت یکهزار و ۴۴۷ کیلومتر مربع در جنوب غربی کهگیلویه و بویراحمد و در ۴۰ کیلومتری شهرستان بهبهان واقع شده به علت تنوع آب و هوای گرمسیری و سردسیری و جاذبه های طبیعی یکی از مهمترین مقاصد گردشگران در این استان محسوب می شود.

شهرستان بهمئی که با مساحت یکهزار و ۴۴۷ کیلومتر مربع در جنوب غربی کهگیلویه و بویراحمد و در ۴۰ کیلومتری شهرستان بهبهان واقع شده به علت تنوع آب و هوای گرمسیری و سردسیری و جاذبه های طبیعی یکی از مهمترین مقاصد گردشگران در این استان محسوب می شود.

شهرستان بهمئی به جز در مشرق که با شهرستان کهگیلویه در استان هم مرز است از سه جهت با شهرستان های استان خوزستان همسایه است به طوری که در شمال با باغملک ، در جنوب با بهبهان ، در غرب با رامهرمز و در جنوب غربی با امیدیه و آغاجاری در استان خوزستان مرز مشترک دارد.

پروژه های شاخص افتتاحی دنا

استاندار کهگیلویه و بویراحمد تاکید کرد: دهه فجر امسال ۶۷ پروژه با اعتبار ۱۷۹ میلیارد تومان در دنا به بهره برداری خواهد رسید.

عملیات اجرایی هنرستان شبانه روزی نرجس سی سخت با اعتباری افزون بر ۲۱ میلیارد تومان در مرداد ماه ۱۴۰۰ آغاز شده بود.

تکمیل هنرستان کارو دانش شبانه روزی نرجس سی سخت با اعتبار ۴۰ میلیارد تومان، تهیه و نصب و حمل بلوک های مفصلی یاسوج به اصفهان افتتاح می شود.

 

پروژه های شاخص افتتاحی مارگون

دهه فجر ۲۱ پروژه در مارگون با اعتبار ۲۴۴ میلیارد تومان به بهره برداری خواهد رسید.

هم اینک گازرسانی به ۸۱ روستای استان در دست اجرا است که گازرسانی به ۲۸ روستای زیلایی و ۱۸ روستای تنگ تامرادی بویراحمد با ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی از مهمترین طرح های گازرسانی است.اعتبار طرح گازرسانی به منطقه محروم زیلایی در شهرستان بویراحمد یک هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال است.

برای اجرای این طرح ۲۰۰ کیلومتر لوله گذاری می‌شود همچنین واگذاری هزار و ۸۰۰ علمک در زیلایی به مناقصه رفته است.

در دهه فجر امسال گاز رسانی به ۲۵ روستای زیلایی و بهسازی و آسفالت راه روستایی تاکسیسه به مورزرد افتتاح می شود.

پروژه های شاخص افتتاحی چرام

احمدزاده ابراز کرد: دهه فجر امسال ۴۸ پروژه با اعتبار ۱۳۵ میلیارد تومان در چرام به بهره برداری می رسد.

معدن فسفات چرام، بزرگترین معدن فسفات کشور با ذخیره ۸۰ میلیون تن با عیار ۸.۵ تا ۹ درصد است که با فعال شدن آن مشکلات بسیاری در بخش تولید کشور رفع می شود.این معدن به خاطر توپوگرافی استان زیر زمین قرار گرفته و بهره برداری از آن اندکی دشوار است اما برای بهره برداری از این پروژه عظیم حدود هفت و نیم کیلومتر جاده دسترسی ایجاد شده است.

اجرای آسفالت روستای مندان با اعتبار ۵۶ میلیارد تومان، دی کلسیم فسفات معین کانساران توس با اعتبار ۲۲ میلیارد تومان و احداث مسکن معلولان و مددجویان و خودمالکی با اعتبار ۶ میلیارد تومان بهره برداری خواهند شد.

اجرای آسفالت روستای مندان با اعتبار ۵۶ میلیارد تومان، دی کلسیم فسفات معین کانساران توس با اعتبار ۲۲ میلیارد تومان و احداث مسکن معلولان و مددجویان و خودمالکی با اعتبار ۶ میلیارد تومان بهره برداری خواهند شد.

پروژه های شاخص افتتاحی لنده

شهرستان قدیمی لنده به مرکزیت شهر لنده از شهرستان های ۹ گانه کهگیلویه و بویراحمد دارای جمعیتی افزون بر ۲۳ هزار نفر در فاصله حدود ۲۷۰ کیلومتری یاسوج مرکز این استان واقع شده است.

دهه فجر امسال ۱۵ پروژه با اعتبار ۱۶ میلیارد تومان در این شهرستان افتتاح می شود.

لکه گیری و روکش آسفالت لنده، مال شیخ به آتشگاه، اصلاح بخشی از شبکه توزیع آب شهر لنده، تکمیل خانه بهداشت موگرمون و توسعه شبکه در سطح شهر به صورت تک پایه افتتاح می شود.

وضعیت پروژه های کلنگ زنی شهرستان ها

شهرستان بویراحمد با ۲۰ پروژه کلنگ زنی با اعتبار ۲۷۳ میلیارد تومان، بیشترین تعداد پروژه های کلنگ زنی را در میان شهرستان ها به خود اختصاص داده است و به ترتیب کهگیلویه با ۱۳ پروژه، گچساران با ۱۲ پروژه، مارگون پنج پروژه، بهمئی سه پروژه، دنا سه پروژه، باشت یک پروژه، چرام یک پروژه و لنده پروژه ای برای کلنگ زنی ندارد.

حدود ۸۰۰ پروژه عمرانی نیمه تمام‌ و مهم در کهگیلویه‌وبویراحمد وجود دارد که با اعلام سازمان مدیریت و برنامه ریزی ۲۰۰ مورد از آنها تا پایان ۱۴۰۳ تکمیل و به بهره برداری خواهد رسید.

بنابراین می توان گفت که تکمیل طرحهای زیرساختی که سالها بنا به دلایل مختلف در استان کهگیلویه و بویراحمد بر زمین مانده بود و امروز هم در قالب رویکرد محرومیت زدایی دولت سیزدهم از نقاط دور افتاده هستیم شاهد به سامان رسیدن تعدادی از طرحهای اولویت دار می باشیم که خود نوید بخش توسعه این استان غنی از هر گونه منابع و مواهب طبیعی و در عین حال کم برخوردار نسبت به دیگر استانهای کشور است.

 

منبع ایرنا

 

دیدگاه ها بسته شده اند.

نظرسنجی

    • آخرین اخبار
    • پربازدیدترین اخبار

    ویدیو ها

    آگهی مناقصه شرکت پشتیبانی امور دام کشور

    همراه اول

    بالای صفحه
    طراحی سایت