پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب-صدای مردم جنوب ایران

پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب | Sedayejonoob.ir

منتشر شده در تاریخ: 26 اسفند 1402 ساعت 11:12:: شناسه خبر: 144348

کارخانه پلیمر گچساران محور توسه و رونق اقتصادی گچساران

کارخانه پلیمر گچساران به عنوان دومین واحد تولیدی پتروشیمی این شهرستان و از مهمترین امیدهای اشتغال جوانان و محور توسعه و رونق اقتصادی این منطقه نفت خیز است که این طرح اقتصادی در سال جاری جهش ۲ برابری داشته است.

کارخانه پتروشیمی پلیمر گچساران در صورت بهره برداری علاوه براینکه زمینه ساز اشتغال قابل توجهی از جوانان بومی این منطقه خواهد بود بستر پیشگیری از خام فروشی محصولات نفتی و ارزش افزوده بیشتر را فراهم می کند و طرح پلی‌اتیلن سنگین گچساران در۹ ‌ماهه پایانی سال ۱۴۰۲ توانست، با ۱۴ درصد پیشرفت به پیشرفت متوسط ماهانه ۱.۶ درصدی دست یابد.

دولت سیزدهم هم اینک با تامین اعتبارات ارزی افزون بر ۱۵ میلیون دلاری برای خرید تجهیزات دومین کارخانه پتروشیمی (پلیمر) گچساران امیدها را برای احیای این کارخانه بزرگ صنعتی زنده کرده و این کارخانه به عنوان دومین واحد تولیدی پتروشیمی این شهرستان و از مهمترین امیدهای اشتغال جوانان و محور توسعه و رونق اقتصادی این خطه نفت خیز خواهد بود.

مدیرعامل شرکت صنایع پلیمر گچساران گفت: در سالجاری با تغییر پیمانکار، تمهیدات مدیریتی در رفع مشکلات و موانع، تأمین منابع مالی و همراهی مدیریت گروه صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس و به‌ ویژه معاونت برنامه‌ریزی و توسعه کسب ‌وکار گروه موجب شد تا روند اجرای این طرح اقتصادی سرعت قابل ‌توجهی یابد.

سید محمدحسین جزایری افزود: عملیات اجرایی ساخت این طرح اقتصادی در زمینی به مساحت ۱۱۹ هزار مترمربع در مجاورت پتروشیمی گچساران در ۲۴ شهریور ۱۳۹۹ با سرمایه‌گذاری بالغ بر ۲۰۰ میلیون یورو آغاز شد.

وی بیان کرد:پیش‌بینی می‌شود در زمان بهره‌برداری این طرح ۲۵۰ شغل مستقیم و بیش از ۶۰۰ شغل غیر مستقیم ایجاد کند.

 

جزایری ابراز کرد: پیشرفت کلی طرح کارخانه پتروشیمی پلیمر گچساران تا قبل از تیرماه امسال ۱۵.۳۶ درصد و در بخش مهندسی ۳۹.۴۲ درصد بود.

مدیرعامل شرکت صنایع پلیمر گچساران ادامه داد: در حالی که در ابتدای تیر امسال تاکنون با تلاش‌های کارکنان این صنعت بخش مهندسی این طرح از ۳۶.۲۲ درصد رشد به ۷۵.۶۴ درصد و پیشرفت کل به ۲۹.۳۱ درصد رسید.

وی تصریح کرد: شرکت صنایع پلیمر گچساران با خوراک مصرفی ۳۰۵ هزار تن در سال اتیلن، ۳۰۰ هزار تن در سال پلی‌اتیلن سنگین تولید خواهد کرد.

زمان بهره برداری پلیمر گچساران

مدیرعامل شرکت صنایع پلیمر گچساران گفت: طرح کارخانه پتروشیمی پلیمر این شهرستان تا نیمه دوم سال ۱۴۰۴ به بهره‌برداری می‌رسد.

وی بیان کرد:محصولات تولیدی واحد پلی‌اتیلن سنگین صنایع پلیمر گچساران شامل مواد اولیه تولید لوله با فشارهای مختلف از جمله PE-۱۰۰، مواد اولیه تولید فیلم با ضخامت‌های مختلف، مواد اولیه تولید ظروف نگهداری مایعات با احجام مختلف (از چند میلی‌لیتر تا ۲۰۰ لیتر) و مواد اولیه مورداستفاده در قالب‌گیری تزریقی قطعات خودرو، ظروف آشپزخانه، تأسیسات ساختمان و… خواهد بود.

جزایری اظهار کرد: ثبت شرکت صنایع پلیمر گچساران، آبان ۱۳۹۶ انجام و اجرای طرح پلی‌اتیلن سنگین در شهریورماه ۱۳۹۹ به‌صورت پیمان EPCC ازسوی شرکت مهندسی و ساختمان صنایع نفت (OIEC) آغاز شد.

وی با بیان اینکه این طرح اقتصادی در سال ۱۴۰۲ به شرکت طراحی و مهندسی صنایع انرژی (EIED) انتقال‌یافته افزود: براساس برنامه ریزی صورت گرفته قرار است خوراک این واحد توسط پتروشیمی گچساران تامین شود.

 

با توجه به اسـتراتژی گــروه صنایع پتـــروشیمی خلــیج‌فارس مبتنی بر توســـعه صـنایع پایین‌دستی و تکمیل زنجیره ارزش تولیدات، در مسیر تولید اتان در پالایشگاه گاز بید بلند خلیج‌فارس و تبدیل آن به اتیلن در واحد الفین پتروشیمی گچساران، احداث یک واحد تولید پلی‌اتیلن سنگین جهت تکمیل زنجیره ارزش محصولات پایین‌دستی گاز اتان، تعریف و شرکت صنایع پلیمر گچساران به‌عنوان متولی و مجری واحد مذکور تعیین شد.

این شرکت توانست در سال ۱۴۰۲ چهار گواهینامه استاندارد سیستم مدیریت یکپارچه از مرجع TUV اتریش را کسب کرد که این موفقیت برای اولین‌بار در هلدینگ خلیج‌فارس در دوره «طرح» رخ‌داده و دستاوردی نادر در صنعت پتروشیمی کشور است.
همچنین کسب تقدیرنامه چهارستاره از دهمین دوره جایزه تعالی صنعت پتروشیمی از دیگر موفقیت‌های این مجموعه در سال ۱۴۰۲ به شمار می‌رود.

 

دیدگاه ها بسته شده اند.

نظرسنجی

    • آخرین اخبار
    • پربازدیدترین اخبار

    ویدیو ها

    آگهی مناقصه شرکت پشتیبانی امور دام کشور

    همراه اول

    بالای صفحه
    طراحی سایت