پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب-صدای مردم جنوب ایران

پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب | Sedayejonoob.ir

منتشر شده در تاریخ: 29 اسفند 1402 ساعت 17:12:: شناسه خبر: 144444

مشکلات جاده “پاتاوه- دهدشت” فراتر از یک تقاطع است

مسئولان کهگیلویه و بویراحمد در حالی مشکل اصلی محور ملی پاتاوه-دهدشت را تنها به تقاطع “گِندی خوری” می دانند که این محور ترانزیتی و ملی دارای مشکلات و نقاط حادثه خیز زیادی دارد و البته مشکل در سیستم روشنایی برخی تونل های این مسیر همچنان وجود دارد.

احداث جاده ملی پاتاوه به دهدشت سال ۷۳ با سفر مقام معظم رهبری به استان مصوب شد که پس از ۲۷ سال، تیرماه سال جاری با حضور رئیس جمهور به بهره برداری رسید.

این جاده ملی بخش مهمی از کریدور شمال – جنوب کشور است که به کوتاه‌تر شدن مسیر اصفهان به بنادر جنوبی کشور کمک شایانی می کند. بهره‌مندی ساکنان بیش از ۴۰۰ روستای محروم در ۲ شهرستان بویراحمد و کهگیلویه با جمعیتی افزون بر ۱۰۰ هزار نفر از نعمت راه مناسب از جمله مزیت های این جاده ملی بشمار می رود.

“محمد راستا” (مدیرکل راه و شهرسازی استان) در این گفت و گوها اظهار کرد: مشکل اصلی جاده پاتاوه دهدشت تقاطع “گندی خوری” است که پیمانکار آن مشخص شده است و قراردادی با شرکت ساخت در حال انجام است.

راستاد ادامه داد: محور مشکل خاصی ندارد، بخشی از روشنایی تونل‌ها هنوز بطور کامل تأمین نشده و برای روشنایی دائم نیز ۲/۵ کیلومتر تونل اول انجام شده است، و بقیه تونل‌ها نیز در حال کار است این در حالی است جانشین فرماندهی پلیس راه استان دی ماه سالجاری گفت: ابتدا باید جاده پاتاوه به دهدشت ایمن سازی شود و هم اکنون قابلیت بهره برداری برای ناوگان عمومی ندارد.

“سرهنگ فرشاد براتی” ادامه داد: عرض این جاده در مقایسه با جاده اصفهان به یاسوج کمتر است،گارد ریل به اندازه کافی نیست و تقاطع های ناایمن دارد علاوه بر اینها تونل‌های موجود در این جاده از روشنایی لازم برخوردار نیستند همچنین در برخی از نقاط این جاده، تابلوی هشدار و علائم راهنمایی و رانندگی کافی وجود ندارد که باید این مشکل رفع شود که پس از این تاریخ تاکنون مشکلی از این مسیر ارتباطی رفع نشده است.

 

اگرچه تقاطع گندی خوری در این محور ارتباطی یکی از مهمترین نقاط حادثه خیز است اما حد فاصل دهدشت تا پاتاوه تقاطع چند تقاط مهمی همانند تقاطع جاده شهرستان مارگون، تقاطع پل “قلعه دختر”، تقاطع روستاهای “راک” ، “دشت مازه” و تقاطع مهم “دهدشت- سوق” از جمله تقاطع هایی هستند که محور عبور و مرور ساکنان بخش ها و روستاهای زیادی است که تاکنون شاهد تصادفاتی در این تقاطع ها بودیم و نیازمند توجه ویژه دارد.

بخشی ازمشکلات مهم این مسیر کوهستانی تونل هایی هستند که علاوه بر روشنایی آنها باید ایمن سازی قبل از تونل ها صورت بگیرد چرا که موقعیت مکانی این تونل ها در مسیر کوهستانی و پیچ تند هستند که حادثه خیز هستند.

حد فاصل “گِردِوَه” تا “دَم چنار” ۲ تا تونل در این مسیر وجود دارد که نیازمند اصلاح پیچ تند قبل از تونل و رفع نقاط حادثه خیز است چرا که یکی از تونل ها در پیچ تندی واقع شده که امکان برخورد خودروها با دیواره تونل و سقوط به دره وجود دارد.

اگرچه کناره ورودی تونل خاکریزی برای رفع تکلیفی ایجاد کردند اما نه تنها مشکل اساسی رفع نشده بلکه خطرات بیشتری بدنبال دارد و نیازمند رفع مشکل به صورت فوری دارد.

علاوه بر اصلاح مسیر ورودی به تونل ها، برخی از این تونل ها که از دل کوه گذر می کنند دارای پیچ تند و از طرفی بدلیل روشن نبودن آنها ظلمات محض هستند که تاکنون تصادف های زیادی در این مکان ها رخ داده است.

 

این جاده بخشی از جاده شهرضا به بهبهان است و اثر اقتصادی بالایی در سطح ملی خواهد داشت. این محور کوتاه ترین جاده برای صادرات و واردات کالا از سمت جنوب کشور به مناطق مرکزی است.

طول این مسیر نزدیک به ۲۰۰ کیلومتر کوتاه تر می شود و ۲ ساعت از زمان مسیر کم می شود که امتیاز بسیار بزرگی است. چشم اندازهای طبیعی بسیاری نیز در این جاده وجود دارد و بیش از ۱۰۰ کیلومتر جاده در کنار رودخانه مارون است.

مزیت مهم این جاده برای استان این است که شهرستان های جنوبی همچون لنده، بهمئی، کهگیلویه و چرام به راحتی به مرکز استان ارتباط می گیرند و به مرکز کشور هم مسیرشان کوتاه تر می شود.

حدود ۶۰۰ روستا و تعدادی شهر در کنار این جاده وجود دارد که دسترسی بهتری به مرکز استان پیدا می کنند و از بن بست خارج می شوند.

مردم روستاهای لنده، دیشموک و چاروسا در سال های گذشته مجبور بودند حدود ۶ ساعت مسیر را تا مرکز استان بپیمایند اما اکنون مسیر آن ها به حدود ۲ ساعت تقلیل یافته است.

جاده ملی پاتاوه به دهدشت به عنوان بخش مهمی از کریدور شمال – جنوب به طول ۱۳۶کیلومتر تیرماه امسال با حضور رئیس جمهور افتتاح و مورد بهره برداری قرار گرفت.

دیدگاه ها بسته شده اند.

نظرسنجی

    • آخرین اخبار
    • پربازدیدترین اخبار

    ویدیو ها

    آگهی مناقصه شرکت پشتیبانی امور دام کشور

    همراه اول

    بالای صفحه
    طراحی سایت