پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب-صدای مردم جنوب ایران

پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب | Sedayejonoob.ir

منتشر شده در تاریخ: 01 تیر 1396 ساعت 12:04:: شناسه خبر: 19208

جلسه پرتنش شورای برنامه ریزی استان برگزارشد

جدال لفظی استاندار و هاشمی پور با تاجگردون و انتقاد شدید مدیرکل امور اقتصادی و دارایی از عملکرد ضعیف نوروزی

هاشمی‌پور و زارعی دو نماینده استان در خصوص توزیع اعتبارات یک سوم نفت اعتراض کردند و تاجگردون به توزیع اعتبارات دو سوم نفت و همین اختلاف نظر تا آخر جلسه ادامه پیدا کرد.

پایگاه خبری صدای جنوب:

شورای برنامه‌ریزی استان کهگیلویه و بویراحمد به ریاست سید موسی خادمی استاندار و با حضور عدل هاشمی‌پور نماینده کهگیلویه بزرگ، غلام‌محمد زارعی نماینده بویراحمد و دنا، غلامرضا تاجگردون و مدیران دستگاه‌های عضو شورا برگزار شد.

به گزارش صدای جنوب، قبل از ظهر امروز شورای برنامه‌ریزی استان کهگیلویه و بویراحمد به ریاست استاندار این استان و سه نماینده مردم استان در مجلس شورای اسلامی در حالی برگزار شد که توزیع اعتبارات یک سوم و دو سوم نفت در استان مورد بحث قرار گرفت و موجب اختلاف نظر نمایندگان قرار گرفت.

هاشمی‌پور و زارعی دو نماینده استان در خصوص توزیع اعتبارات یک سوم نفت اعتراض کردند و تاجگردون به توزیع اعتبارات دو سوم نفت و همین اختلاف نظر تا آخر جلسه ادامه پیدا کرد.

عدل هاشمی‌پور نماینده کهگیلویه بزرگ در این نشست با بیان اینکه آقایان زارعی و تاجگردون باید توضیح بدهند که اعتبارات یک سوم و دو سوم نفت بر چه اساسی توزیع شده‌اند، خطاب به آنها گفت: نمایندگان مجلس تلاش کنند تا با رأی حداکثری تمام مناطق استان از اعتبارات یک سوم نفت بهره‌مند شوند و این در برنامه ششم هم ابلاغ شده که آقایان زارعی و تاجگردون باید در این باره پاسخ دهند.

زارعی در این جلسه گفت: برنامه پنجم و ششم به عنوان نقشه راه و ملاک تصمیمات توسعه‌ای کشور مدنظر باید قرار گیرد و پیشنهاداتی در کمیسیون تلفیق برنامه و بودجه مطرح شد که نحوه توزیع اعتبارات نفت را مشخص و سهم از دو درصد به سه دردصد افزایش پیدا کرد و در استان‌های نفت خیز به جای فرمول دو سوم، یک سوم قرار بگیرد.

وی گفت: به مناطق محروم دو سوم اعتبارات نفت و به مناطق نفت خیز یک سوم اعتبارات اختصاص داده شود.

این نماینده مجلس خطاب به مسئولی گفت: گاهی کسی هیچ حرفی را قبول نمی‌کند و کسی هم گوشش ناشنوا و نمی‌شنود، باید به ماده ۲۶ عمل شود، برخی مشکل ندارند اما نمی‌خواهند حرف‌ها را بشنوند و قبول کنند.

زارعی افزود: توزیع یک سوم اعتبارات نفت مربوط به همه شهرستان‌ها است و باید در قانون توزیع اعتبارات استان لحاظ شود.

غلام‌رضا تاجگردون نماینده گچساران و باشت در خطاب به دو نماینده دیگر استان گفت: بنده ۳ ماده ۲۶ قانون برنامه ششم توسعه این موضوع یعنی توزیع اعتبارات نفت بیان شده است، ما همه هدف مشترک داریم و اختلاف نظری نداریم اما به خاطر اینکه در استان کوچکی هستیم چنین حاشیه‌های وجود دارد و این در حالی است که در استان‌های بزرگ بدون این حاشیه‌ها و با تعامل و هماهنگی کارهای توسعه استان خود را پیش می‌برند.

تاجگردون افزود: اگر خلاف قانون عمل شود و حق کسی تضییع شود دیوان محاسبات جلوی تخلف را خواهد گرفت و نمایندگان به قانون دو درصد و سه درصد به خوبی نگاه بیندازند و استعلام بگیرند و بحث‌های این شکلی را در چنین جلساتی مطرح نکنید، ما سه نماینده با هم هستیم و در خصوص دو سوم نفت و گاز باید منصفانه قضاوت شود و حق نیست که سهم مناطق نفت خیز بهمئی و گچساران را به یاسوج بدهیم.

این نماینده افزود: در سال‌های گذشته گچساران ۶۰۰ بشکه نفت تولید می‌کرد که فقط ۳۰ درصد اعتبار به او اختصاص می‌دادند.

تاجگردون خطاب به هاشمی‌پور اضافه کرد: سه سال پیش همین موضوع را به آقای بزرگواری توزیع دادم، خلاف برنامه ششم نیست و این مسئله با حضور نمایندگان در صحن علنی مجلس تصویب شد، این ماده ۲۶ قانون بودجه، چیز جدیدی نیست که بخواهیم روی آن بحث کنیم و نمایندگان این قانون را تصویب کردند.

عدل هاشمی‌پور در واکنش به صحبت‌های تاجگردون بیان کرد: قدرت تحمل‌مان را بالا ببریم و در این موضوع ابهاماتی وجود دارد و این ابهام‌ها اگر در اینجا برطرف نشود در تهران قطعاً برطرف خواهد شد.

نماینده کهگیلویه بزرگ گفت: آقای تاجگردون حرمت باید نگه داریم بحث دو درصد بوده و این قدر کش پیدا کرده و حالا که اسم آقای بزرگواری را آوردید، باید بگویم که با همان آقای بزرگواری توانستیم از حق بهمئی خوب دفاع کنیم، بابت عوارض تأسیسات نفتی ریالی به بهمئی نداده بودند و برای اولین بار ۵ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان به شهرداری لیکک اختصاص داده شد و حقش گرفته شد که انتظار می‌رفت آقای تاجگردون و زارع کمک می‌کردند که عوارض بهمئی که ۲۰ سال حقش ضایع می‌شد، داده شود.

هاشمی‌پور در ادامه بیان کرد: تلاش کنیم از منابع دیگر برای توسعه استان کمک بگیریم، ۵۰ درصد نفت‌تان تحقق پیدا کرده و دلمان را به ارقام خوش نکنیم که این اعتبارات گفته شد تحقق پیدا نمی‌کند و از جاهای دیگر باید برای توسعه استان کمک بگیریم.

وی افزود: با الفاظ بازی می‌شود امیدوارم که با شاخص‌ها بازی نشود و حق شهرستان‌ها محفوظ بماند و کارهای بزرگی که شروع شده به بهره‌برداری برسد

به دلایل اینکه غلامرضا تاجگردون و علی حسن نوروزی رئیس برنامه بودجه استان نظر مخالفی در این باره داشتند، استاندار کهگیلویه و بویراحمد فرصت ۱۰ روزه‌ای برای بررسی اعتراضات نمایندگان لحاظ کرد و گفت: بعد از ۱۰ روز تصمیم نهایی در مورد توزیع نهایی اعتبارات استان هم از سهم دو سوم نفت و هم از سهم یک سوم نفت خواهیم گرفت.

تاجگردون در تذکری به علی‌حسن نوروزی رئیس برنامه بودجه و رئیس دیوان محاسبات گفت: اگر شائبه‌ای در مورد قانون بودجه داشتید باید به من می‌گفتید نه به تهران نامه می‌زدید، من در تهران برای خودم کسی هستم.

موسی خادمی در تذکر به تاجگردون گفت: جناب آقای تاچگردون تذکر شما وارد نیست و اگر سازمان برنامه و بودجه شائبه‌ای داشته است از سازمان ناظر خود در تهران استعلام گرفته‌است و نیازی نبود از شخص شما استعلام بگیرد.

بعد از تنشی که بین نمایندگان بوجود آمد در گوشه‌ای از سالن، نمایندگان دور هم نشستند و در حالی که جلسه در حال برگزاری بود با هم به بگو و مگو و خنده پرداختند تا به رسانه‌ها حاضرین و رسانه‌ها نشان بدهند که هیچ اختلافی بین نمایندگان نیست.

عدل هاشمی پور خطاب به رسانه‌ها هم گفت: دولت و مجلس در استان کهگیلویه و بویراحمد با هم هماهنگ هستند و هیچ گونه اختلافی با هم ندارند.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی کهگیلویه و بویراحمد نیز  تاکید کرد که وضعیت هزینه های ادارات کهگیلویه و بویراحمد بحرانی است .

ابراهیم کشاورز  با انتقاد از عملکرد سازمان برنامه ریزی این استان در خصوص میزان اعتبار در نظر گرفته شده برای ارگانهای مختلف گفت : میزان اعتبارات در نظر گرفته شده توسط سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان ۵۰ درصد از نیازهای ادارات این استان را هم پوشش نمی دهد .

وی با اشاره به نرخ تورم اعلام شده توسط دولت اظهار داشت : میزان افزایش بودجه ادارات استان باید حداقل برابر با نرخ تورم باشد .

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه رشد اعتبار امسال ادارات استان باید نسبت به سال پیش باید حداقل ۱۰ درصد باشد تصریح کرد : با شرایط کنونی در پایان سال با ۱۵۰ میلیارد تومان کسری حقوق کارمندان مواجه خواهیم شد .

کشاورز با انتقاد از نحوه محاسبه حقوق پرسنل و اعتبار در نظر گرفته شده برای ادارات این استان گفت : در سه ماه گذشته ۳۰ میلیارد تومان بابت حقوق پرسنل ادارات استان پرداخت شده است .

وی خواستار بازنگری در نحوه تعیین میزان افزایش اعتبار ادارات استان شد .

 

دیدگاه ها بسته شده اند.

نظرسنجی

    • آخرین اخبار
    • پربازدیدترین اخبار

    ویدیو ها

    آگهی مناقصه شرکت پشتیبانی امور دام کشور

    همراه اول

    بالای صفحه
    طراحی سایت