پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب-صدای مردم جنوب ایران

پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب | Sedayejonoob.ir

منتشر شده در تاریخ: 20 اردیبهشت 1395 ساعت 13:02:: شناسه خبر: 2047

سخنگوی کمیسیون شوراهاوامورداخلی کشور در مجلس:

انتقاد از کاهش اختیارات شوراها دربرنامه ششم/ بی توجهی به نقش شوراها به نفع مدیریت شهری نیست

متاسفانه در برنامه ششم اختیارات شوراها کاهش پیدا کرده و سمت و سوی برنامه ششم به حاشیه بردن شوراها است که این رویه به سود مدیریت واحد شهری نیست.

پایگاه خبری صدای جنوب:

به گزارش صدای جنوب،دخیل عباس زارع زاده مهریزی در گفت وگو با  خبرگزاری خانه ملت، درباره اظهارات رییس شورای شهر تهران مبنی براینکه جایگاه شوراها دربرنامه ششم مورد تهدید واقع شده است، گفت: متاسفانه در برنامه ششم اختیارات شوراها کاهش پیدا کرده و سمت و سوی برنامه ششم به حاشیه بردن شوراها است که این رویه به سود مدیریت واحد شهری نیست.

نماینده مردم مهریز و بافق درمجلس شورای اسلامی با یادآوری تلاش کمیسیون شوراها برای تقویت جایگاه شوراها، افزود: کمیسیون شوراهای مجلس به دنبال تقویت شوراهای شهر و روستا و پارلمانی کردن این نهاد مردمی بود تا اختیارات قانونگذاری محیطی به  شوراها واگذار شود اما در برنامه ششم توسعه کمتر به آن پرداخته شده است.

وی درباره لزوم تغییر در قانون شوراها به منظور تقویت آنها به عنوان پارلمان‌های محلی، تاکید کرد: چگونگی تشکیل شورا باید تغییر کند در این زمینه بهتر است که شوراها به صورت منطقه ای شکل بگیرد؛ توجه به این موضوع می تواند در جهت تشکیل پارلمان محیطی و تطبیق قوانین شهری با فضای جغرافیایی حاکم موثر باشد.

وی با بیان اینکه شوراها باید در مسیر قانونگذاری گام بردارند، گفت: نباید این طور باشد که قانونی در مجلس تصویب شود و این قانون را در مناطق مختلف با جغرافیای متفاوت به طور یکسان اجرا کرد اما متاسفانه در برنامه ششم همه این موارد نادیده گرفته شده که بی‌توجهی به این مسائل نقش و جایگاه شوراها  در مدیریت شهری را کاهش می دهد.

زارع زاده با بیان اینکه دربرنامه ششم توسعه شوراها تحت حاکمیت دولت قرار گرفته اند، گفت: در این شرایط تامین نیازهای شوراها بر عهده دولت است و این موضوع خلاف قانون اساسی است زیرا در قانون تاکید شده که بخشی از اختیارات حاکمیت در تصدی‌گری‌ها به شوراها و مردم واگذار شود اما در برنامه ششم این تصدی‌گری‌ها از دست شوراها خارج شده و به حاکمیت سپرده شده است.

این نماینده مردم درمجلس نهم با بیان اینکه دربرنامه ششم انتخاب شهردار نیز برعهده مردم قرار دارد، افزود: متاسفانه دراین شرایط شورا تنها یک تماشاچی بوده و حتی بعد نظارت بر عملکرد شهردار نیز از این نهاد گرفته شده است، بنابراین امیدواریم که مجلس آینده در جریان بررسی جزییات برنامه ششم  قوانین مربوط به شوراها را بازنگری کند.

سخنگوی کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در مجلس شورای اسلامی درواکنش به اینکه در برنامه ششم سهم شهرداری ها از مالیات بر ارزش افزوده به بودجه دولتی تبدیل شده است، گفت: درصدی از مالیات برارزش افزوده برای شهرداری ها و پیگیری مسائل عمرانی تعریف شده اما در برنامه ششم اختیار اختصاص این منابع به شهرداری ها بر عهده استانداری گذاشته شده است؛ در چنین شرایطی اگر استاندار در مقطعی تمایل نداشت که بودجه مورد نیاز را دراختیار شهرداری قرار دهد، شهرداری باید چگونه مسائل عمرانی را پیگیری کند؛ از این رو با توجه به اینکه شهرداری ها هزینه برترین نهاد شهری هستند دراین شرایط این نهاد در تامین بودجه جاری خود دچار مشکل می شود.

به گزارش خبرگزاری خانه ملت، چمران رییس شورای شهر با انتقاد از روند تشریفاتی شدن شوراها در برنامه ششم، گفت: دربرنامه ششم مالیات برارزش افزوده به بودجه دولتی تبدیل شده است و بعد هم توسط استانداری آن طور که خود تشخیص می دهد تخصیص داده شود./

پایان پیام

دیدگاه ها بسته شده اند.

نظرسنجی

    • آخرین اخبار
    • پربازدیدترین اخبار

    ویدیو ها

    آگهی مناقصه شرکت پشتیبانی امور دام کشور

    همراه اول

    بالای صفحه
    طراحی سایت