پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب-صدای مردم جنوب ایران

پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب | Sedayejonoob.ir

منتشر شده در تاریخ: 05 شهریور 1396 ساعت 14:06:: شناسه خبر: 21450

آیین رونمایی از پوستر دومین همایش بزرگداشت زنده یاد«حسین پناهی» برگزار شد

همایش بزرگداشت هنرمند فقید استان حسین پناهی روزهای ۲۳ و ۲۴ شهریور با حضور شاعران، هنرمندان، دوستداران هنر و مسؤولان برگزار می‌شود.

پایگاه خبری صدای جنوب:

ظهر امروز با حضور فرماندار، تعدادی از مدیران و خبرنگاران از پوستر همایش بزرگداشت زنده یاد حسین پناهی رونمایی شد.

سید ایرج کاظمی‌جو در این مراسم اظهار داشت: همایش بزرگداشت هنرمند فقید استان حسین پناهی روزهای ۲۳ و ۲۴ شهریور با حضور شاعران، هنرمندان، دوستداران هنر و مسؤولان برگزار می‌شود.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، افزود: این همایش براساس یکی از آثار حسین پناهی بنام  «افلاطون کنار بخاری» نام گرفته است.

وی با بیان اینکه امسال دومین همایش بزرگداشت هنرمند فقید استان از سوی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار می‌شود، گفت: غلامرضا تاجگردون نماینده مردم گچساران و باشت، عدل هاشمی‌پور نماینده مردم شهرستان‌های کهگیلویه بزرگ در این همایش حضور خواهند داشت.

کاظمی‌جو تصریح کرد: علاوه بر برنامه‌های اصلی، ورک شاپ‌های تخصصی هم در حاشیه همایش برگزار می‌شود.

رییس اداره فرهنگ وارشاداسلامی کهگیلویه بیان کرد: در دومین همایش بزرگداشت زنده یاد حسین پناهی نشست‌های عمومی در آرامگاه آن مرحوم واقع در آرامستان شهر سوق اجرا خواهد شد.

حسین پناهی در ۶ شهریور ۱۳۳۵ در روستای دژکوه از توابع شهر سوق استان کهگیلویه و بویراحمد متولد شد. پس از اتمام تحصیل در بهبهان به توصیه و خواست پدر برای تحصیل به مدرسه آیت‌الله گلپایگانی رفت و بعد از پایان تحصیلات برای ارشاد و راهنمایی مردم به محل زندگی‌اش بازگشت.

پناهی پس از آن به تهران رفت و در مدرسه هنری آناهیتا به مدت ۴ سال درس خواند و دوره بازیگری و نمایشنامه‌نویسی را گذراند. وی بازیگری را نخست از مجموعه تلویزیونی محله بهداشت آغاز کرد. سپس چند نمایش تلویزیونی با استفاده از نمایشنامه‌های خودش ساخت که مدت‌ها در محاق ماند.

با پخش نمایش «دو مرغابی در مه» از تلویزیون که علاوه بر نوشتن و کارگردانی، خودش نیز در آن بازی می‌کرد، خوش درخشید و با پخش نمایش‌های تلویزیونی دیگرش مورد توجه مخاطبان قرار گرفت.

نمایش‌های «دو مرغابی در مه» و «یک گل و بهار» که پناهی آنها را نوشته و کارگردانی کرده بود، بنا به درخواست مردم به دفعات از تلویزیون پخش شد. در دهه ۶۰ و اوایل دهه ۷۰، او یکی از نوآورترین نویسندگان و کارگردانان تلویزیون بود.

به دلیل فیزیک کودکانه و شکننده، نحوه خاص سخن گفتن، سادگی و خلوصی که از رفتارش می‌بارید و طنز تلخش بازیگر نقش‌های خاصی بود. اما حسین پناهی بیشتر شاعر بود؛ و این شاعرانگی در ذره ذره جانش نفوذ داشت. نخستین مجموعه شعر او با نام «من و نازی» در سال ۱۳۷۶ منتشرشد، گفته می‌شود این مجموعه شعر تاکنون بیش از ۱۶ بار تجدید چاپ و به ۶ زبان زنده دنیا ترجمه شده‌است.

حسین پناهی در ۱۴ مرداد ۱۳۸۳ در سن ۴۸ سالگی درگذشت و در قبرستان شهر سوق واقع در استان کهگیلویه و بویراحمد به وصیت خودش به خاطر اینکه مادرش در آنجا دفن شده بود به خاک سپرده شد. علت مرگ وی بنا بر گزارش پزشک قانونی سکته قلبی بوده است.

دیدگاه ها بسته شده اند.

نظرسنجی

    • آخرین اخبار
    • پربازدیدترین اخبار

    ویدیو ها

    آگهی مناقصه شرکت پشتیبانی امور دام کشور

    همراه اول

    بالای صفحه
    طراحی سایت