پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب-صدای مردم جنوب ایران

پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب | Sedayejonoob.ir

منتشر شده در تاریخ: 31 شهریور 1396 ساعت 16:06:: شناسه خبر: 22590

در بازدید از طرح توسعه باغات انگور «موگر و چنار»؛

معاون وزیر از رییس سازمان جهادکشاورزی کهگیلویه وبویراحمد تمجید کرد/گوهرکانی:اگر برایم مانع ایجاد نکنند، سالانه ۱۰ هزار هکتار باغ احداث می‌کنیم

معاون وزیر جهاد کشاورزی اگر چه در چندین سفر به کهگیلویه و بویراحمد آمد اما خوشحالی و رضایت او در بازدید از باغات دیم و گلخانه‌های شهرستان بویراحمد محسوس بود به طوری که در پایان سفرش گفت حقیقتا” امروز لذت بردم و خوشحالم که کشاورزی در این مرز و بوم به این شکل مدیریت می‌شود و رو به پیشرفت است.

پایگاه خبری صدای جنوب:

معاون وزیر جهاد کشاورزی در سفر روز پنج‌شنبه به مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد ابتدا در شورای اداری بخش کشاورزی حضور یافت و بعد از آن از چند گلخانه فعال و در حال احداث شهر یاسوج بازدید و از نزدیک در جریان نحوه اداره گلخانه‌ها از سازه تا کشت قرار گرفت تا هم میز اداری و تصمیم‌گیری گوهرگانی را ببیند و هم عرصه عمل و تولید او و همکارانش را نظارت کند.

گوهرکانی که گویا عملکرددرخشانش در چندسال اخیر هم رضایت مجمع نمایندگان استان درمجلس شورای اسلامی را جلب کرده و هم به عنوانی مدیری برتر در استان شانس خود رابرای گرفتن مسئولیت دروزارتخانه جهادکشاورزی بالابرده است امری که هم می تواند برای جایگاه استان درپایتخت مطلوب باشد و هم می تواند استان راازوجودمدیری خوب بی بهره کند.

بااین حال باید ماند و دید آیا گوهرکانی به رفتن دل می بندد و یا در استان می ماند و به خدمت درخشان خود ادامه می دهد.

با این مقدمه ، محمدعلی طهماسبی معاون وزیر جهاد باهمراهی گوهرکانی و همراه به منطقه «چنار و موگر»بویراحمد رفت و توسعه باغات جدید انگور و بادام در اراضی شیبدار این منطقه را دید و نکات علمی خوبی را از تجارب زیادش در باغبانی، به بهره‌برداران آموزش میداد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی اگر چه در چندین سفر به کهگیلویه و بویراحمد آمد اما خوشحالی و رضایت او در بازدید از باغات دیم و گلخانه‌های شهرستان بویراحمد محسوس بود به طوری که در پایان سفرش گفت حقیقتا” امروز لذت بردم و خوشحالم که کشاورزی در این مرز و بوم به این شکل مدیریت می‌شود و رو به پیشرفت است.

میزان توسعه گلخانه‌ها و شیوه‌های مدرن به کار رفته در آنها از دیگر مسائلی بود که معاون وزیر جهاد در امور باغبانی از آنها ابراز رضایت کرد.

گلخانه مدرن در جنوب ایران

طهماسبی همچنین از نخستین گلخانه جوانه گل در جنوب ایران که در منطقه نرگاه در حال احداث است بازدید کرد و استفاده از به روزترین و جدیدترین سازه گلخانه‌ای در آن را نشانه امیدوارکننده‌ای در رشد و توسعه کشت‌های متراکم گلخانه‌ای در این استان دانست.

این گلخانه حدود یک هکتار مساحت دارد و علاوه بر تولید ۲ نوع گل، جوانه آن را نیز تولید می‌کند.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور باغبانی نیز در مورد این طرح می‌گوید: همت جوانانی که در سایه حمایت مسئولان اینگونه پای کار هستند، ستودنی است و باید با تمام وجود از آنها حمایت کرد.

او گفته است که آب و هوای یاسوج برای چنین سرمایه‌گذاری‌هایی بسیار مناسب است و در این طرح که از جدیدترین تجهیزات و علم روز استفاده شده بدون شک شاهد موفقیت خواهیم بود.

در ادامه بازدیدهای معاون وزیر جهاد کشاورزی، از گلخانه‌های خانم‌ها سلامی و مهرابی نیز بازدید و از شیوه‌های تولید و مدیریت این گلخانه‌ها نیز ابراز رضایت شد.

ردپای طرح توسعه باغات در اراضی شیبدار در کهگیلویه و بویراحمد

محمدعلی طهماسبی بعد از آن به سراغ ردپای طرح مهم توسعه باغات در اراضی شیبدار رفت و بعد از آنکه حدود چهار طرح باغات دیم انگور و بادام را در منطقه چنار مشاهده کرد به خبرنگاران گفت که اگر کشاورزی در این استان به همین شکل ادامه پیدا کند هیچ فرد روستایی به شهر مهاجرت نخواهد کرد و اقتصاد و اشتغال مناطق روستایی متحول می‌شود.

او با ابراز رضایت از عملکرد مدیریتی سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد تأکید کرد که این استان در اجرای این طرح و تبدیل اراضی شیبدار ملی و کم بازده به باغات دیم از استان‌های پیشرو است و باید از گوهرگانی و همکارانش قدردانی کنم.

طهماسبی گفت: طرح توسعه باغات در اراضی شیبدار یک طرح جدید است و استان کهگیلویه و بویراحمد در سال ۹۶ که سال نخست اجرای این طرح بود با یک هزار و ۴۰۰ هکتار در کنار استان‌های کردستان و فارس بهترین عملکرد را داشته‌ است.

 او البته گفت من امروز به این نتیجه رسیدم که ظرفیت و توان مسئولان بخش کشاورزی بسیار بیشتر از این است و باید به جایی برسیم که سالانه ده‌ها هزار هکتار از اراضی شیبدار این استان به زیر کشت باغات بروند.

طعم انگور موگر و اظهارنظر معاون وزیر

این حرف‌ها را معاون وزیر جهاد وقتی زد که خوشه‌های سیاه انگور دیم با طعم و رنگ کم‌نظیرش را دید و چشید؛ او گفت که واقعا استعداد این منطقه در تولید انگور کم‌نظیر است و خوشحالی باغداران و مسئولان در این مواقع هر خستگی را از تن‌ها بیرون و انگیزه‌های کار و تولید را چندبرابر می‌کند.

جعفر گوهرگانی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی نیز در این باره می‌گوید که برای عملیاتی کردن این طرح وقت و انرژی گذاشتیم و یکی از اولویت‌های کاری من در سال جاری و سال‌های آتی خواهد بود.

اگر برایم مانع ایجاد نکنند، سالانه ۱۰ هزار هکتار باغ احداث می‌کنیم

او گفت که اگر اداراتی چون منابع طبیعی و محیط زیست مانع ایجاد نکنند، مسئولان ارشد این استان حمایت کنند و همکارانم در جهاد مثل همیشه همراهی کنند سالانه ۱۰ هزار هکتار باغ دیم در این استان احداث می‌شود.

گوهرگانی تصریح کرد که اگر فقط حاشیه جاده‌های این استان تا شعاع ۲۰۰ متری و برخی مناطق مستعد شناسایی شده را در نظر بگیریم، کهگیلویه و بویراحمد استعداد احداث ۱۰۰ هزار هکتار باغات دیم در یک دوره ۱۰ ساله را دارد.

تولید انگور دیم بدون یک قطره کود و سم

تلاش‌های رئیس سازمان جهاد کشاورزی، معاون بهبود تولیدات گیاهی، مدیر باغبانی، مدیر شهرستان بویراحمد و مدیر مرکز جهاد کشاورزی چنار و مهمتر از آن‌ها همکاران و مدیران میانی بخش کشاورزی و باغداران در باغات دیم انگور موگر، نتیجه داد تا نخستین ثمره باغات انگور دیم با تولید باورنکردنی ۳۵ تن در هکتار آن هم بدون یک قطره سم و کود و بدون نیاز به آبیاری بار دیگر دیدگاه‌ها را به سمت توسعه کهگیلویه و بویراحمد از مسیر کشاورزی بکشاند.

مجریان، مصمم در ادامه راه، حامیان مشتاق برای حمایت

با این خوشه‌های انگور که پرچم خوش‌رنگی از همت باغداران این استان در منطقه موگر و چنار است، هم گوهرگانی و همکارانش در بخش کشاورزی برای ادامه راهی که شروع کردند، مصمم‌تر شدند و هم مسئولان ارشد وزارت جهاد کشاورزی از اینکه دل به پیشرفت کشاورزی این استان بسته بودند، ناامید نشدند و برای حمایت بیشتر مصمم و مشتاق شدند چرا که کهگیلویه و بویراحمد در بین این همه استان وسیع و برخوردار در توسعه باغات دیم، خودی نشان داده است.

دیدگاه ها بسته شده اند.

نظرسنجی

    • آخرین اخبار
    • پربازدیدترین اخبار

    ویدیو ها

    آگهی مناقصه شرکت پشتیبانی امور دام کشور

    همراه اول

    بالای صفحه
    طراحی سایت