پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب-صدای مردم جنوب ایران

پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب | Sedayejonoob.ir

منتشر شده در تاریخ: 02 دی 1396 ساعت 20:10:: شناسه خبر: 28953

رییس سازمان جهادکشاورزی خوزستان:

خوزستان دیگر آبی برای انتقال ندارد

کیخسرو چنگلوایی شنبه در جلسه ستاد بحران مشکلات کشاورزان حوضه زهره و مارون در استانداری خوزستان اظهار کرد: باید مسئولان وزارت جهادکشاورزی، نیرو و رییس سازمان محیط زیست به استان خوزستان سفرکنند و از نزدیک با مشکلات کشاورزان استان آشنا شوند.

پایگاه خبری صدای جنوب:

رییس سازمان جهادکشاورزی خوزستان با بیان اینکه خوزستان دیگر آبی برای انتقال ندارد افزود: از سویی دیگر بخشی از مشکلات ما به برداشت بی رویه آب در بالا دست باز می گردد، به طور نمونه در استان چهار محال و بختیاری مقادیر زیادی برنج کاشت می شود که همین، استان ما را دچار مشکل کرده است.
به گزارش صدای جنوب، کیخسرو چنگلوایی شنبه در جلسه ستاد بحران مشکلات کشاورزان حوضه زهره و مارون در استانداری خوزستان اظهار کرد: باید مسئولان وزارت جهادکشاورزی، نیرو و رییس سازمان محیط زیست به استان خوزستان سفرکنند و از نزدیک با مشکلات کشاورزان استان آشنا شوند.
وی درخصوص مشکلات کشاورزی در حوضه مارون نیز گفت: در این حوضه اولویت باید با کشت محصولات دائمی مانند نخیلات باشد ضمن آنکه راه حل خروج از بحران در این منطقه انتقال آب بین حوضه ای است.
چنگلوایی تصریح کرد: باید شبکه آبیاری و زهکشی جدیدی تعریف شود زیرا انهار سنتی موجود بسیار عریض هستند و هرقدر آب درون آنها باشد امکان پمپاژ و رساندن آب به اراضی کشاورزی را ندارد.
نماینده مردم شادگان در مجلس نیز دراین نشست با تاکید بر اینکه مردم شادگان در تامین قوت روزمره خود با مشکل مواجه هستند گفت: توزیع نامناسب آب موجب احساس تبعیض و بی عدالتی در کشاورزان می شود.
حجت الاسلام مجید ناصری نژاد با طرح این ادعا که بسیاری از مردم شادگان درحال فروش خانه های خود و مهاجرت از این شهر هستند خاطر نشان کرد: روستاهای بسیاری نیز به دلیل بحران آب و نداشتن امکان کشت خالی از سکنه شده اند.
وی با انتقاد از اینکه بین مسئولان استانی هماهنگی وجود ندارد یادآور شد: امسال درکل نسبت به سال گذشته مجوز کشت افزایشی حدود ۲ برابری داشته درحالی که شرایط بارش به مراتب بدتر بوده است.
ناصری نژاد ادامه داد: در شرایطی که خوزستان با بحران آب مواجه است مجوز برخی کشت های غیر ضروری در بالادست داده شده که همین امر سبب لطمه به نخیلات می شود، باید توجه داشت که اگر نخیلات از بین روند احیای آنها سخت و تاحدودی غیرممکن خواهد بود.
وی با تاکید براینکه مردم شادگان به نحوویژه ای از این وضع متضرر شده اند ، افزود: انتظار می رود تمام مسئولان استان در این خصوص با هم متحد شوند تا بتوانیم برای کشاورزان خوزستانی احقاق حق کنیم.
ناصری نژاد گفت: از تمام تصمیم گیران دخیل در طرحهای انتقال آب دعوت می شود در جلسات بررسی مشکلات آب استان خوزستان شرکت کنند تا ببینند ما برای مدیریت وتقسیم همین مقدار آب موجود تا چه حد مشکل داریم.

**طرح مشکلات کشاورزان به عنوان مطالبه عمومی
نماینده مردم ماهشهر، امیدیه و هندیجان نیز در این جلسه گفت: بیش از ۵۰ درصد انرژی مجمع نمایندگان استان خوزستان صرف اموری می شود که در نتیجه بی توجهی مسئولان در چند دهه گذشته ایجاد شده است.
علی گلمرادی افزود: ما سرگرم حل مشکلات روزمره شده ایم که همین امر سبب عقب ماندگی ما در بحث توسعه و ایجاد شکاف عمیق تر توسعه با سایر استان ها می شود.
وی خواستار مطرح شدن مشکلات کشاورزی حوزه مارون و زهره به عنوان یک مطالبه عمومی شد و تصریح کرد: مردم هندیجان در تامین آب شرب و کشاورزی مشکلات جدی دارند.
شهرستان شادگان در جنوب خوزستان در انتهای حوضه رودخانه مارون- جراحی و شهرستان هندیجان در جنوب استان در انتهای حوضه رودخانه زهره قرار دارند، این دو شهرستان که از مناطق کشاورزی قدیم و تولیدکننده عمده محصولات زراعی در خوزستان هستند، در سال های گذشته با تنش آبی روبه رو بوده اند. ایرنا

دیدگاه ها بسته شده اند.

نظرسنجی

    • آخرین اخبار
    • پربازدیدترین اخبار

    ویدیو ها

    آگهی مناقصه شرکت پشتیبانی امور دام کشور

    همراه اول

    بالای صفحه
    طراحی سایت