پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب-صدای مردم جنوب ایران

پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب | Sedayejonoob.ir

منتشر شده در تاریخ: 13 دی 1396 ساعت 07:10:: شناسه خبر: 29487

به بهانه شانزدهمین کاروان سلامت جمعیت هلال احمر کهگیلویه؛

« آب و آه » حکایت مردم روستای گوراب چاروسا

شانزدهمین کاروان سلامت جمعیت هلال احمر کهگیلویه در روستای «گوراب» چاروسا برگزار شد.

پایگاه خبری صدای جنوب:

…. و باز هم کاروان سلامت هلال احمر کهگیلویه، دلتنگی‌ها برای مردم و زندگی کردن با آن‌ها حداقل برای یک روز، و اینکه از وضعیت زندگی آن‌ها چه بنویسم و چگونه در کاهش درد و رنج آن‌ها سهیم باشم.

این‌ها برخی از جملاتی است که به عنوان خبرنگار پس از هر فراخوان جمعیت هلال احمر کهگیلویه برای همراهی کاروان‌های سلامت و دیگر برنامه‌های امدادی و حمایتی‌شان‌ ذهنم را‌مشغول می‌کند.

اجرای کاروان سلامت جمعیت هلال احمر کهگیلویه به مدیریت سیدعادل رهبریان این‌بار در ایستگاه شانزدهم‌، سهم مردم محروم‌ روستای «گوراب» چاروسا یکی ازبخش‌های چهارگانه شهرستان کهگیلویه بود.

 

نام‌گذاری روستا به آن سبب است که‌ در محلی آب جمع می‌شود و پس از ان‌و در اثر گذر سال‌ها مردم نام گوراب را بر ‌آن نهادند.

جاده آسفالت اما پر پیچ و خم دهدشت به قلعه‌رییسی را نزدیک به ۴۵ دقیقه که پیمودیم ضمن عبور از رودخانه به مسیر روستای گوراب وارد شدیم.

وضعیت نامناسب راه ارتباطی ناشی از بارش باران و شیب آن‌ حکایت از این داشت که یکی از  اصلی‌ترین مشکلات مردم روستا وضعیت‌ بغرنج جاده ارتباطی باشد.

به روستا که رسیدیم‌ مثل سایر کاروان‌های جمعیت هلال احمر کهگیلویه با استقبال خوب مردم روستا مواجه شدیم.

 این‌بار برای خدمات‌دهی بهتر، منزل مسکونی دهیار روستا به مدرسه و یا دهیاری ترجیح‌ داده شد.

مردم‌ روز خوبی را سپری کردند گویی که جز محدود روزهایی است که چنین برنامه‌ای در این روستا اجرا شده است.

 

تحقیق که می‌کنم حدسم درست است، طبق اظهارات مردم این روستا، تاکنون تیم پزشکی در زمینه درمان و یا بازدید از وضعیت بهداشتی به این روستا مراجعه نکرده است.

زینب زنی ۴۴ ساله از وضعیت بد بهداشتی مردم به ویژه زنان روستا می‌گوید، از هزینه کرایه آژانس ۳۰ تا ۵۰ هزار تومانی که مردم ناچار هستند در صورت مریضی بپردازند تا به اولین‌ مرکز بهداشت برسند.

اصغر یکی از جوانان‌ روستا در زمینه مشکلات و کمبودها و همچنین درخواست‌شان‌ از مسئولان این‌چنین به خبرنگار فارس می‌گوید: از بیکاری جوانان که همه هم فارغ التحصیل دانشگاه هستند گلایه دارد.

این جوان که خود از خیل بیکاران روستاست تاکید می کند اب برای کشاورزی وجود دارد اما مسیولان می بایست دراین زمینه حمایت عملی کنند .

اصغر از قطع برنامه‌های دیجیتال و تلفن همراه که با اولین بارش باران و وزش باد قطع می‌شوند گله دارد.

گلایه‌های بی‌شمار اصغر در این چهار کلمه خلاصه نمی‌شود، مردم این روستا دردی دارند به درازای ۳۹ سال، ۳۹ سال از گذشت انقلاب، و این حکایت مردم که شنیدن آن شرم را بر چهره مسئولان می‌گذارد، ای کاش مسئولان بدانند همین مردم هستند که آن‌ها را به عنوان نماینده خود انتخاب و بر صندلی ریاست نشاده‌اند، کاش مسئولان بعد از رسیدن به پست و جایگاه خود ذره‌ای شعارهایشان در ذهنشان تداعی شود و شب‌ها آسوده سر بر بالین بگذارند، و من جز آه چیزی ندارم که بگویم و در سکوت خود با قلم شکسته‌ام گوشه‌ای از درد و رنج آن‌ها را می‌نگارم کاش مسئولان بخوانند.

علی‌رغم همه مشکلات اما مردم این روستا همچنان پایبند به ولایت و گوش به فرمان رهبر معظم انقلاب در تحقق اقتصاد مقاومتی کم نگذاشتند، کشت پیاز در اطراف منازل مسکونی آن‌ها نشانگر این مهم و فعال‌بودن‌ آن‌ها در زمینه اقتصاد مقاومتی را نشان می‌داد.

دهیار روستا‌ با روی باز پاسخگوی تمامی سوالاتم‌ می‌باشد.

رسول فاطمی‌مقدم ابتدا ضمن تقدیر و تشکر از حضور کاروان هلال احمر، شغل اکثر مردم روستا را دامپروری عنوان و اظهار داشت: به دلیل نبود زیرساخت‌ها از جمله راه ارتباطی مناسب، مردم اقدام به ترک روستا کرده‌اند و اگر وضعیت به همین منوال پیش رود طی یکی دو سال آینده روستا به صورت کامل خالی از سکنه خواهد شد.

دهیار روستا از خرابی جاده دسترسی به گلزار شهید خبر می‌دهد که هر چند دوست داشتم از نزدیک وضعیت گلزار را ببینم‌ اما‌ خرابی جاده این اجازه را نداد.

 

فاطمی‌مقدم با اشاره به اجرای موفقیت‌آمیز کاروان‌های سلامت هلال احمر کهگیلویه ‌در دیگر روستاها، خواهان‌ انعکاس مشکلات روستا می‌شود.

پزشک همراه کاروان که گویا از فرزندان همین‌ منطقه است سوء تغذیه زنان و کودکان را متذکر می‌شود.

دکتر پرواز، نبود خودرو برای بازدید از روستاهای بخش را مشکل اساسی می‌داند و تاکید می‌کند اگر مسئولان درزمینه تهیه خودرو برای بازدید از روستاها اقدام کنند مشکلات بهداشتی مردم‌ کاهش چشمگیری می‌یابد.

  سید عادل رهبریان در حاشیه اجرای این طرح در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار داشت: در این کاروان‌ تعداد ۱۰۰ نفر از اهالی روستای گوراب توسط پزشک و ماما ویزیت و به صورت رایگان دارو در اختیار آنها قرار گرفت.

رییس هلال احمر کهگیلویه با اشاره به بررسی وضعیت ساختمان مسکونی خانوارها گفت: پس از معرفی سرپرستان خانوار از سوی دستگاه‌های ذیربط در زمینه حمایت از آن‌ها اقدام می‌شود.

 

وی ادامه داد: تعداد ۳۰ بسته مواد غذایی و بهداشتی در این سفر بین مردم اهدا شد.

رهبریان با اشاره به بازتاب مناسب کاروان‌های سلامت جمعیت هلال احمر در سطح استان و کشور با قدردانی از اصحاب رسانه و نماینده کهگیلویه در مجلس شورای اسلامی گفت: طی تماس تلفنی سردار هاشمی‌پور در خصوص نیازسنجی‌ها مردم این روستا، در اولین فرصت، دیدار حضوری با مردم این روستا خواهند داشت.

 وی هدف از اجرای این کاروان‌ را کمک‌ به بهبود سطح سلامت محرومان، ایجاد زمینه رشد و توسعه سلامت در روستاهای محروم و ایجاد مشارکت موثر در بین داوطلبان عنوان کرد.

شانزدهمین کاروان سلامت جمعیت هلال احمرکهگیلویه نیز به پایان‌ رسید اما با توجه به برنامه‌ریزی هلال احمر و همچنین بالارفتن سطح توقعات از این اداره برای پوشش روستاهای کمتر توسعه‌یافته، باز هم شاهد اجرای چنین برنامه‌ای در دیگر نقاط کهگیلویه خواهیم بود.

….خورشید بر روستای گوراب نور خود را بر می‌چیند و ما هم خوشحال از پوشش اجرای کاروان دیگری، امید را در چشمان مردم حس می‌کنیم همان امیدی که جمعیت هلال احمر کهگیلویه در این روزها بانی آن در روستاهای محروم بوده است.

گزارش از: سیده مریم پیروزان- عادل رهبریان

دیدگاه ها بسته شده اند.

نظرسنجی

    • آخرین اخبار
    • پربازدیدترین اخبار

    ویدیو ها

    آگهی مناقصه شرکت پشتیبانی امور دام کشور

    همراه اول

    بالای صفحه
    طراحی سایت