پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب-صدای مردم جنوب ایران

پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب | Sedayejonoob.ir

منتشر شده در تاریخ: 20 فروردین 1397 ساعت 01:01:: شناسه خبر: 34482

جلسه شورای حفاظت از آب شهرستان‌های کهگیلویه، چرام و لنده برگزار شد

فرماندار لنده تنش آبی کنونی را بحران برای کشور و فرصت برای کهگیلویه دانست و با بیان اینکه بعد از استان‌های شمالی، استان ما پر آب‌ترین استان کشور است، تصریح کرد: ما باید از این فرصت به بهترین نحو استفاده نماییم و حقابه خود را از مارون بگیریم.

پایگاه اطلاع رسانی صدای جنوب:

جلسه شورای حفاظت از آب شهرستان‌های کهگیلویه، چرام و لنده در سالن کنفرانس فرمانداری کهگیلویه برگزار شد.

سید عمران تقوی در این جلسه با بیان اینکه ۹۰ درصد مصرف آب توسط بخش کشاورزی صورت می‌گیرد، اظهار داشت: با برنامه‌ریزی‌های بهتر در این راستا به نتایج مطلوبتری خواهیم رسید.

رئیس جهاد کشاورزی کهگیلویه با توجه به تنش آبی، از محدودیت کشت بهاره به میزان ۲۵ درصد خبر داد و خواستار همکاری و برنامه‌ریزی‌های لازم در این خصوص از مسوولان و کشاورزان با حوزه جهاد کشاورزی شد.

وی مهم‌ترین سیاست جهاد کشاورزی را توسعه باغات در اراضی شیب‌دار عنوان و با توجه افت سفره‌های آب‌های زیرزمینی گفت: اولویت اصلی جهاد کشاورزی متمرکز شدن بر روی باغات است و برای تأمین آب آن‌ها نیاز به اعتبار داریم.

تقوی با توجه به بحران کم‌آبی در کهگیلویه از مشخص کردن کشت بهاره و تابستان در این شهرستان خبر داد و خواستار اعتبارات لازم در این راستا جهت ترویج کشت و برگزاری کلاس‌های آموزشی شد.

این مسوول با توجه به کم‌شدن حجم رواناب‌ها در کهگیلویه گفت: متأسفانه پروژه‌های امانی جهاد کشاورزی با مشکل رو‌به‌رو شده است.

وی با توجه به کشت‌های گلخانه‌‌ای بدون آب این شهرستان خواستار تسهیلات لازم در این خصوص شد.
یعقوب دمساز نیز در این جلسه با توجه به ازدحام پرونده‌های آب در کهگیلویه اظهار داشت: در قانون مجازاتی برای متخلفان منابع آبی پیش‌بینی نشده اما با توجه به شرایط بحران آب انتظار می‌رود دستگاه قضایی طبق بخشنامه و صورت جلسات با متخلفان برخورد نماید.

رئیس اداره منابع آب شهرستان کهگیلویه چاه‌های غیرمجاز در لنده را شامل ۱۴ حلقه چاه عنوان و تصریح کرد: پرونده‌های مربوط به متخلفان تصرفات بستر رودخانه مارون در دادسرا و کلانتری تشکیل شده و علی‌رغم ‍‍‍‍‌پیگری‌های انجام شده تاکنون نتیجه‌ای نداده است.

وی با بیان اینکه پرونده‌های متخلفان در حوزه قضایی و انتظامی به کندی صورت می‌گیرد، خواستار توجه دستگاه قضا نسبت به این مهم و تسریع در روند رسیدگی به پرونده‌های متخلفان آبی شد.

رئیس اداره منابع آب شهرستان کهگیلویه چاه‌های غیرمجاز شهرستان چرام را ۹ حلقه چاه عنوان و از عدم هماهنگی اعضای شورای حفاظت از منابع آب و اجرای مصوبات این شهرستان گلایه کرد.

وی نیروهای گشت و بازرسی این اداره را شامل ۲۲ اکیپ فعال دانست و با توجه به فرهنگ‌سازی‌های انجام شده در خصوص حفر چاه غیرمجاز گفت: ما دیگر دغدغه حفر چاه غیرمجاز در شهرستان را نداریم.

وی با توجه به بحران کم‌آبی خواستار معرفی الگوی کشت و آبیاری مدرن جایگزین آبیاری سنتی از جهاد کشاورزی شد.
دارا کریمی‌نژاد نیز حفاظت از منابع آب را حفاظت از حقوق مردم دانست و اظهار داشت: اینکه مدیران در جلسات با یک ارائه گزارش آمار و ارقامی را بیان می‌کنند وظیفه آن‌ها است، اما آیا این خدمت به مردم است؟ این به توسعه شهرستان‌ها کمکی می‌کند.

فرماندار لنده با بیان اینکه با کارهای خود به آب و طبیعت ظلم کردیم، گفت: آمدیم با کارهای کارشناسی آب را از مسیر اصلی خود جدا کردیم و با سدسازی و جدول کشی  آب را استفاده نمودیم که نتیجه آن را همگان شاهد هستیم.

وی از بی‌عدالتی نسبت به توزیع آب گلایه کرد و با توجه به برداشت آب مارون در پایین دست توسط شهرستان‌های همجوار گفت: تا زمانی که وضعیت به این منوال پیش رود بنده هیچ وقت بستر رودخانه ایدنک را به مردم نخواهم داد.

کریمی‌نژاد عنوان کرد: همانگونه که نمایندگان مجلس ۳ درصد سهم نفت را گرفتند، ۳ درصد از حقابه مارون را بگیرند که مردم کهگیلویه از آن استفاده نمایند.

وی از بحران آب به عنوان یک ابرچالش نام برد و با توجه به عدم استفاده مردم کهگیلویه بزرگ از آب رودخانه‌های خودش گفت: اینکه در جلسات بگویم فلان کار را ساماندهی کردیم در شأن یک مدیر نیست.

فرماندار لنده تنش آبی کنونی را بحران برای کشور و فرصت برای کهگیلویه دانست و با بیان اینکه بعد از استان‌های شمالی، استان ما پر آب‌ترین استان کشور است، تصریح کرد: ما باید از این فرصت به بهترین نحو استفاده نماییم و حقابه خود را از مارون بگیریم.

کریمی‌نژاد در توصیف وضعیت کنونی و بحران کم‌آبی به ذکر این مثال بسنده کرد: آب در کوزه و ما تشنه لبان می‌گردیم.

دیدگاه ها بسته شده اند.

نظرسنجی

    • آخرین اخبار
    • پربازدیدترین اخبار

    ویدیو ها

    آگهی مناقصه شرکت پشتیبانی امور دام کشور

    همراه اول

    بالای صفحه
    طراحی سایت