پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب-صدای مردم جنوب ایران

پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب | Sedayejonoob.ir

منتشر شده در تاریخ: 24 اردیبهشت 1397 ساعت 22:02:: شناسه خبر: 35834

درجلسه کارگروه اشتغال و سرمایه گذاری عنوان شد

فرصت طلایی برای اشتغال جوانان/عملکرد ناامیدکننده بانک های کهگیلویه در زمینه پرداخت تسهیلات اشتغالزایی

جلسه اشتغال کهگیلویه با موضوع اشتغال فراگیر و اشتغال روستایی عشایری در فرمانداری این شهرستان برگزار شد.

پایگاه خبری صدای جنوب:

جلسه کارگروه اشتغال و سرمایه گذاری شهرستان کهگیلویه با حضور مدیر کل کار، تعاون و رفاه اجتماعی، فرماندار کهگیلویه، مدیران دستگاه‌های خدمت رسان شهرستان کهگیلویه با موضوع اشتغال فراگیر و اشتغال روستایی عشایری در فرمانداری کهگیلویه برگزار شد.

فرماندار کهگیلویه در این جلسه اظهارداشت:دولت تلاش زیادی در بحث اشتغال انجام داد اما حجم بیکاری بالاست و ازطرفی همه دنبال استخدام دولتی هستند که باتوجه به شرایط موجود چنین امری غیرممکن است.
علی پوزش گفت:درزمینه اشتغال گوی و میدان دست مدیران است و دولت باپیش بینی تسهیلات چشمگیر و سهولت پرداخت، فرصت مناسبی رابرای متقاضیان بوجود اورده است.
پوزش بابیان اینکه فرصت طلایی برای اشتغال جوانان بوجود آمده، ادامه داد:جهادکشاورزی و سایر دستگاه های متولی ازطرح های سنتی اجتناب کنند تا بتوانیم اشتغال پایدار را خلق و از مهاجرت مردم جلوگیری نماییم.
فرماندار کهگیلویه باانتقاد شدید ازبانک های استان وشهرستان گفت:بانک ها مردم رااذیت می کنند درحالی که تمامی پرسنل باید برای جوانان دلسوزی نمایند زیرا بیشتر انها فرزندان همین شهرستان هستند.
علی پوزش افزود:اعتباراشتغال سال گذشته درکهگیلویه درسال گذشته ناچیز بود وباید به کهگیلویه بیشترتوجه شود .

مدیر کل تعاون ،کار و رفاه اجتماعی کهگیلویه و بویراحمد نیزاظهار کرد: وقتی سخن از کار و اشتغال است همه ذهن ها معطوف به اداره کار می شود در حالی که ما معتقدیم اگر همه دستگاه های اجرایی تلاش و همت کنند و تعامل و همکاری داشته باشند قطعاً نرخ بیکاری که امروزه با آن مواجه هستیم این نخواهد بود و اشتغال روند بهتری پیدا می کند.

پروانه نیکمرام گفت: در ابتدای سال ۹۶ طرحی تصویب و در ابتدای بهمن ماه این طرح اجرایی شد و در پی آن دستگاه‌های اجرایی در تکاپو هستند تا طرح‌هایی را به سامانه «کارا» بفرستند و طرح‌هایی که قابلیت اجرایی داشتند تایید شدند و سهم استان در بحث اشتغال فراگیر ۲۱۰ میلیارد تومان با نرخ تسهیلات ۱۲ درصد و در بحث تسهیلات اشتغال روستایی نیز سهم استان ۱۴ میلیارد تومان و با نرخ ۶ درصد است که علاوه بر این یارنه نیز تعلق می‌گیرد.

نیکمرام ادامه داد اهداف کلی این طرح در واقع اشتغال جوانان بیکار به خصوص فارغ التحصیلان دانشگاهی، حفظ و صیانت از نیروهای کار موجود، جلوگیری مهاجرت از روستا به شهر است تا اشتغالی پایدار برای جوانان بیکار و همچنین مناطق روستایی عشایری ایجاد شود که این زمانی تحقق پیدا می‌کند که دستگاه‌های اجرایی و بانک‌های عامل تلاش نمایند تا بتوان برنامه ریزی‌های دولت را محقق کرد.

وی افزود: در بحث اشتغال روستایی و عشایری در شهرستان کهگیلویه ۳۲ طرح تایید و در شهرستان چرام ۱۶ طرح تایید شده است و همچنین در بحث اشتغال فراگیر در شهرستان کهگیلویه ۲۱ طرح در سامانه کارا ثبت نام کردند که ۹ طرح تایید شد و ما نیز در کارگروه ۹ طرح را تایید کردیم و برای این ۹ طرح ۳ میلیارد و ۹۶۱ میلیون تومان و اشتغال زایی برای ۹۸ نفر به بانک‌ها معرفی کردیم که عملکرد بانک‌های کهگیلویه در پرداخت تسهیلات چه در اشتغال فراگیر و چه در اشتغال روستایی عشایری صفر بوده است!

مدیر اداره کار، تعاون و رفاه اجتماعی با بیان اینکه غیر از طرح اشتغال و فراگیر و روستایی و عشاری با چند برنامه دیگر از جمله کارورزی و کار آموزی مواجه هستیم که از ۲۵۴۲ نفری که از کهگیلویه، چرام و لنده برای کارورزی ثبت نام کرده بودند دستگاه‌های خدمت رسان تنها با ۶۰ نفر قرار داد بستند و در بحث مهارت آموزی نیز تنها ۱ نفر تایید شده است!

نیکمرام بیان کرد: در واقع شهرستان کهگیلویه در این طرح هم در بحث پرداخت تسهیلات و هم در بحث کارورزی و مهارت امورزی چه در طرح اشتغال فراگیر و هم روستایی عشایری کمترین عملکرد را در بین شهرستانه های استان داشته است! و بانک‌ها در پرداخت تسهیلات عملکردشان متاسفانه صفر بوده است!

وی مطرح کرد: با توجه به اینکه تاریخ پایان این طرح اواخر تیر ماه است انتظار می‌رود از این فرصت استفاده کرده تا نرخ بیکاری کاهش یابد و چرا باید ۵۴ طرح هنوز در دستگاه‌های خدمت رسان کهگیلویه باقی مانده باشد، شاید بیشترین اشتغال را با این ۵۴ طرح می‌توانستیم در شهرستان کهگیلویه داشته باشیم! لذا مسولان که خود فرزند استان هستند همکاری کنند تا این فرصت طلایی را از دست ندهیم و این پول از شهرستان خارج نشود!

 

نماینده اداره صنعت معدن وتجارت کهگیلویه با رد تلویحی سخنان مدیرکل کارورفاه اجتماعی استان، برنامه ها و طرح های زیاد را برای متقاضیان جویای کار سردرگم کننده بیان کرد و گفت:طرح های بدون کارشناسی مردم بویژه جوانان را بی رغبت مینماید.
افشین گفت :طرح های گذشته جز افزایش نقدینگی سودی نداشت و همگان باید بپذیریم تزریق پول جزتورم هیچگونه اشتغالزایی ایجاد نمیکند.
سیدباقرافشین با افشاگری درزمینه پرداخت تسهیلات وانحراف انها درکهگیلویه بزرگ تاکید کرد:طرحی صنعتی یک میلیاردتومان درچندماه اخیر تسهیلات گرفته اما یک اشتغال ایجادنکرده است.
این مسیول ادامه داد:سوالی که اکنون مطرح میشود اینست که واحدهای نظارتی در اینباره چه کاری انجام داده اند و کجا هستند.

وی گفت:چنین رویه ای سبب شده که بانک ها درزمینه تسهیلات سخت گیری و حتی همکاری نکنند.
سیدباقر افشین درادامه سخنان صریح خود گفت:طرح کارورزی ازاساس کارشناسی شده نبودوحتی کرایه رفت و آمد فرد متقاضی را نیز جبران نمی کرد وتنها منابع ملی حیف و میل شد.
وی درپایان سخنان خود بااشاره به سخنان نیکمرام تصریح کرد:طرح های مصوب شده شهرستان ازطرف کمیته درمرکز استان بلاتکلیف بوده و علی رغم پیگیری نتیجه ای داده نشده است.
در ادامه مدیران بانکهای ملی وپست بانک نیز ضمن رد سخنان پروانه نیکمرام درزمینه همکاری نکردن بانکهای کهگیلویه تاکید کردند هیچ طرحی تاکنون معرفی نشده است.
فهیم مدیربانک کشاورزی کهگیلویه نیز گفت:بانک کشاورزی بیش از۵میلیاردتومان طرح معرفی شده پرداخت کرده و یادردست بررسی دارد.

 

 

دیدگاه ها بسته شده اند.

نظرسنجی

    • آخرین اخبار
    • پربازدیدترین اخبار

    ویدیو ها

    آگهی مناقصه شرکت پشتیبانی امور دام کشور

    همراه اول

    بالای صفحه
    طراحی سایت