پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب-صدای مردم جنوب ایران

پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب | Sedayejonoob.ir

منتشر شده در تاریخ: 22 تیر 1395 ساعت 21:04:: شناسه خبر: 4257

استاندارخوزستان:

غفلت از بازار عراق گناه کبیره است/با روش سنتی به تولید ملی نمی رسیم

شریعتی ادامه داد: باید کارهای صادرات را به بخش خصوصی سپرد و دولت تنها نقش ناظر ، همکار و رفع کننده موانع داشته باشد.

پایگاه خبری صدای جنوب:

استاندار خوزستان با بیان اینکه غفلت از بازار عراق گناه کبیره است گفت: مرزهای صادراتی استان باید ساماندهی و به متولیان اصلی سپرده شوند.

به گزارش صدای جنوب، غلامرضا شریعتی سه شنبه در نشست کارگروه صادرات غیرنفتی در محل سرسرای جلسات استانداری خوزستان با انتقاد از عملکرد پایانه های مرزی و کاهش صادرات کالاهای غیرنفتی در بهار امسال از خوزستان اظهار کرد: اگر بناست به سمت تولید ملی برویم با روش های سنتی به سرانجام نمی رسیم.
وی بر همکاری بیشتر بخش دولتی در امر توسعه صادرات تاکید کرد و افزود: دولت باید مداخله مثبت به نفع بخش خصوصی و نه به ضرر آن داشته باشد.
شریعتی ادامه داد: باید کارهای صادرات را به بخش خصوصی سپرد و دولت تنها نقش ناظر ، همکار و رفع کننده موانع داشته باشد.
استاندار خوزستان یادآور شد: ایجاد موانع در صادرات غیرنفتی با اقتصاد مقاومتی در تضاد است و از اینکه بخش خصوصی با وجود همه موانع توانسته صادرات انجام دهد جای سپاس دارد.
استاندار خوزستان اجرایی نشدن مصوبه های استانداری را توهین به جلسات دانست و گفت: زمانی که مصوبات جلسات اجرایی نشود این یعنی بی جهت و بی هدف در جلسات حضور داشتیم و وقت خود را تلف کردیم.
وی اضافه کرد: متولی بازارچه مرزی شلمچه بر اساس مصوبه جلسه پیشین این کارگروه ، اداره کل حمل و نقل و پایانه ها است که به راحتی خود را کنار کشیده و باید به طور جدی وارد کار شود و گزارش کار ارائه دهد.
شریعتی گفت: همچنین گزارش سه ماهه گمرک به معاونت امور اقتصادی استانداری خوزستان ارائه شود تا میزان صادرات و علت کاهش و افزایش آن بررسی شود.
استاندار خوزستان بیان کرد: اشتغال جوانان که دغدغه همه است و دم از مهم بودن این امر می زنیم باید خودمان شرایط را به نحوی فراهم کنیم که فرصت اشتغال بیشتر فراهم شود.
در این نشست همچنین رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اهواز نیز با گله مندی از اجرایی نشدن بسیاری از مصوبات جلسات اظهار کرد: امکان تردد بازرگانان دارای کارت بازرگانی در پایانه های مرزی مصوب شده بود اما این مصوبه اجرایی نشده است.
شهلا عموری افزود: قرار بود مشکلات شهرداری بستان در مرز چذابه به استانداری ارجاع شود اما هنوز در این مرز کاری انجام نشده است.
وی با اشاره به استفاده از کارگران زیر ۱۵ سال در مرز چذابه، نداشتن دوربین های مداربسته و بسیاری مسائل و مشکلات دیگر این مرز یادآور شد: قرار نیست بخش خصوصی ساماندهی جاده و ایجاد استراحتگاه و ساماندهی کارگران را نیز به عهده بگیرد.
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اهواز اضافه کرد: نبود مرجع واحد برای شکایت از مشکلات مرز نیز معضل دیگری است که با وجود افزایش اجاره غرفه ها برخلاف مصوبه، مرجعی برای شکایت وجود ندارد.
همچنین فرماندار دشت آزادگان در این نشست اظهار کرد: بازارچه چذابه تنها منبع درآمد در این شهرستان است.
نادر عمیدزاده افزود: از ابتدای راه اندازی مرز چذابه زیرساخت های اولیه و مدیریت ابتدایی کار به مسئول اصلی واگذار نشد.
وی گفت: پایانه مرزی چذابه حدود ۱۲٫۵ هکتار است که کاربری اراضی آن کشاورزی است و هنوز تکلیف تغییر کاربری سند این اراضی مشخص نشده است.
فرماندار دشت آزادگان اضافه کرد: شیوه تخلیه و بارگیری کالا نیز در این پایانه نامناسب است و باید پایانه صادراتی میوه و تره بار از دیگر کالاها تفکیک شود.
عمیدزاده بیان کرد: نداشتن سردخانه و امکانات جانبی دیگر باعث می شود که تجار ما کالاهای خود را با کمترین نرخ صادر کنند.
پارسال حدود ۳۰۰میلیون دلار کالای غیرنفتی از مرز چذابه به عراق صادر شد.
مرز چذابه در ۱۱۰ کیلومتری شمال غرب اهواز واقع است.
استان خوزستان دو مرز فعال صادراتی چذابه و شلمچه دارد و با دو استان عراقی میسان و بصره هم مرز است.

ایرنا

دیدگاه ها بسته شده اند.

نظرسنجی

    • آخرین اخبار
    • پربازدیدترین اخبار

    ویدیو ها

    آگهی مناقصه شرکت پشتیبانی امور دام کشور

    همراه اول

    بالای صفحه
    طراحی سایت