پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب-صدای مردم جنوب ایران

پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب | Sedayejonoob.ir

منتشر شده در تاریخ: 12 آبان 1397 ساعت 14:08:: شناسه خبر: 43824

گزارش تصویری از؛جاذبه های طبیعی استان کهگیلویه وبویراحمد/ایا مسئولان منابع طبیعی استان به فکر این منابع خدادادی هستند؟!

اما ایا مسئولان منابع طبیعی استان ما به فکر این منابع خدادادی هستند؟؟؟

قضاوت رامیسپاریم به دست مردم شریف استان کهگیلویه وبویراحمد….

پایگاه خبری صدای جنوب گزارش میدهد:

جاذبه های طبیعی کهگیلویه و بویر احمد

در دنیا کمتر سرزمینی را می توان یافت که از منظر فرهنگ بومی، جاذبه های طبیعی و تنوع آب و هوایی به پای کشورمان ایران برسد. هرچند نام کهگیلویه و بویر احمد زیاد بر سر زبان ها نیست، ولی در ایران کمتر سرزمینی وجود دارد که اینهمه زیبایی را یکجا داشته باشد.

به راستی که این استان را می توان ایران کوچک نامید.

 

کوه دنا

استان کهکیلویه و بویر احمد مجموعه ای ارزشمند از زیبایی های تاریخی و طبیعی است که از دامنه های کوه های زاگرس تا جلگه های حاصلخیز حاشیه خلیج فارس گسترده شده است.

طبیعت این استان به دلیل ناشناخته بودن در بین مردم، هنوز به صورت بکر و دست نخورده باقی مانده اند.

این استان به سرزمین چهار فصل شهرت گرفته است. سرزمینی مملو از دریاچه های زیبا و آب های روان، قله های سر به فلک کشیده و دشت هایی فراخ. در ادامه با چند جاذبه طبیعی مطرح کهکیلویه و بویر احمد آشنا خواهیم شد.

کوه های زاگرس

آبشار یاسوج  | Yasouj Cascade

در شمال شرق شهر یاسوج، باغ هایی بسیار زیبا و خرم وجود دارند که اگر از آن ها عبور کنید به تنگه ای به نام تنگه یاسوج با درختان کهنسال چنار خواهید رسید. در انتهای این تنگه آبشاری خروشان قرار گرفته است. آب آبشار یاسوج از ذوب شدن برف کوه های بالا دست آن سرازیر می شود و در تمام طول سال جاری است.

از آب این آبشار برای آبیاری باغ های پائین دست آن استفاده می شود. همچنین، آب شرب بخش نسبتا بزرگی از شهر یاسوج هم از این آبشار تهیه می شود. پارک جنگلی آبشار، به دلیل قرارگیری در منطقه ای مرتفع و بسیار سرسبز، آب و هوایی بس دلچسب و خنک دارد که در فصول گرم سال پذیرای بسیاری از شهروندان یاسوجی می باشد.

محوطه آبشار یاسوج

آبشار تنگ تامرادی | Tang Tamoradi Cascade

در میانه راه یاسوج به سپیدار، کمی که تنگ تامرادی را پائین بروید، صدای خروشان آب نوید یک آبشار زیبا و محیطی بکر را به شما می دهد. در گذشته ای نه چندان دور، دسترسی به روستای تامرادی و این منطقه با دشواری های زیادی همراه بود. شاید به همین دلیل است که اینجا هنوز هم یکی از بکر ترین مناطق کهکیلویه و بویر احمد است. البته امروزه با جاده کشی های نسبتا مناسب در این منطقه، دسترسی به آن راحت تر شده است.

این آبشار که در محیطی بسیار زیبا قرار گرفته است، ۱۵ متر ارتفاع دارد و البته تنها آبشار موجود در تنگ تامردای هم نیست. در کنار این آبشار، آبشار های ریز و درشت دیگری هم وجود دارند که زیبایی این منطقه را دوچندان کرده اند. این آبشار از شهر یاسوج ۴۵ کیلومتر فاصله دارد. این آبشار علاوه بر زیبایی های بسیار، دارای تاریخ و سرگذشتی کهن و شنیدنی است.

آبشار تنگ تامرادی
آبشار زیبای تنگ تامرادی

آبشار کمردوغ | Kamar Doogh falls

آبشار کمردوغ کهکیلویه و بویر احمد، همانند سایر آبشارهای این استان خروشان نیست و  قطرات آب آن با لطافتی خاص به زمین می ریزند. مسیر رسیدن به این آبشار پله ای بسیار زیبا، از میان تنگه ای زیبا عبور می کند که صخره های سر به فلک کشیده آن چشم هر بیننده ای را مبهوت خود خواهد ساخت. هر ساله تعدادی از علاقه مندان به ورزش صخره نوردی با لوازم و تجهیزات خود به این منطقه سفرمی کنند.

این آبشار در ۸۰ کیلومتری شهر دهشت و در روستای کمردوغ قرار دارد و  فاصله آن از شهر یاسوج ۳۰۰ کیلومتر می باشد.

آبشار کمر دوغ

دریاچه برم الوان | Barme Alvan Lake

دریاچه زیبای برم الوان در حدود ۴۰ کیلومتری شهری به نام لیکک در شهرستان بهمئی و روستای سرآسیاب سوفی قرار گرفته است. این دریاچه که همچوت الماسی درخشان در سرزمینی پهناور است، بیشتر از ۱۵۰۰۰۰ متر مربع وسعت دارد، عمق آن در عمیق ترین نقطه به ۳۰ متر هم می رسد و از سطح دریا ۱۱۰۰ متر ارتفاع دارد. وجود درختچه ها و درختان زیبا در اطراف دریاچه، آب و هوای مطبوع و چشم اندازهای زیبا، این مکان را به جاذبه گردشگری زیبا برای گردشگران تبدیل کرده است.

فاصله این دریاچه از شهر یاسوج ۳۱۵ کیلومتر است.

دریاچه برم الوان

پارک جنگلی و تپه نور الشهدا | Forest Park and Nouroshohade Hill

جنگل های انبوه بلوط، یعنی درختی که با فرهنگ مردم کهکیلویه و بویر احمد پیوند خورده است، در جای جای این استان به چشم می خورد. اما این جنگل ها در تپه مشرف به شهر یاسوج رنگ و بوی دیگری دارند. سایه های گسترده درختان بلوط اینجا سخاوتمندانه پذیرای بازدید کنندگان هستند. جنگل هایی که در فصول بهار و تابستان به رنگ و بوی گل های فراوان آراسته می شوند. آرامگاه ۸ تن از شهیدان دفاع مقدس هم در این مکان قرار دارد که باعث ایجاد رنگ و بوی معنوی در این مکان گشته است.

پارک جنگلی نور الشهدا
تپه نور الشهدا

پارک ملی دنا | Dena National Park

پارک ملی دنا دهمین ذخیره گاه زیست کره کشور و پانصد و پنجاهمین ذخیره گاه زیست کره دنیاست. این پارک ملی، ۹۳ هزار و ۶۶۰ هکتار وسعت دارد. در پارک ملی دنا، بیش از ۷۷ گونه پرنده، ۲۴ گونه پستاندار، ۲۰ گونه آبزی و ۳۹ خزنده زندگی می کنند. از جمله حیوانات موجود در این منطقه می توان پلنگ، کل و بز، قوچ، میش، سیاه گوش، خرس قهوه ای بزرگ، گرگ، روباه، کفتار، شغال، گورکن، موش کور، سنجاب، سگ آبی و … را نام برد.

پارک ملی دنا

پیست اسکی دنا (کاکان) | Kakan Skiing Field

در میانه راه یاسوج به اقلید در فاصله ۱۸ کیلومتری شهر یاسوج و در منطقه ای به نام کاکان، گردنه ای زیبا به نام بابا حسن وجود دارد. پیست اسکی دنا نیز در این گردنه قرار گرفته است. این پیست اسکی، به طول تقریبی ۶۰۰ متر و عرض ۱۵۰۰ متر، در نوع خود منحصر به فرد است.وجود زیرساخت ها و امکاناتی نظیر رستوران و کافی شاپ، خوابگاه، محل کرایه تجهیزات اسکی و مهم تر از همه نزدیکی به مرکز استان، این مکان را به مکانی ایده آل برای دوستداران اسکی و ورزش های زمستانی کرده است. در فصل بهار و پس از آب شدن برف ها، گل هایی زیبایی در این منطقه رشد می کنند که چشم بینندگانشان را نوازش می دهند. فاصله این پیست از شهر یاسوج ۱۸ کیلومتر می باشد.

پیست اسکی دنا

تنگ گنجه ای | Ganjei Strait

تنگ گنجه ای مجموعه ای از زیباترین زیبایی های طبیعت را پیش روی بازدید کنندگان خواهد گذاشت. در فصول بهار و تابستان نسیم خنکی که با عبور از شاخ و برگ درختان چنار، عطر و بوی طراوت گرفته اند روح و جان گردشگران را نوازش خواهند داد. منطقه گردشگری تنگ گنجه ای در مجاورت شهر یاسوج میانه های جاده یاسوج به سی سخت قرار گرفته است. درون این منطقه سرسبز، چند چشمه جوشان وجود دارد که آب سرد و گوارای  آن از لا به لای درختان گذر می کنند. این منطقه نیز در فصول گرم سال پذیرای طبیعت گردان بسیاری ازشهر یاسوج است. فاصله این منطقه از شهر یاسوج ۱۳ کیلومتر می باشد.

تنگ گنجه ای

تنگ مهریان | Mehrian Strait

تنگ مهریان از ابتدا تا انتها سرشار از منظره های دلفریب و زیباست و زیبایی های آن در تنگ دو آب به انتها می رسد. تنگ مهریان در جوار روستایی به همین نام قرار دارد و ارتفاع آن از سطح دریا ۱۸۵۰ متر می باشد. درون این دره، رودخانه ای جریان دارد که اطراف آن را درختان سر به فلک کشیده چنار پوشانده اند.

تنگ مهریان

این تنگه علاوه فصول بهار و تابستان، در زمستان هم پذیرای علاقه مندان به یخ نوردی است چرا که یخ بززگ و محکمی در فصل سرما در این مکان ایجاد می شود که در فصل بهار رفته رفته آب شده و می شکند. فاصله این تنگه از شهر یاسوج ۳ کیلومتر است.

 

اما ایا مسئولان منابع طبیعی استان ما به فکر این منابع خدادادی هستند؟؟؟

قضاوت رامیسپاریم به دست مردم شریف استان کهگیلویه وبویراحمد….

 

 

      

 

دیدگاه ها بسته شده اند.

نظرسنجی

    • آخرین اخبار
    • پربازدیدترین اخبار

    ویدیو ها

    آگهی مناقصه شرکت پشتیبانی امور دام کشور

    همراه اول

    بالای صفحه
    طراحی سایت