پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب-صدای مردم جنوب ایران

پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب | Sedayejonoob.ir

منتشر شده در تاریخ: 31 تیر 1395 ساعت 23:04:: شناسه خبر: 4561

استاندارخوزستان:

تجارت ۱.۵ میلیارد دلاری خوزستان با عراق/مرزهای خوزستان برای تسهیل صادرات تجهیز شود

وی افزود: مرزها و پایانه‌ها ما باید مجهز شوند چرا که مقدار زیادی از کالاهای صادراتی مواد غذایی است؛ با فراهم کردن امکانات در مرزها تجار زیان کمتری می‌بینند.

پایگاه خبری صدای جنوب:

استاندار خوزستان با تاکید بر ضرورت تجهیز پایانه‌های مرزی برای تسهیل صادرات گفت: دو شهر بزرگ اهواز و بصره در ایران و عراق به عنوان دو شهر نفتی امکان همکاری و داد و ستد زیادی دارند.

به گزارش صدای جنوب، غلامرضا شریعتی امروز در نخستین نشست مدیران استان‌های هم‌مرز با کشور عراق در استانداری خوزستان با بیان اینکه امیدواریم این نشست‌های مشترک سبب کم شدن موانع و مشکلات تجار و بازرگانان باشد، اظهار داشت: ‌اگر بنا باشد تجارت افزایش یابد و مشکلات کم شود وظیفه دولت سنگین‌تر است لذا باید در مرزها بیشتر سرمایه‌گذاری کنیم.

وی افزود: مرزها و پایانه‌ها ما باید مجهز شوند چرا که مقدار زیادی از کالاهای صادراتی مواد غذایی است؛ با فراهم کردن امکانات در مرزها تجار زیان کمتری می‌بینند.

استاندار خوزستان با اشاره به وظایف دولت در قبال بازرگانان گفت: ریسک‌‌پذیری اگر چه جزو اصول بازرگانی است ولی میزان ریسک هم باید منطقی باشد چرا که اگر از حد منطقی رد شود هیچ عقل سلیمی آن را نمی‌پذیرد و اگر شرایط به نحوی باشد که ناکامی و ناملامیت در مسیر کاری بازرگان ایجاد کند ناامنی در تجارت اقتصادی ایجاد می‌کند و تجار را نیز از کار باز می‌دارد.

وی افزود: کشور با تغییراتی در عراق مواجه است که دست دولت عراق هم نیست بنابراین باید در ابتدا در مرزهای خودمان به خوبی سرمایه‌گذاری کنیم؛ دولت اگر خود را به جای تجار و بازرگانان قرار دهد و همانند نفت که برایش مهم است بازرگانان و تجار کالاهای غیرنفتی را موتورهای مولد خود بداند گام‌های اولیه را بر می‌دارد.

شریعتی تاکید کرد: بسیاری از صنایع ما دولتی هستند و با چنین ریسک‌هایی قانون اجازه کار را به آنها نمی‌دهد پس باید موانع رفع شود تا میزان تجارت را با کشور عراق افزایش بدهیم.

وی با اشاره به تولید در بخش مواد غذایی گفت: اگر ما اختیار مرزهای آن سو را نداریم ولی می‌توانیم اقدامات لازم را برای مرزهای خودمان انجام دهیم. اگر می‌خواهیم کشور به جایی برسد و حجم بیکاری کاهش پیدا کند و نیز رشد اقتصادی داشته باشیم باید مشکلات را از بین ببریم.اگر افق ۱۴۰۴ را در نظر بگیریم ۸ سال آن با بدترین وضع گذشت اگر بخواهیم این سال‌ها جبران شود این کار جز با عزت گذاشتن به تجار و بازرگانان محقق نمی‌شود.

استاندار خوزستان تاکید کرد: اگر بناست که کشور محرک اقتصاد باشد امکانش جز با بخش خصوصی میسر نمی‌شود. اهواز و بصره شهرهای اقتصادی و نفتی هستند از مزیت‌های کشور به شمار می‌روند. قلب‌های اقتصادی دو کشور هستند.

وی گفت: حجم مبادلات کشور با عراق ۶ میلیارد دلار است که  سهم خوزستان ۱٫۵ میلیارد دلار بوده است. حمل و نقل از طریق ریل یکی دیگر از مزیت‌های خوزستان است که به صورت جدی پیگیر این مسئله هستم.

شریعتی با بیان مشکلات موجود در مسیر همکاری صدور ویزا نیز گفت: در بحث صدور ویزا موانعی وجود دارد که در دیگر استان‌ها نیست و درخواست کرده‌ام در این زمینه همانند دیگر استان‌ها باشیم که مسئولان البته قول‌هایی داده‌اند.

وی افزود: این جلسات را در آینده به صورت تخصصی برگزار می‌کنیم و کارگروه‌هایی  در این زمینه تشکیل شود و مباحث امنیتی مرزها نیز بررسی شود تا تفاهم‌نامه‌هایی را که در این زمینه امضا می‌شود جنبه اجرایی به خود بگیرند.

دیدگاه ها بسته شده اند.

نظرسنجی

    • آخرین اخبار
    • پربازدیدترین اخبار

    ویدیو ها

    آگهی مناقصه شرکت پشتیبانی امور دام کشور

    همراه اول

    بالای صفحه
    طراحی سایت