پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب-صدای مردم جنوب ایران

پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب | Sedayejonoob.ir

منتشر شده در تاریخ: 04 مرداد 1395 ساعت 10:05:: شناسه خبر: 4650

کارشناسان نظر می دهند؛

عروس رویشگاه ها و زیستگاه های حیات وحش ایران در خطر نابودی

در صورت اجرای این طرح مردم مناطق ساکن جنگل از این مواهب طبیعی درآمد کسب می کنند و این باعث مشارکت بیشتر آنها برای صیانت می شود

پایگاه خبری صدای جنوب:

دامنه های زاگرس به عنوان عروس رویشگاه ها و زیستگاه های حیات وحش ایران در استان کهگیلویه و بویراحمد به دلیل غفلت مردم و عوامل طبیعی در خطر نابودی است. 

به گزارش صدای جنوب،آتش سوزی در جنگل ها و مراتع، قاچاق چوب، رهاسازی زباله ها، خشکیدگی درختان و بوته کنی از مهمترین عوامل تهدید کننده جنگل ها و مراتع این استان هستند.
کارشناسان می گویند:جنگل ها و مراتع کهگیلویه و بویراحمد با وجود دو هزار گونه متنوع گیاهی و بیش از ۵۰۰ گونه حیات وحش دارای ظرفیت های فراوانی برای کاهش آلودگی هوا، رونق صنعت گردشگری و کشت گیاهان دارویی است اما به دلیل کم توجهی و ناآگاهی مردم و برخی بهره برداران به دلایل مختلف در خطر تخریب است.

** آتش سوزی
از چالش های محیط زیست کهگیلویه وبویراحمد وقوع آتش سوزی های هرساله است که باعث نابودی بخشی از طبیعت بکر این استان می شود.
براساس آمار در سال ۹۴ حدود یکهزار و ۲۰۰ هکتار از جنگل ها و مراتع کهگیلویه وبویراحمد دچار آتش سوزی شد.

**تخریب منابع طبیعی با بهره وری غیراصولی
فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه وبویراحمد گفت: ۲۶۵ پرونده تعرض به عرصه های جنگلی و مرتعی این استان در سال جاری شناسایی و به محاکم قضایی معرفی شد.
سرهنگ محمد رحیم برزمند افزود: این افراد با قاچاق چوب، تخریب جنگل ها و مراتع، آتش سوزی، بوته کنی و سایر تخلف ها به این عرصه های طبیعی کهگیلویه و بویراحمد خسارت زده اند.

** عوامل تهدید کننده
رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری بویراحمد گفت: ۸۰ درصد از پوشش جنگل های این استان درخت بلوط است.
جواد رحیمیان افزود: درخت بلوط به دلیل این که رشد کند دوره بازگشت پذیری طولانی دارد به عبارت دیگر یک درخت بلوط سال ها برای به رشد کامل نیاز دارد.
وی اظهار کرد: پیر بودن درختان بلوط از دیگر عوامل تهدیدزای عرصه های جنگلی و مرتعی در کهگیلویه و بوراحمد است.
وی با بیان این که ۹۵ درصد از علت آتش سوزی ها خطای انسانی است، گفت: بخش عمده ای از علت آتش سوزی در جنگل ها و مراتع این شهرستان عمدی است.
رحیمیان با اشاره به این که نیمی از وسعت جنگل های این استان در شهرستان بویراحمد است، افزود: امسال ۱۹ فقره آتش سوزی در این خطه رخ داد.
وی تصریح کرد: بخش زیادی از این آتش سوزی ها به علت تغییر کاربری منابع به ملی به زمین های کشاورزی از سوی مردم یا اختلاف های محلی است.

** چالش ها و کمبودها
معاون امور عمرانی استاندار کهگیلویه وبویراحمد گفت:دشواری جذب اعتبارات عمرانی برای بازسازی پروژه های تخریب شده ازحوادث از موانع جدی صیانت از منابع طبیعی است.
پژمان نیک اقبالی نبودن ردیف عمرانی اعتبار در زمان بروز حادثه برای امدادگران از دیگر مشکلات ستاد بحران است که از منابع داخلی دستگاه های اجرایی تامین می شود.

** آتش سوزی و خسارت های آن
مدیرکل بحران استانداری کهگیلویه وبویراحمد گفت: بر اساس بررسی کارشناسان آتش سوزی های امسال ۲۰ میلیارد ریال به جنگل ها و مراتع این استان خسارت زد.
سید علی وفایی مقدم افزود: ۶۶۰ هکتار از جنگل ها و مراتع کهگیلویه و بویراحمد در سال جاری طعمه حریق شد.
وی اظهار کرد: امسال ۴۶ فقره آتش سوزی در منابع طبیعی این استان رخ داد.
مدیرکل بحران استانداری کهگیلویه وبویراحمد تصریح کرد: تامین تجهیزات امداد هوایی و افزایش مشارکت های مردمی از راهکارهای کاهش خسارت های آتش سوزی در جنگل ها و مراتع کهگیلویه و بویراحمد است.

** عوامل طبیعی و کمبود تجهیزات
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه وبویراحمد گفت: ۲۲ منطقه بحرانی مستعد آتش سوزی در این استان شناسایی شده است.
عزت الله بهشتی فر افزود: پراکندگی و سخت گذربودن عرصه های طبیعی استان در کنار کمبود امکانات و محدودیت های اعتباری کار حفاظت و صیانت از جنگل های انبوه این استان را با چالش جدی مواجه کرده است.
وی بیان کرد: هم اکنون ۸۵ قرق بان در حال صیانت از منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد هستند، در حالی که حداقل ۱۲۰ نیروی قرق بان دیگر نیاز است.
بهشتی فر تصریح کرد: ۱۲ دستگاه خودروی کمک دار و هشت دستگاه خودروی اطفای حریق و تجهیزات فردی امدادگران در ۱۸ ماه گذشته تاکنون به تجهیزات مورد نیاز افزوده شده است.
وی با اشاره به اعزام چرخبال و هواپیمای آب پاش در آتش سوزی کوه بهره عنا در باشت تصریح کرد: به دلیل طبیعت کوهستانی و صخره ای منطقه نیاز بالگرد با اندازه کوچک هستیم تا بتوان مکان نشستن بالگرد را فراهم کرد.
بهشتی فر با اشاره به این که بخش عمده ای از آتش سوزی در جنگل ها و مراتع کهگیلویه و بویراحمد به دلیل خطای انسانی است از رسانه های ارتباط جمعی خواست برای نهادینه کردن فرهنگ صیانت ازمنابع جنگل ها و مراتع تلاش کنند.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد گفت: ۴۰ هزارهکتار از مراتع این استان در سال های گذشته و به دلایل مختلفی به بیابان تبدیل شده است.
بهشتی فر افزود: هم اکنون خطر بیابان شدن ۵۰ هزار هکتار دیگر از مراتع استان وجود دارد و در صورت تدوام این روند به ۹۰ هزار هکتار نیز می رسد.
وی عنوان کرد: مهمترین دلیل افزایش این روند، چرای بیش از حد دام و خشکسالی های پی در پی است.
بهشتی فر بیان کرد: میانگین فرسایش خاک در استان ۱۶ تن در سال و در برخی مناطق بحرانی ۲۰ تن در سال است.
وی اظهار کرد: اختصاص اعتبار برای اجرای پروژه های آبخیزداری، مهمترین راه حل برای مبارزه با فرسایش خاک است.
بهشتی فر یکی دیگر از مشکلات زیست محیطی استان را خشک شدن جنگل های بلوط عنوان کرد و گفت: ضعف تغذیه و نبود مواد مورد نیاز درختان در خاک مهمترین دلیل این پدیده است.
وی عنوان کرد: بیماری هایی مانند پروانه جوانه خوار بلوط، سوسک برگ خوار و قارچ عوامل ثانویه برای زوال درخت های بلوط استان است.
بهشتی فر گفت: بهره برداری بی رویه، افزایش چرای دام در جنگل ها، تراکم خاک و نفوذ ناپذیری خاک به دلیل چرای دام ها از مهمترین چالش های جنگل هاست.
** راهکارها
مدیرکل امور عشایر کهگیلویه و بویراحمد گفت: جامعه عشایر با کوچ به هنگام نقش اثرگذاری در صیانت از مراتع دارند.
مجید علی پور افزود: طرح جایگزینی انرژی های نوین به جای استفاده از چوب درختان جنگلی از برنامه حفاظت از عرصه های طبیعی است.
وی اظهار کرد: امور عشایر در صورت نیاز در مراتعی که علوفه زیادی دارد می تواند با وارد کردن دام ها به منابع طبیعی مانع آتش سوزی در این عرصه ها شود.

**نقش مشارکت های مردمی در حفاظت
مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری کهگیلویه و بویراحمد گفت: نجات عرصه های جنگلی و مرتعی از خطر نابودی نیازمند پیشگام شدن زنان در این عرصه است.
فریبا رحمان پور افزود: بانوان با نهادینه کردن فرهنگ مهربانی با طبیعت در بین کودکان و نوجوانان نقش اثرگذاری برای صیانت از منابع طبیعی دارند.

** برنامه های در دست اجرا
رئیس اداره مراتع اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد گفت: واگذاری مراتع به جوامع محلی از برنامه های دولت برای بهره برداری بهینه از منابع طبیعی است.
حسن پیوند افزود: براساس قانون ۲۵درصد از درآمد مراتع برای بهره برداری و ۷۵درصد نیز برای حفاظت به خزانه واریز خواهد شد.
وی اظهار کرد: در صورت اجرای این طرح مردم مناطق ساکن جنگل از این مواهب طبیعی درآمد کسب می کنند و این باعث مشارکت بیشتر آنها برای صیانت می شود.
جنگل های بلوط در بسیاری از نقاط کهگیلویه وبویراحمد به وسعت ۹۰۰ هزار هکتار با گونه های متراکم دیگری چون بنه، کیکم، زالزالک و انواع درختچه ها وگون ها زیستگاه مناسبی برای جانوران فراهم کرده است.
۸۷ درصد استان کوهستانی و ۱۳درصد آن دشت است . ۲۰درصد جنگل های زاگرس در این استان قرار دارد و از طرفی ۱۰ درصد منابع آبی کشور متعلق به این خطه است.
پوشش متنوع گیاهی از جمله ویژگی های طبیعت کهگیلویه بویراحمد است وافزون بر دو هزار گونه گیاهی را در خود جای داده است.
کوه دنا دارای یکهزار و ۲۰۱ گونه گیاهی با ۸۲ تیره از ۱۴۸ تیره گیاهی ایران است (۵۵/۴درصد ).و ۴۳۰ جنس از یکهزار و ۴۰۰ جنس گونه های گیاهی ایران و۱۰۰ گونه از ۵۰۰ گونه درخت و درختچه ایران در این استان می روید.
استان ۷۰۰ هزار نفری کهگیلویه و بویراحمد یک میلیون ۷۰۰ هزار هکتار جنگل و مرتع دارد.

ایرنا

دیدگاه ها بسته شده اند.

نظرسنجی

    • آخرین اخبار
    • پربازدیدترین اخبار

    ویدیو ها

    آگهی مناقصه شرکت پشتیبانی امور دام کشور

    همراه اول

    بالای صفحه
    طراحی سایت