پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب-صدای مردم جنوب ایران

پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب | Sedayejonoob.ir

منتشر شده در تاریخ: 15 اردیبهشت 1398 ساعت 12:02:: شناسه خبر: 55660

فرماندار چرام خبر داد:

احیای هنر سنتی و ایجاد اشتغال پایدار با راه اندازی ۳ کارگاه گلیم بافی در چرام

هادی فتاحی‌اصل فرماندار چرام در ایین افتتاح ۳ طرح اشتغال‌زایی و حرفه اموزی اظهار داشت : هدف از راه‌اندازی اینگونه طرحها، احیای هنر سنتی و آموزش افراد برای  ایجاد اشتغال پایدار و گلیم بافی است.

پایگاه خبری صدای جنوب:

صبح امروز ۳ طرح اشتغال‌زایی و حرفه اموزی  به همت میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری در ۳ منطقه شهرستان چرام به بهره‌برداری رسید.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان چرام،اظهار کرد: این ۳ طرح شامل کارگاه گلیم بافی، هر کدام  در مجموعه ای به مساحت ۱۲۰ متر مربع به بهره‌برداری رسید.

محمود باقری با اشاره به اینکه ،  این طرح ها زمینه اشتغال ۸۰ نفر از اهالی روستاهای القچین سفلی ، شیخ حسین و بُردیان را فراهم کرد افزود: از این تعداد ۱۲ نفر تحت پوشش بیمه قرار گرفتند.

وی افزود: دوره‌های آموزشی و تکمیل مهارت نیز در این کارگاه‌ها، با هدف رونق تولید ملی در صنایع دستی صورت می‌گیرد.

در ادامه هادی فتاحی‌اصل فرماندار چرام با اشاره به اینکه برای تکمیل و راه‌اندازی این ۳ کارگاه مبلغ ۴ میلیارد ریال از محل اعتبارات اشتغال زایی و صنایع دستی استان هزینه شده است،گفت : هدف از راه‌اندازی اینگونه طرحها، احیای هنر سنتی و آموزش افراد برای  ایجاد اشتغال پایدار و گلیم بافی است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان چرام، با اشاره به اینکه، از ویژگی‌های بسیار مهم گلیم‌های شهرستان چرام، طرح‌ها و نقوش آنها است گفت: گلیم‌های شهرستان چرام، زیراندازی دو رویه است که با استفاده از تار و پود و دستگاهی به نام دار بافته می‌شوند.

حشمت‌الله باقری با بیان اینکه، در بافت گلیم،  تنها از تار و پود استفاده می‌شود و نقوش توسط همین پودها  ایجاد می‌شوند،خاطرنشان کرد: جنس نخ‌های تار از پنبه و نخ های پود از پشم است و از ویژگی های مهم نخ های پنبه‌ای و پشمی مورد استفاده در بافت‌های شهرستان چرام ، رنگرزی آنها است که همگی توسط گیاهانرنگده و به صورت طبیعی ( سنتی – گیاهی ) رنگ می‌شوند.فارس

دیدگاه ها بسته شده اند.

نظرسنجی

    • آخرین اخبار
    • پربازدیدترین اخبار

    ویدیو ها

    آگهی مناقصه شرکت پشتیبانی امور دام کشور

    همراه اول

    بالای صفحه
    طراحی سایت