پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب-صدای مردم جنوب ایران

پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب | Sedayejonoob.ir

منتشر شده در تاریخ: 04 تیر 1398 ساعت 15:04:: شناسه خبر: 57307

توسعه ظرفیت گیاهان دارویی در کهگیلویه و بویراحمد عملیاتی شود

نشست بررسی وضعیت توسعه گیاهان دارویی کهگیلویه و بویراحمد برگزار شد.

پایگاه خبری صدای جنوب:

مجری طرح گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی گفت: ایجاد پنجره خدمت با محوریت بخش گیاهان دارویی و هدفگذاری بر محور زنجیره ارزش در کهگیلویه و بویراحمد ضروری است.

به گزارش صدای جنوب،حسین زینلی ظهر سه شنبه در نشست بررسی وضعیت توسعه گیاهان دارویی کهگیلویه و بویراحمد، افزود: وزارت جهاد کشاورزی مطابق با سند ملی گیاهان دارویی حرکت کرده و برنامه ریزی هایی را با نگاه کارشناسی اجرایی می کند.

زینلی با بیان اینکه قطب بندی مناطق مختلف کشور بر اساس پتانسیل‌ها انجام می‌شود، تصریح کرد: حرکت‌هایی با تکیه بر محورهای اصولی، کارشناسی شده و هدفمند مورد حمایت قرار می‌گیرند.

زینلی با اشاره به اینکه ورود به بورس در تولید کالا نیز برای استان‌ها هدفگذاری شده است، عنوان داشت: توسعه صنایع تبدیلی، تسهیل در امر صادرات و ایجاد امکانات توسعه‌ای با محوریت جهاد کشاورزی مورد تاکید است.

مجری طرح گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی به ظرفیت‌های کهگیلویه و بویراحمد اشاره کرد و گفت: اراضی شیب دار از جمله پتانسیل‌های این استان بوده و با تحقق تخصیص، کمک بلاعوض و مؤثری در این استان خواهیم داشت.

وی افزود: همچنین برای گیاهانی که میز خدمت استان تصمیم بگیرد، یارانه نهال پرداخت خواهد شد.

زینلی اظهار کرد: استان باید بر روی سه یا چهار گونه خاص گیاهان دارویی تمرکز کند و همکاری بخش‌های مختلف برای توسعه ظرفیت گیاهان دارویی در کهگیلویه و بویراحمد عملیاتی شود.
دبیر توسعه علوم و فناوری و طب سنتی معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور نیز در این نشست گفت: توسعه کشت گیاهان دارویی نیازمند برنامه هدفمند و اقدامات خروجی محور است.
محمد حسن عصاره افزود: در راستای توسعه گیاهان دارویی مشخص سازی افق پیش رو و کشت هدفمند ضروری است.

عصاره با اشاره به ظرفیت‌های کهگیلویه و بویراحمد در بخش گیاهان دارویی، تصریح کرد: برش استانی سند توسعه گیاهان دارویی با تکیه بر سند ملی و ظرفیت‌های استان تدوین شده است.

عصاره با بیان اینکه ایراداتی در سند توسعه گیاهان دارویی استان وجود دارد، اظهار کرد: بومی سازی این سند موفق بوده، اما کامل نیست.

دبیر توسعه علوم و فناوری و طب سنتی معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور با تاکید بر اینکه باید توسعه به شکل هدف دار رقم بخورد، ابراز کرد: پلن های تهیه شده باید خروجی عملیاتی را رقم بزند.

عصاره گفت: باید افق‌های توسعه بخش گیاهان دارویی و طب سنتی استان مشخص شود.

وی با بیان اینکه ارائه گزارشات پیشرفت کار به شکل سه ماهه یا شش ماهه مورد تاکید است، گفت: عملیاتی سازی زنجیره ارتباطی ر حرکتی بر عهده استانداری است و تحقق اهداف و خروج کار باید با همکاری همه بخش‌های متولی رقم بخورد.

دبیر توسعه علوم و فناوری و طب سنتی معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور بکارگیری طرح پایلوت‌های آموزشی و ترویجی در حوزه گیاهان دارویی را گامی مؤثر در پیشبرد اهداف دانست و گفت: با توجه به ظرفیت‌ها، اگر در حوزه گیاهان دارویی کهگیلویه و بویراحمد به شکل مناسبی ورود پیدا کنیم، خروجی خوبی رقم خواهد خورد.

وی افزود: باید نقش‌ها مشخص و به شکل هدفمند برای دستیابی به اهداف اقدام شود.
رئیس اتاق بازرگانی یاسوج نیز گفت: برند سازی نقش موثری در توسعه ظرفیت گیاهان دارویی کهگیلویه و بویراحمد دارد.
جبارکیانی پور افزود: بسته بندی گیاهان دارویی و رقابت پذیری در قیمت نقش محوری در رشد و توسعه ظرفیت گیاهان دارویی استان دارد.

کیانی پور با بیان اینکه استاندارد سازی محصولات گیاهی نیز ضروری است، عنوان داشت: همچنین باید شناسنامه‌ای هدفمند برای گیاهان دارویی استان تهیه شود.

رئیس اتاق بازرگانی یاسوج برقراری ارتباط مناسب و زنجیره‌ای میان بخش‌های مختلف دستگاهی و بخش خصوصی در توسعه گیاهان دارویی را لازم دانست و گفت: این عوامل باید دست به دست هم داده تا خروجی مناسبی در بخش گیاهان دارویی رقم بخورد.

کیانی پور با تاکید بر نقش گیاهان دارویی در تولید دارویی و نگرش بازارهای جهانی به سمت داروهای گیاهی، اظهار کرد: متأسفانه علیرغم ظرفیت بالای اقلیمی و سازگاری گونه‌های مختلف گیاهی با اقلیم کشور، نتوانستیم از ظرفیت‌های خدادادی به نحو مطلوبی استفاده کنیم.

کیانی پور به فعالیت صندوق نوآوری و شکوفایی اشاره کرد و گفت: سهم کهگیلویه و بویراحمد نسبت به سایر استان‌ها از این حوزه کمتر است و باید به نحو بهتری از این ظرفیت استفاده شود.
معاون اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: تحقق اهداف سند توسعه گیاهان دارویی در استان، حرکت منسجم، هدفمند و عدم اقدامات جزیره ای را طلب می کند.
جعفر گوهرگانی اظهارکرد: با تدوین سند توسعه گیاهان دارویی در استان اقدامات مناسبی انجام گرفته که وحدت رویه برای خروجی محوری در تحقق اهداف ضروری است.

گوهرگانی با بیان اینکه باید راهکارهایی که به توسعه سند گیاهان دارویی کمک می کند را در تمام زمینه ها به بهترین شیوه بکار ببریم، ابراز داشت: اقدامات باید به نحوی باشد که تحقق یک ارزش افزوده برای استان و حتی کمک به اقتصاد و اشتغال کشور عملیاتی شود.

وی سند توسعه گیاهان دارویی را مرکب از فعالیت بخش خصوصی، دستگاه ها و بخش های علمی دانست و بیان کرد: موارد قید شده در سند تاکنون به نحو مطلوبی عملیاتی نشده است.

معاون اقتصادی استاندار نقش تحقق سند در جلوگیری از انقراض گونه های گیاهی کمیاب را محسوس دانست و گفت: استان ظرفیت های بسیار خوبی در این بخش دارد و امید است که تولیدات استان فراوری شده و به جای خام فروشی تحقق ارزش افزوده را داشته باشیم.

گوهرگانی افزود: باید در یک افق زمانی مشخس خروجی های مناسبی در این بخش محقق شود.

دیدگاه ها بسته شده اند.

نظرسنجی

    • آخرین اخبار
    • پربازدیدترین اخبار

    ویدیو ها

    آگهی مناقصه شرکت پشتیبانی امور دام کشور

    همراه اول

    بالای صفحه
    طراحی سایت