پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب-صدای مردم جنوب ایران

پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب | Sedayejonoob.ir

منتشر شده در تاریخ: 19 آبان 1395 ساعت 00:08:: شناسه خبر: 8140

آذر منصوری؛

تشکیل فراکسیون ترک‌زبانان/بیم‌ها و امیدها

ایران امروز یکی از امن ترین کشورهای منطقه و جهان است و این امنیت مرهون رعایت اصل همگرایی و وحدت ملی از جانب همه ایرانیان، فارغ از زبان وگویش و دین و مذهب است.

پایگاه خبری صدای جنوب:

عضو ارشد حزب اتحاد ملت نوشت:
تشکیل فراکسیون ترک زبانان در مجلس شورای اسلامی با بیم ها و امیدهایی همراه شده است. امید از این جهت که این فراکسیون چنانکه رویکرد مبتنی بر وحدت و همگرایی داشته باشد و برای تحقق آن تلاش کند، مقوم منافع ملی خواهد بود اما آنهایی که به مخاطرات پان ها در ایران آگاهند؛ بیم آن دارند که مبادا تشکیل این فراکسیون ،با توجه به حساسیت هایی که بنا به برخی بی تدبیری ها و بی توجهی ها در ایران امروز ایجاد شده،پان ترکیسم را در کشور دامن بزند که علی القاعده ناقض جایگاه و کسوت نمایندگانی است که با حضور در خانه ملت و نهاد قانونگذاری کشور ،نمایندگان همه ایرانیان هستند.
واقعیت غیر قابل انکار و البته مغتنم اینکه موقعیت جغرافیایی و راهبردی ایران در طول تاریخ ایران قبل و بعد از اسلام، زمینه حضور اقوام و گرایش های دینی و گویش ها و زبان های مختلف و متنوع را فراهم کرده است.یکی از اقوام پرشمار ایران در کناراقوامی مانند بلوچ و کرد و لر و عرب ها، ترک ها هستند.
شناخت ریشه های شکل گیری ناسیونالیسم و شوونیسم در ایران، می تواند در درک واقع بینانه ملاحظات قومی نیز موُثر باشد.
از زمانی که با سیاست های نادرست رضا شاه پان ایرانیسم در ایران بنا نهاده شد؛ زمینه برای شکل گیری پان های دیگر نیز در ایران دامن زده شد.ناسیونالیسم افراطی که در این مقطع از تاریخ ایران به آن دامن زده شد ناسیونالیسمی بود که به الزام اصلی یک دولت مدرن یعنی حقوق شهروندی توجه نداشت .این ناسیونالیسم عربها و ترک ها را غیر خودی به حساب می آورد ،پان ایرانیسم را دامن می زد و به تدریج هرگونه برداشت دموکراتیک از ملیت را که می توانست زمینه ساز حقوق شهروندی باشد، تحت الشعاع خود قرار داد.در این رویکرد اساساً هیچ زمینه ای برای شکل گیری آرمان دولت-ملت وجود نداشت.در واقع این ناسیونالیسم نه بر همگرایی اقوام و اقلیت های بومی و مذهبی و زبانی استوار بود و نه با اصول حاکمیت ملی قرابتی داشت، سیاستی که موجب شکل گیری بیشترین مخالفت ها با پهلوی اول از جانب اقوام ایران شد.
اما توجه به ملاحظات و تنوعات قومی،دینی و زبانی در ایران ،و ضرورت وحدت ملی به عنوان یکی از ارکان‌بی بدیل حاکمیت ملی،از جانب نظام‌بر آمده از انقلاب اسلامی موجب توجه قانونگزاران ایران به اصل رعایت حقوق اقوام در ایران به عنوان بخشی از حقوق ملت شد.ملتی که تحت لوای یک پرچم باور کنند ،ایران برای همه ایرانیان است و همه کسانی که در این کشور زندگی می کنند جزء لاینفکی از ملت ایران هستند و از حقوق و تکلیفی برابر برخورداند.توجه به این ملاحظه از جانب همه گروهها و شخصیت های مرجع چه آنها که در ارکان قدرت و سیاستگزاری های کلان و خرد کشور حضور دارند و چه آنهایی که از شخصیت های حقیقی ملی تاُثیر گذار محسوب می شوند،چه اصلاح طلب و چه اصولگرا، باعث شده در طی ۳۷ سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی، با همه فرازها و فرودها و تدبیرها و برخی بی تدبیری ها، در اصل وحدت ملی خدشه ای وارد نشود. فراکسیون ترک زبانان مجلس شورای اسلامی که متشکل از نمایندگان ترک زبان است نیز با این رویکرد مانند فراکسیون هایی دیگر از این جنس می تواند قوام بخش وحدت و همگرایی ملی باشد. که اگر قرار است ایران برای همه ایرانیان باشد بدون رعایت اصل وحدت و همگرایی ملی ممکن نخواهد بود.
ایران امروز یکی از امن ترین کشورهای منطقه و جهان است و این امنیت مرهون رعایت اصل همگرایی و وحدت ملی از جانب همه ایرانیان، فارغ از زبان وگویش و دین و مذهب است.

آذر منصوری

دیدگاه ها بسته شده اند.

نظرسنجی

    • آخرین اخبار
    • پربازدیدترین اخبار

    ویدیو ها

    آگهی مناقصه شرکت پشتیبانی امور دام کشور

    همراه اول

    بالای صفحه
    طراحی سایت