پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب-صدای مردم جنوب ایران

پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب | Sedayejonoob.ir

منتشر شده در تاریخ: 20 آبان 1395 ساعت 11:08:: شناسه خبر: 8173

مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای :

کشت آزمایشی زعفران در کهگیلویه و بویراحمد موفق اعلام شد

مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه نخستین برداشت از مزرعه آزمایشی زعفران در مرکز فنی و حرفه ای شماره یک یاسوج انجام شد گفت: این امر نشان دهنده انطباق این محصول با آب و هوای استان است.

پایگاه خبری صدای جنوب:

مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه نخستین برداشت از مزرعه آزمایشی زعفران در مرکز فنی و حرفه ای شماره یک یاسوج انجام شد گفت: این امر نشان دهنده انطباق این محصول با آب و هوای استان است.

به گزارش صدای جنوب،فرج اله راد با اشاره به مستعد بودن زمین‌های کشاورزی این استان برای کشت زعفران گفت: کشت این گیاه می‌تواند سود سرشاری عاید کشاورزان این استان کند.
راد با اشاره به اینکه زعفران یکی از گیاهان گران قیمت است گفت: به علت کم بودن هزینه‌های کاشت در صورتی که همه ساله به خوبی از آن مواظبت شود، سود سرشاری نصیب بهره برداران خواهد کرد.
سطح زیر کشت زعفران در ایران ۹۷ هزار هکتار است و تولید سالانه این محصول حدود ۳۵۰ تن است.
وی اظهار داشت: کاشت زعفران می‌تواند قشر عظیمی از زنان و دختران در شهرها و روستا را به کار گیرد و کمک مؤثری به اقتصاد خانواده‌ها بکند.
در کهگیلویه و بویراحمد با داشتن ۱۶۰ هزار هکتار زمین‌ کشاورزی هنوز کشت زعفران ترویج نشده است.
مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای کهگیلویه و بویراحمد افزود: زعفران گیاهی گرمسیری است و در مناطقی که آب و هوای معتدل داشته و دارای تابستان‌های گرم و خشک و آفتابی و پاییز و زمستان ملایم باشد، به خوبی رشد می‌کند.
وی تصریح کرد: پیاز زعفران پس از کاشت در زمین به مدت چهار تا هفت سال و در بعضی مناطق تا ۱۰ سال محصول می‌دهد و از این نظر احتیاجی به کاشت دوباره در سال‌های بعد ندارد.
مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان گفت: مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای یاسوج در مسیر تحقق اقتصاد مقاومتی و با هدف توانمندسازی نیروی انسانی، رفع معضل بیکاری و ایجاد اشتغال با استفاده از آموزش‌های فنی و حرفه‌ای در حوزه کشاورزی با راه اندازی و ایجاد رشته‌های پرورش قارچ خوراکی، پرورش بلدرچین، کشت زعفران و آلوئه ورا و کشت و کار گلخانه‌ای در تحقق اقتصاد مقاومتی و اقدام و عمل برنامه‌های خوبی را اجرا کرده است.
کهگیلویه و بویراحمد دارای ۱۶۰ هزار هکتار زمین کشاورزی است که ۱۲۰ هزار هکتار از این سطح زیر کشت دیم است و ترویج کشت زعفران جایگزین مناسبی برای کشت کم بازده گندم و جو دیم محسوب می‌شود.
بر اساس آمار، تولید طلای سرخ سال ۹۴ در ایران بیش از ۳۵۰ تن بوده که این میزان نسبت به سال پیش از آن از افزایش چشمگیری برخوردار بوده است.
سطح زیر کشت زعفران در سال ۹۴ با بیش از هفت هزار هکتار افزایش به حدود ۹۴ تا ۹۵ هزار هکتار رسیده است.
بر اساس آمار معاون دفتر امور گلخانه، گیاهان دارویی و قارچ وزارت جهاد کشاورزی، ایران حدود ۹۳ درصد سطح زیر کشت و تولید زعفران دنیا را در اختیار دارد.
زعفران علاوه بر بخش صنایع غذایی، در تولید دارو و صنایع آرایشی و بهداشتی نیز می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد.

دیدگاه ها بسته شده اند.

نظرسنجی

    • آخرین اخبار
    • پربازدیدترین اخبار

    ویدیو ها

    آگهی مناقصه شرکت پشتیبانی امور دام کشور

    همراه اول

    بالای صفحه
    طراحی سایت