پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب-صدای مردم جنوب ایران

پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب | Sedayejonoob.ir

منتشر شده در تاریخ: 28 آذر 1399 ساعت 10:09:: شناسه خبر: 90201

برگزاری نشست هم اندیشی بانوان شهرستان لنده با حضور رئیس فراکسیون زنان در مجلس شورای اسلامی

حمایت مجلس از طرح جوانی جمعیت/تاکید مجلس بر عدالت اجتماعی در بودجه ۱۴۰۰+تصاویر

نشست هم اندیشی بانوان شهرستان لنده با حضور رئیس فراکسیون زنان در مجلس شورای اسلامی در سالن جلسات فرمانداری برگزار شد.

صدای جنوب

به گزارش صدای جنوب شهرستان لنده، نشست هم اندیشی بانوان شهرستان لنده با حضور رئیس فراکسیون زنان در مجلس شورای اسلامی، فرماندار، فرماندهی سپاه ، راهبر منطقه جنوب در بنیاد مستضعفان، مسئولین شهرستان در سالن جلسات فرمانداری به ریاست فرماندار برگزار شد.

در ابتدا جلسه خدادوست موسوی در نشست ویژه بانوان شهرستان لنده با رئیس فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی و نماینده مردم تهران با اشاره به خدمات ارزشمند بنیاد مستضعفان گفت: امروز بنیاد مستضعفان به عنوان یکی از نهادهای تاثیر گذار در محرومیت زدایی است که خدمات خوبی را در شهرستان لنده تا کنون داشته است.

وی افزود:توجه به مناطق محروم نقطه امیدی است برای رسیدن به مناطقی که مستعد استعدادهای زیادی هستند ولی عمق محرومیت ها اجازه پیشرفت نمی دهد.

فرماندار شهرستان لنده تصریح کرد: نیمی از افراد جامعه ما را زنان تشکیل داده اند چرا که در تصمیم سازی ها و تصمیم گیری ها نقش مهمی داشتند و در دفاع مقدس نیز اگر همکاری این بانوان و مادران نبود ما این همه رشادت و حماسه های ایثار را نمی دیدیم.

وی افزود:تقدیم هزاران شهید توسط مادران شهدا نمونه ای از ایثار و فداکاری های است که حماسه های از جنس ایثار و شهادت را به جهان به نمایش گذاشتند که نمونه آن محمدحسین فهمیده است.

موسوی گفت:نمونه ها و مصادیق زیادی از حضور زنان در تاریخ داریم که زنان ما نقش موثری در فعالیت های اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و سایر حوزه ها داریم که نشان از توجه انقلاب و جمهوری اسلامی به حوزه زنان است.

وی افزود: بیش از نیمی از تحصیل کردگان ما را زنان تشکیل داده اند که نقش زنان در تمام برهه های تاریخی و سایر مسائل همواره باید پررنگ باشد.

فرماندار شهرستان لنده گفت: شهرستان لنده به عنوان پایلوت اقتصادی بنیاد مستضعفان تعیین گردید که خدمات ارزشمندی در خصوص محرومیت زدایی در حال کار است که توجه به حوزه زنان می تواند راهگشا باشد.

وی گفت: ۴۹درصد جمعیت۲۳هزارنفری را زنان تشکیل داده اند که  حضور این افراد در حوزه های مختلف می تواند نقشی موثر داشته باشد.

موسوی گفت:خدمات خوبی در طول چهار دهه گذشته صورت گرفته است ولی هنوز زنانی داریم که با مشک و چهارپایان آب حمل می کنند و هیزیم به دوش میکشند که چهره های مظلوم آنان را می توان به عینه مشاهده کرد.

وی تاکیدکرد: معیشت سخت و بهداشت کم زنان و دختران ما در این حوزه متحمل مشکلات و آسیب های فراوانی هستند که نیازمند حمایت ویژه زنان روستایی است.

فرماندار شهرستان لنده گفت: امیدواریم با حمایت های مجلس و دولت بتوانیم این روند را اصلاح کنیم تا مسیر سعادت و پیشرفت جامعه را پیش ببریم تا بتوانیم مشکی از دوش زنان روستایی برداریم.

وی گفت: در سطح شهر لنده نیز هیچ امکاناتی برای بانوان و دختران نداریم و این یکی از چالش های اساسی ما است که نیازمند حمایت ویژه در حوزه بانوان در حرفه آموزی و مهارت آموزی زمینه ای برای تعالی و پیشرفت حوزه زنان درنظر گرفته شود.

موسوی گفت:بیکاری  و آسیب های اجتماعی ناشی از محرومیت ها و نداشتن شغل باعث افزایش آسیب های زیانبار در این شهرستان شده است که انتظار داریم در مجلس شورای اسلامی نسبت به این مهم توجه جدی صورت گیرد.

فرماندار شهرستان لنده گفت: بیش از ۵۰درصدجمعیت ما تحت حمایت کمیته امداد و بهزیستی هستند که نیاز است یک برنامه ریزی جامعی در حوزه کلان برای رفع محرومیت این شهرستان صورت پذیرد.

وی گفت: انتظار داریم در بحث وضع قوانینی که به بهبود زندگی بانوان به خصوص در مناطق محروم کمک می کند باید متفاوت تر از قوانین برای سایر کشور باشد.

موسوی گفت: سلامت، اشتغال، تغذیه و معیشت مهمترین مطالبات ما برای وضع قوانین در این حوزه است که مناطق محروم را باید بیشتر دربر بگیرد.

فرماندار شهرستان لنده گفت: بحث مهارت آموزی و حرفه آموزی یکی از اصول مهم در رفع بیکاری تاثیرگذار است.

وی گفت: افسردگی زنان ما در روستاها به علت مشکلات ناشی از کمبودها و محرومیت ها می تواند موثر باشد.

در ادامه جلسه فرمانده سپاه ناحیه لنده با تشریح برخی فعالیت ها در حوزه زنان گفت: توجه به نقش زنان در حوزه های مختلف همواره مورد تاکید مقام معظم رهبری است و در بحث ناباروری که مهمترین تاثیر را در کاهش جمعیت کشور دارد نیازمند حمایت ویژه ملی به خصوص مجلس شورای اسلامی است.

وی افزود: باتوجه به گرانی بحث قیمت چادر و نقش تاثیر گذار حجاب و عفاف در جامعه نیازمند توجه ویژه مجلس شورای اسلامی  و دولت در این حوزه هستیم که با ارائه طرح های مختلف نسبت به  حجاب و عفاف توجه ویژه ای صورت پدیرد.

روح الله ویسی گفت: توجه به حوزه های علمیه خواهران و برداران باتوجه به نقش تبلیغی آنان می تواند نقش موثری در تعالی و ترویج فرهنگ دینی داشته باشد.

در این جلسه دکتر مریم بهروز مسئول امور اجتماعی بهزیستی این شهرستان لنده به مشکلات زنان سرپرست خانوار اشاره و گفت؛ گرانی های اخیر و وضع نه چندان مساعد اقتصادی مشکل اداره زندگی زنان سرپرست خانوار را سخت توصیف کرد و گفت این مشکلات عرصه را برای حضور توانمند این بخش از جامعه تنگ کرده است.

دکتر بهروز افزود؛ اگر بپذیریم که سلامت جامعه به سلامت بانوان و خانواده هم بستگی دارد لزوم بهره مندی این قشر از جامعه از الزاماتی چون بیمه، تامین اجتماعی و بازنشستگی مسئله مهمی است که باید محقق شدن آن را از مسئولان و نمایندگان مجلس انتظار داشت.

این مسئول یادآور شد؛ آنچه در جامعه و شهر و منطقه ما مشهود است این است که سیاست گذاری ها در حوزه زنان تا به امروز چندان اثرگذار نبوده و بودجه‌ای که تحت لوای زنان سرپرست خانوار ارائه میشود عملا کفاف زندگی را نمیکند.

زنان تنها نیمی از جامعه به شمار نمی آیند بلکه به عنوان تولیدکننده و تربیت کننده یک نسل، جایگاه و سهم منحصر به فرد در سیستم سالمت دارند. زنان با قابلیت و ظرفیتهای بسیار، از جمله عوامل تاثیرگذار در پیشرفت و توسعه جوامع محسوب میشوند.

در ادامه خانم پیروزی کارشناس مامایی مرکز بهداشت و درمان لنده با اشاره به لزوم توجه و کمک برای ارتقای سلامت زنان گفت؛ کمک به تامین و ارتقای سطح سلامت از جمله ی مهمترین اولویت های است  که می طلبد مورد توجه قرار گیرد.

در ادامه جلسه خانم فاطمه بهروز کارشناس ارشد روانشناسی عمومی و مسئول هسته مشاوره آموزش و پرورش شهرستان لنده گفت: متاسفانه سن ازدواج در روستاها پایین می باشد و این مسئله پیامدهای منفی زیادی هم برای خود فرد و هم مابقی دانش‌آموزان در مدرسه به دنبال دارد.

وی افزود: به نظر می‌رسد آموزش والدین و دانش آموزان می توانند از مشکلات طلاق زودهنگام و ترک تحصیل جلوگیری کند و دانش آموزان روستایی در مدارس شبانه روزی مشکلات عدیده‌ای از جمله تغذیه نامناسب عدم رعایت مسائل بهداشتی به دلیل فقر دارند که در سالهای قبل هزینه ای برای تغذیه و ایاب ذهاب به این دانش آموزان پرداخت می‌شد ولی در سالهای اخیر این هزینه پرداخت نشده است.

خانم بهروز عنوان کرد: مشکلات تعداد زیادی از دانش آموزان بیسوادی خانواده‌هایشان میباشد و علیرغم تلاش‌های آموزش در حوزه سواد آموزی متاسفانه بسیاری از پدران و به خصوص مادران همچنان بی سواد میباشند و در شرایط فعلی که مجبور به آموزش مجازی هستیم دانش آموزان نیازمند کمک والدین هستند اما متاسفانه بی سوادی والدین در این زمینه مشکلات عدیده ای در حوزه آموزش به وجود آورده است.

وی تصریح کرد: در همین شهرستان و روستاهای اطراف بسیاری از خانواده ها توانایی خرید گوشی برای فرزند خود را ندارند و همین مسئله باعث شده است نتوانند از کلاسهای مجازی استفاده کنند.

در ادامه نیزرئیس فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی با اشاره به توانمندی های و ظرفیت های بالقوه حوزه بانوان گفت: رویکرد ما در مجلس تدوین قوانینی است که در برگیرنده رفع مشکلات  قاطبه مردم  به خصوص حوزه زنان باشد.

وی افزود:مهمترین رسالت ما نظارت بر رفتار دولت است که ابزار نظارتی در حوزه اجرایی را پیگیری کنند و در این حوزه مجلس یازدهم عزمی راسخ را در برنامه کاری خویش دارد.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی افزود: ارتباط با مردم باید بدون تشریفات و به بهترین سبک ممکن باشد و این جلسه را به همین منظور گرفتیم و امروز در بین کسانی هستیم که نمایندگان مردم در حوزه زنان هستیم.

قاسم پور تصریح کرد: چند کارمهم در مجلس در حال پیگیری است که بحث عدالت اجتماعی در بودجه ۱۴۰۰در مجلس بر همین مبنا است که یک اصل مهم است.

وی  در ادامه ابراز داشت: نماینده مردم شهرستان حجت الاسلام موحد در حوزه های مختلف پیگیری های خوبی برای عدالت اجتماعی در بودجه ۱۴۰۰بودند که استان شما نیز در این حوزه دیده خواهد شد.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس ادامه داد: طرح جوانی جمعیت اصل ۸۵شد که سهم مجلس در کمسیونی به صورت تخصصی مورد بحث قرار گرفت که مصوبات به شورای نگهبان جهت تصویب ارسال خواهد شد که موارد مهم ناباروری، ارائه تسهیلات به کارمندان زن، و سایر مباحث در حال تدوین است که نهایتا در حوزه فرزند آوری قوانین خوبی در حال تصویب است.

رئیس فراکسیون زنان مجلس عنوان کرد: در خصوص خشونت های حوزه زنان پیگیری های زیادی صورت گرفت که طرح کاهش خشونت های اجتماعی و زنان در حال پیگیری است و در مجلس نیز این مهم به صورت ویژه در حال پیگیری است.

قاسم پور خاطرنشان کرد: زنان سرپرست خانوار از اولویت های مهم در مجلس است که در سطوح ملی جلسات مهمی گرفته شد و از تمام دستگاه های کشوری راهبردهای مهم این حوزه را مطالبه کردیم و در حال پیگیری است که امیدواریم در تعامل صورت گرفته و کمک جبهه مردمی انقلاب و نهادهای انقلاب این مشکلات را پیگیری کنیم.

وی خاطرنشان کرد: مباحث مطرح شده در حوزه زنان در این جلسه و دیدار با مردم بخش محروم دیشموک به طور ویژه مورد پیگیری قرار خواهد گرفت.

در ادامه نیز چندین نفر از بانوان حاضر در جلسه به اظهار نظرهای خود در حوزه مشکلات و موانع سده راه زنان و ارائه راهکارهای مختلف برای رفع آنان پرداختند.

تصاویر تکمیلی

دیدگاه ها بسته شده اند.

نظرسنجی

    • آخرین اخبار
    • پربازدیدترین اخبار

    ویدیو ها

    آگهی مناقصه شرکت پشتیبانی امور دام کشور

    همراه اول

    بالای صفحه
    طراحی سایت