پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب-صدای مردم جنوب ایران

پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب | Sedayejonoob.ir

منتشر شده در تاریخ: 17 بهمن 1399 ساعت 15:11:: شناسه خبر: 93252

امام جمعه چرام:

مردم به جای احتکار خانگی،مصرف را مدیریت کنند

امام جمعه چرام گفت:اگر ما در برابر شایعات جواب مثبت دهیم باعث گرانی و از بین رفتن تعادل بازار و در نهایت کمبود و گران شدن کالاها خواهیم بود.وضرر آن متوجه عموم مردم میشود.

صدای جنوب :

حجت الاسلام افشار در خطبه های این هفته شهر چرام گفت: در باب خدمات انقلاب اسلامی نسبت به قبل از انقلاب ،کتابی بر اساس آمارهای بین المللی گرداوری شده بنام صعود چهل ساله، خدمات انقلاب بر اساس این شاخص ها قابل مقایسه با حکومت پهلوی نیست که توصیه میشود کتاب را مطالعه کنید.

امام جمعه چرام افزود: اما امروز در خطبه دوم بدنبال تبیین خلق کلمات گفتمان ساز همراه با مفاهیم عالی قرانی در انقلاب اسلامی از لسان امامان انقلاب اسلامی هستم.

 

وی ادامه داد: حضرت امام خامنه‌ای در بیانی مهم درباره عظمت و عمق منظومه فکری انقلاب اسلامی می‌فرمایند 《 اهمیت این انقلاب و علّت این‌که این انقلاب زلزله در دنیا ایجاد کرد》، این نبود که یک حکومتی را سرنگون کرد؛ نه! علّت این بود که یک منظومه‌ی فکری نو را به دنیا عرضه کرد و امروز هم همچنان در اکناف عالم، این منظومه‌ی فکری در حال پیشرفت است. با وجود سعی‌ای که در اخفاء آن و کتمان آن می‌کنند،

کلید واژگان گفتمانی، کلماتی هستند که به‌دلیل پُر تکراری لفظی و مضمونی در بیانات امامان انقلاب، جریان‌سازند و مهم‌ترین اثرشان جهت‌دهی به ذهنیت جامعه است.

 

 

افشار با بیان اینکه کلید واژه «استقلال» و «آزادی» به‌عنوان دو پیشوند انقلاب و جمهوری اسلامی، دو مطالبه تاریخی ملت ایران بود که در عصر انقلاب با شعار «استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی» تجلی پیدا کرد تا آن‌جا که می‌توان گفت بزرگترین موهبت انقلاب و میراث حضرت امام خمینی(ره) استقلال و آزادی است، گفت: مفهوم «شیطان بزرگ»، از مفاهیم استراتژیک و بنیادی اندیشه حضرت امام قلمداد می‌شود.

 

وی ادامه داد: هم‌چنین «آمریکا هیچ غلطی نمی‌تواند بکند»، جمله ماندگار امام است که از زبان رهبری فرزانه انقلاب اسلامی نیز شنیده شده است.

 

وی با بیان اینکه دیگر کلید واژگان انقلاب در کلام رهبران حکیم انقلاب اسلامی، «نظام سلطه» است، افزود: امام خامنه‌ای در این خصوص می فرمایند «نظام سلطه -که تعبیری است که ما وارد قاموس سیاسی کردیم-، یعنی نظام جبّاران، نظامی که در رأس اداره‌ی آن جبّارانند و دنیا را تقسیم می‌کنند به دو قسمت؛ یک قسمت سلطه‌گرانند، یک قسمت سلطه‌پذیرانند و سوّمی هم ندارد، مستقل وجود ندارد.

افشار گفت: نظام سلطه اساساً ضدّ آزادی و عدالت است»، دعوای با ایران هم بر سر همین است، این‌را بدانید. دعوای با جمهوری اسلامی این است که این نظام، سلطه‌گر، سلطه‌پذیر را نپذیرفته است.

وی افزود: ایران اسلامی سلطه‌گر که نیست، خودش را از سلطه‌پذیری هم بیرون آورده است و پای این حرف ایستاده است.

افشار با بیان اینکه کلید واژه مستضعفین، از مفاهیم تمدن‌ساز قرآنی است و این انقلاب، فراتر از جغرافیای ایران، جهان تشیع و جهان اسلام بوده و اساسا متعلق به مستضعفین جهان است و از همین رو، روز نیمه شعبان «روز جهانی مستضعفان» نامیده شده است، افزود: چون در ادبیات قرآن، مستضعفین به‌معنای اقشار آسیب‌پذیر نیست، قرآن می‌گوید مستضعفین یعنی ائمّه و پیشوایان بالقوّه‌ی عالَم بشریت؛ کسانی‌که وارثان زمین و همه‌ی موجودی زمین خواهند بود.

 

 امام جمعه ادامه داد: مستضعف یعنی آن کسی‌که بالقوّه صاحب وراثت عالَم است، بالقوّه خلیفهالله در زمین است، بالقوّه امام و پیشوای عالَم بشریت است.

افشار با اشاره به فلسفه حرمت احتکار گفت: این فلسفه در نظام اسلامی برای جلوگیری از اختلالِ نظام و ایجاد عسر و حرج برای مردم ذکر شده است.

 

وی افزود: درباب احتکار آنچه به مشهور فقیهان شیعه نسبت داده‌اند در صورتی که کالایی به اندازه کافی در بازار وجود نداشته باشد و نگهداری آن موجب ضرر به بازار مسلمین شود، احتکار آن حرام است.

 

وی ادامه داد: قران در این زمینه فرموده است، وای بر هر نکوهشگر عیب جوی، آنکه مالی را گرد آورده و می‌شمارد.

امام جمعه چرام با بیان اینکه پیامبر اسلام ص در باب احتکار فرمودند اگر خداوند بنده‌ای را در حال سرقت ملاقات کند، در نزد من محبوب تر است از اینکه ملاقات کند او را در حالی که آذوقه مردم را چهل روز احتکار نماید.

وی ادامه داد: از این فرمایش حضرت بزرگی گناه احتکار مایحتاج مردم معلوم می‌شود که نشان می دهد گناه آن بسیار سنگین تر از سرقت ودزدی از مردم می‌باشد.

وی با بیان اینکه احتکار در وهله اول باعث گرانی کالاهای همسان در بازار می‌شود و در وهله بعد قدرت خرید مردم را کاهش می‌دهد و جامعه را با چالش‌های اقتصادی مواجه می‌کند، افزود: 

در قدیم احتکار توسط شرکت ها ومغازه ها صورت می گرفت اما الان بعض از مردم به احتکار خانگی روی آورده اند.

افشار ادامه داد: در باب ماده خوراکی و مورد نیاز مردم یعنی روغن طبق آنچه کارشناسان مربوطه ذکر می کنند ،همان تولید سال های قبل توسط کارخانجات صورت می گیرد.

اما شایعه ی کمبود روغن باعث احتکار خانگی و در بعض موارد شاهد افزایش قیمت آن هستیم.

وی ادامه داد: اگر اجناس را مثل قبل که، خرید میکردیم انجام دهیم کمبودی در بازار اتفاق نخواهد افتاد و باعث گرانی و جو روانی غلط در بازار نخواهیم بود، اگر ما در برابر شایعات جواب مثبت دهیم باعث گرانی و از بین رفتن تعادل بازار و در نهایت کمبود و گران شدن کالاها خواهیم بود.وضرر آن متوجه عموم مردم خواهد شد.

دیدگاه ها بسته شده اند.

نظرسنجی

    • آخرین اخبار
    • پربازدیدترین اخبار

    ویدیو ها

    آگهی مناقصه شرکت پشتیبانی امور دام کشور

    همراه اول

    بالای صفحه
    طراحی سایت