پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب-صدای مردم جنوب ایران

پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب | Sedayejonoob.ir

منتشر شده در تاریخ: 19 بهمن 1399 ساعت 21:11:: شناسه خبر: 93355

تخریب درختان ارزشمند دنا در محور یاسوج به سی‌سخت به چه بهایی؟!

جاده ای که نای دنا را بریده و اثرات مخرب و جبران ناپذیری را بر این زیست بوم خواهد گذاشت.

تیغ بی تدبیری بر گلوی دنا/دنا دیگر نایی ندارد

دلیل حساسیت روی پروژه توسعه جاده سیسخت دلایل مختلفی میتواند داشته باشد که به اجمال به تعدادی از آنها اشاره خواهم کرد جاده ای که نای دنا را بریده و اثرات مخرب و جبران ناپذیری را بر این زیست بوم خواهد گذاشت.

۱_اول اینکه این جاده در منطقه حفاظت شده دنا قرار گرفته و دنا یک ذخیره گاه زیست کره است ،آیا از اهمیت یک منطقه حفاظت شده با این سطح اطلاع دارید؟

دنا ارزشمندترین وبزرگترین زیستگاه در جنوب کشوره و متعلق به شخص یا گروه و حتی استان ما نیست ، بلکه طبق قوانین بین المللی متعلق به تمام مردم دنیا و کره زمینه ، پس هرگونه مقایسه کردن این منطقه و نوع جاده سازی و حفاظت آن با سایر مناطق استان و جاده های دسترسی کاملا غلط و غیر علمی ست و بیشتر بر حسب ناآگاهی و تعصبات نادرست شمرده میشود.

۲_ این جاده نیازی به تعریض ندارد و باید نقاط حادثه خیز برطرف شود

، کمترین آمار تلفات جاده ای استان در این جاده اتفاق میافته و در برخی فصول سال تردد بالایی دارد نه در طول سال ، پس بهانه حادثه خیز بودن تنها یک فریب عمومی بیش نیست .

۳_ مردم عزیز باید این نکته را در نظر بگیرن که اگر دنبال حق هستند ، حقشون فراتر از اینهاست و با این نوع جاده سازی غیر اصولی در واقع پیمانکاران و مسولین مرتبط با جاده به حقوقشون ظلم میکنن و توسعه پایداری شکل نمیگیرد و چند صباحی احساس خوبی دارند و بس!

این جاده باید پل های قوصی و کابلی بزرگ و زیبا داشته باشد و تونل های استاندارد ، مانند استانهایی چون خوزستان که خود رونق گردشگری و توسعه پایدار است ولی چون نون در خاک برداریه متاسفانه در ظلمی اشکار هم به منطقه هم به طبیعت و مردم به جای احداث پل ها و تونل های استاندارد و زیبا به جان طبیعت بی زبان و ارزشمندمان افتادند.

۴_ سایر مناطق استان که جاده سازی میشه به هیچ عنوان شبیه دنا نیستن ، چون اون مناطق در محدوده حفاظت شده نیستن و حتی تراکم جنگلی دنا را ندارند(البته ضعف نظارتی منابع طبیعی استان قابل کتمان نیست) ، اون مناطق راه حل مناسبی ندارند که بشود اجرا کرد ، اون مناطق تردد و تلفات جاده ای بالایی دارند و اصلا قابل مقایسه با دنا نیستن ، به طور مثال همین جاده سادات امامزاده علی به سمت سرفاریاب ، سال گذشته دقیقا در نقطه ای که هم اکنون مشغول جاده سازی هستن یک خانواده ۹ نفری اهل چرام کامل از بین رفت و داغ سنگینی بود برای استان و در سال های قبل تلفات سنگین تری نیز داشته است، اخرین تلفاتش مربوط به دو هفته قبله و حوادث روزانه نیز وجود دارد ، پس لطفا این مقایسه های غیر اصولی رو نداشته باشید و اسیر جوسازی های عده ای سودجو و غیرکارشناس نشوید.

۵_نکته پایانی و مهم ، خلاصه بگویم ؛ تمام ما مدیون دنا و رشته کوه زاگرس هستیم ، به واسطه وجود دنا تراکم ابرها صورت میپذیرد و به واسطه پوشش گیاهی و جنگلی واثرات آن بارشهای مختلف فرو میریزد و چشمه ها جاری میشود و رود ها خروشان ،باغاتمان را گلستان میکنیم و کشاورزی هایمان رونق میگیرد، نفس میکشیم و آب و نانی و روزگاری میگذرانیم .

هرگونه خسارت به حیات وحش و جنگل و گیاهان دنا یعنی بریدن نان آن روستایی در آخرین نقاط رود خرسان ، بشار ، حتی خوزستان و خلیج فارس و نابودی حیات همه ، تمام

سیدجواد هادی اصل /مستند ساز و فعال محیط زیست

دیدگاه ها بسته شده اند.

نظرسنجی

    • آخرین اخبار
    • پربازدیدترین اخبار

    ویدیو ها

    آگهی مناقصه شرکت پشتیبانی امور دام کشور

    همراه اول

    بالای صفحه
    طراحی سایت