پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب-صدای مردم جنوب ایران

پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب | Sedayejonoob.ir

منتشر شده در تاریخ: 17 خرداد 1402 ساعت 15:03:: شناسه خبر: 136097

سفر رهبر معظم انقلاب به کهگیلویه و بویراحمد، آغازگر توسعه و سازندگی این استان

سفر رهبر فرزانه انقلاب به کهگیلویه و بویراحمد در روز ۱۷ خرداد ماه سال ۱۳۷۳ سرآغاز یک تحول بنیادی برای سازندگی و تحول اساسی در این منطقه عقب نگهداشته شده به شمار می رود زیرا آستین همت برای جبران عقب ماندگی ها و محرومیت ها بالا زده شد و استان انقلاب زیرساختی و بنیادی را تجربه کرد

فقر مطلق، نبود جاده دسترسی،فقدان بهداشت و پزشک در روستاها، مشکل آب آشامیدنی، نبود گاز، برق و وجود فضاهای آموزشی محدود تنها بخشی از سیمای استان محروم کهگیلویه و بویراحمد در آستانه سفر مقام معظم رهبری به کهگیلویه و بویراحمد بود که همچون زخم‌های کهنه‌ای تا آن هنگام امیدی به بهبود آن ها وجود نداشت.

مقام معظم رهبری با بینشی عمیق و روشن و با چاشنی تدبیر یک خط مشی مناسب برای استان محروم کهگیلویه و بویراحمد ترسیم کرد که اکنون در سایه تصمیم های حکیمانه ایشان آثار و نتایج مثبت و امیدآفرین آن برای مردم قدرشناس کهگیلویه وبویراحمد به زیبایی ملموس و نمایان است.

پروژه‌های عظیم و ملی که هم برای استان و هم کشور حیاتی بود تعریف و پیش بینی شد و آغاز خروج از محرومیت و پرکردن گودال های عمیق و مشکلات انباشت شده از گذشته زدوده شد.

در این سفر پر خیر برکت پروژه های مهم و تحول آفرینی همچون محورهای ملی ارتباطی پاتاوه – دهدشت، یاسوج – بابامیدان، فرودگاه یاسوج و گچساران، سد عظیم کوثر مصوب و از آن روز عملیات اجرایی آنها آغاز شد.

این روزها و پس از گذشت سالها از آن سفر تاریخی همه بر نقش چشمگیر این چند پروژه در توسعه استان واقفند و معتقدند که با این سفر به یادماندنی بسیاری از محرومیت ها رخت بست و مردم طم شیرین خدمات نظام جمهوری اسلامی را چشیدند.

 

سفر مقام معظم رهبری برای استان است که نقش مهمی در تامین آب پنج استان جنوبی کشور دارد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای کهگیلویه و بویراحمد می گوید: سد کوثر تامین آب ۲ و نیم میلیون نفر از جمعیت کشور را در پنج استان انجام می دهد و آب شرب شهر ۱۰۰ هزار نفری گچساران و کل روستاهای اطراف را ۱۱ سال است که تامین می کند.

آرش مصلح عنوان کرد: این سد بیش از ۱۵ سال است که آب شرکت نفت و گاز گچساران به میزان سه میلیون متر مکعب را تامین می کند و به آن افزوده خواهد شد.

وی ادامه داد: همچنین آب پتروشیمی یک و ۲ گچساران به میزان ۱۷ میلیون متر مکعب و آب هفت هزار هکتار اراضی کشاورزی خیرآباد لیشتر تنگ انگشترک را انجام می دهد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای کهگیلویه و بویراحمد ابراز کرد: برنامه ریزی شده که در قالب طرح توسعه ای سد کوثر آب هزار و ۲۰۰ هکتار از اراضی دشت مور گچساران و آب شرب ۸۵ هزار نفر از جمعیت شهرستان بهمئی را تامین کند که ۶۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

وی بیان کرد: آب ۲۴۰ هزار نفر از جمعیت شهرهای دهدشت، سوق، چرام، لنده و ۳۰۰ روستا را باید انجام دهد که طرح آن با ۳۷ درصد پیشرفت فیزیکی در حال انجام است.

مصلح اضافه کرد: آب طرح فسفات چرام و آهک هیدراته چرام و کارخانه جات وابسته را به ازای ۵ میلیون متر مکعب انجام خواهد داد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: ّآب نیروگاه سیکل ترکیبی دهدشت و اخیرا پتروپالایشگاه در پادوک را باید انجام بدهد که این ها نعمت های سد کوثر است.

وی افزود: اکنون با ۸۲ درصد پر شدگی بالاترین درجه پرشدگی سد در کل ایران را به خود اختصاص داده است که به عبارتی می توان این سد را به عنوان معجزه ای دانست زیرا آب ۲ و نیم میلیون نفر را در پنج استان تامین می کند و برکات زیادی داشته است.

مصلح تاکید کرد: اکنون که تمام سدهای کشور زیر ۵۰ درصد حجم دارند این سد پر است و این برکتی است که در سفر تاریخی رهبر به استان کلنگ آن زده شد و اکنون مورد بهره برداری است و تا همیشه ماندگار خواهد بود.

 

جاده یاسوج به بابامیدان

 

محور ارتباطی یاسوج به بابامیدان به عنوان یکی از مصوبات مهم سفر مقام معظم رهبری، یکی از جاده های ترانزیتی جنوب کشور بشمار می رود و در طول شبانه روز بخش زیادی از ترافیک مرکز به جنوب کشور از محور ارتباطی یاسوج – خوزستان و استان بوشهر و بندرهای جنوبی از جاده بابامیدان – یاسوج انجام می گیرد.

مسیر قبلی یاسوج به بابامیدان بسیار خطرناک و پرپیچ و خم بود و شاهد مرگ و میرهای بسیار بودیم تا اینکه جاده کنونی احداث و مورد استفاده مردم قرار گرفت.

محور یاسوج – بابامیدان حدفاصل دشتروم تا بابامیدان به طول ۴۷ کیلومتر بخش مهمی از محور ارتباطی بوشهر- خوزستان- یاسوج- اصفهان- تهران است که عملیات اجرایی آن با عبور از مناطق صعب العبور و کوهستانی و با احداث ۹ دستگاه تونل به طول چهار هزار و ۲۱۰ متر به انجام رسیده است.

بهره برداری از این محور موجب کاهش ۱۲۰ کیلومتری مسافت کریدور جنوب به شمال کشور و سهولت ارتباط مناطق جنوبی کشور به استان کهگیلویه و بویراحمد و شکوفایی اقتصادی این منطقه شده است.

۲۱ دی ماه ۸۹ بعد از ۱۷ سال انتظار پروژه تاریخی جاده «یاسوج-بابامیدان» به طول ۴۷ کیلومتر با حذف بیش از ۱۸۰ پیچ تند و خطرناک مورد بهره برداری قرار گرفت.

 

 

 

فرودگاه بین المللی یاسوج

عملیات اجرایی فرودگاه یاسوج در سال ۷۳ آغاز و در سال ۷۹ نیز به بهره‌برداری رسید و آهنگ توسعه استان به صدا درآمد و استان در سایه نظام اسلامی و دولت های پس از انقلاب رنگ و بوی کاملا متفاوت با سال های قبل از ۵۷ به خود گرفت.

عنایت انصاری فرد تصریح کرد: در سفر مقام معظم رهبری به استان در سال ۱۳۷۳ یکی از مصوبات سفر پر خیر و برکت ایشان تاسیس فرودگاه در یاسوج بوده است که خوشبختانه سریع شروع به کار می شود و پس از ۶ سال فرودگاه یاسوج آماده شده و در سال ۱۳۷۹ با حضور رئیس جمهور وقت افتتاح شد.

وی تاکید کرد: بعد از احداث فرودگاه و مشخص شدن اراضی و محصور شدن آن در سال ۱۳۹۵ با هدف استفاده از هواپیماهای با بدنه متوسط طول باند افزایش یافت و فرودگاه بهسازی شد.

 

مدیر فرودگاه یاسوج ادامه داد: با هزینه ای بالغ بر ۵۰ میلیارد تومان باند فرودگاه افزایش پیدا کرد و سیستم روشنایی باند نصب شد و در سال ۱۳۹۶ این توسعه و بهسازی به اتمام می رسد.

انصاری فرد عنوان کرد: حاصل این بهسازی توجه و اهتمام به فرودگاه یاسوج سبب می شود از یک باند پروازی به طول سه هزار و ۲۰۰ متر و عرض ۶۰ متر و همچنین سیستم ناوبری و کمک ناوبری دی وی یو آر) و (ام دی بی) و همچنین سیستم روشنایی باند برای استفاده در شب بهره مند شود.

وی بیان کرد: اتفاقاتی که بعد از سال ۹۶ افتاد این بود که فرودگاه یاسوح مجهز به سیستم سیمپل اپروچ و پاپی به منظور فرود پرواز در شب شد که این نقطه عطفی در رشد و توسعه فرودگاه بود.

مدیر فرودگاه یاسوج ابراز کرد: مهم تر از همه موارد مطرح شده این است که فرودگاه یاسوج در سال ۱۴۰۰ پس از پیگیری های مستمر مسئولان فرودگاه و استانداری در بهمن ماه ۱۴۰۰ فرودگاه یاسوج از سطح فرودگاه داخلی به مرز هوایی ارتقا یافت تا زیرساخت ها آماده و پروازهای بین المللی انجام شود.

انصاری فرد اضافه کرد: تمام زیرساخت های لازم با مبلغی بالغ بر ۶ میلیارد و ۲۵۰ میلیون تومان برای استقرار گمرک، گذرنامه، نهاد ریاست جمهوری و همه نهادهای لازم در یک فرودگاه مرز هوایی فراهم شده است.

وی ادامه داد: فرودگاه یاسوج اکنون آمادگی پذیرش پروازهای بین المللی را دارد که می طلبد سازمان حج و زیارت و سازمان میراث فرهنگی و گردشگری همت کنند با توجه به اینکه زیرساخت ها مهیا است پروازهای بین المللی در مقاصد سیاحتی و زیارتی شروع شود.

 

پروژه ملی پاتاوه به دهدشت طرحی بزرگ با ۱۴ رشته تونل

پروژه جاده پاتاوه- دهدشت، جزو پنج پروژه اول در سطح کشور است که باید امسال تکمیل و بهره‌برداری شود که عملیات اجرایی این پروژه عظیم در سفر مقام معظم رهبری آغاز شد.

 

در بخش عمران روستایی ۴۷ روستا بهسازی و آسفالت، ۱۵۸ روستا برق رسانی، ۹۰ روستا آبرسانی و سه هزار واحد مسکونی ساخته شد.

در حوزه عمران شهری نیز ساختار آبرسانی شهرهای یاسوج، گچساران، دهدشت، باشت و چرام اصلاح شد و پروژه‌های دیگری همچون احداث برق ۳۳ کیلو وات شهر دهدشت، گاز رسانی به طول ۸۰ کیلومتر در شهر گچساران و طرح فاضلاب شهری گچساران نیز به اجرا درآمد.

در بخش آموزش ۳۵ پروژه مدرسه سازی و خوابگاه شبانه روزی، ۱۲پروژه بهداشتی درمانی و کمک به ساختن دانشگاه آزاد اسلامی و دانشگاه پیام نور از مصوبات سفر مقام معظم رهبری بود که همه آنها اقدام شد.

 

این استان یک میلیون و ۸۰۰ هزار هکتار جنگل و مرتع دارد و به همین خاطر ۱۰۰ طرح مرتعداری و آبخیزداری هم به اجرا گذاشته شد، همچنین ۵۰۰ طرح در زمینه دامپروری، آبزی پروری و گسترش صنایع روستایی به اجرا گذاشته شد.

این سفر بی‌نظیر، بزرگترین سفر تاریخی استان است که دستاوردها و خدمات بزرگ و ارزنده‌ای برای مردم به همراه داشته است.

 

بخشی از بیانات مقام معظم رهبری در میان مردم یاسوج در ۱۷خرداد ۷۳

«خدای بزرگ را سپاسگزارم که توفیقِ دیدار شما را به بنده عطا فرمود. از دوران جنگ که سفری به این استان کردم و به میان شما آمدم، همواره خاطره‌های شیرینِ شما مردمِ مؤمن و بااخلاص و غیور، در ذهن من بود و هست. علاوه بر آن، هرکس که اندکی در گذشته‌ی تاریخی ایران مطالعه کرده باشد، وضعیت عشایرِ غیور و مردمِ مؤمن این سرزمین و این استانِ قهرمان‌پرور را خواهد شناخت. بنده هم از خصوصیّات شما مردم مؤمن و بااخلاص- از شجاعتهایتان، از مقاومتهایتان، از ایمانتان، از فداکاریتان در راه خدا، از ایستادگیتان در مقابل فرمانروایانِ جائر و ظالم، از مشارکت زن و مرد در سراسر این استان و در همه‌ی مسائل زندگی- مطالب زیادی شنیده و خوانده‌ام.»

 

دیدگاه ها بسته شده اند.

نظرسنجی

    • آخرین اخبار
    • پربازدیدترین اخبار

    ویدیو ها

    آگهی مناقصه شرکت پشتیبانی امور دام کشور

    همراه اول

    بالای صفحه
    طراحی سایت