پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب-صدای مردم جنوب ایران

پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب | Sedayejonoob.ir

منتشر شده در تاریخ: 31 شهریور 1402 ساعت 19:06:: شناسه خبر: 139552

استثمار پزشکان طرح پزشک خانواده روستایی/مسئولان به مشکلات رسیدگی کنند

جمعی از پزشکان طرح پزشک خانواده در یادداشتی به صدای جنوب، از مشکلات خود گلایه و خواهان  توجه فوری مسئولان به این مشکلات شدند. ـ

صدای جنوب:

جمعی از پزشکان طرح پزشک خانواده در یادداشتی به صدای جنوب، از مشکلات خود گلایه و خواهان  توجه مسئولان به این مشکلات شدند. ـ

در این یادداشت آمده است:

(استثمار پزشکان خانواده روستایی)
قابل توجه همه مسولان محترم و دست اندرکاران طرح پزشک خانواده روستایی :

احتراماً به استحضار میرساند با توجه به اینکه نزدیک به دو دهه از اجرای طرح پزشک خانواده در کشور می‌گذرد اما همچنان مشکلات اولیه و ابتدایی آن در استان کهگیلویه و بویراحمد و به خصوص شهرستان کهگیلویه پابرجاست و به نظر می‌رسد که این مشکلات یا غیر قابل حل می‌باشد و مسولین توانایی برطرف کردن آنها را ندارند و یا هم شاید بر طرف کردن آنها به صلاح و صرفه نیست !

در بیشتر مراکز درمانی امکانات اولیه درمانی ، بهداشتی ، امنیتی و رفاهی و نیروی کافی وجود ندارد یا کمبودهای زیادی در این زمینه وجود دارد .
این یک امر طبیعی است که در اجرای هر طرح و پروژه ای یکسری مشکلات و کم و کاستی هایی وجود داشته باشد اما اینکه
با گذشت نزدیک به دو دهه هنوز همان مشکلات اولیه وجود داشته باشد و درصد مشکلات خیلی تغییر نکرده باشد و درصد نارضایتی بسیار زیاد باشد، بیانگر این است که یا مسولین مربوطه انگیزه و تدبیر و اقتدار کافی برای اجرای طرح را ندارند یا طرح به خوبی اجرا نمیشوه یا هم شاید ارزش اجرا شدن را ندارد !
به طور قطع باید گفت که نود درصد پزشکان عمومی خانواده از روند اجرای طرح پزشک خانواده ناراضی هستند و اصلی ترین علل و عوامل نارضایتی آنها نیز یکی نداشتن امنیت و آرامش در محل کار و دوم نبود امکانات رفاهی و امکانات پزشکی مناسب در مرکز و محل طبابت ، و سومی عدم پرداخت مطالبات به موقع می‌باشد که صد در صد پزشکان و تیم سلامت از این وضعیت سوم ناراضی هستند !!
در حالیکه در مدت ده،، بیست سال گذشته ده ها مرتبه مسولین مربوطه از شبکه بهداشت تا اداره بیمه ،برای ارزیابی و بررسی کم و کاستی های مربوط به تیم سلامت از محل کار آن‌ها بازدید می‌کردند ،اما یک بار هم نشده است که مشکلات اصلی و کمبودهای پزشکان و تیم سلامت و محل کار آن‌ها را به صورت جدی پیگیری نمایند و آنها را برطرف نمایند و به همین دلایل نیز مشکلات آنها همچنان ادامه دارد، اما بارهای بار مسولین مربوطه در مورد یکسری چیزهای کم ارزش و کم اهمیتی همچون نپوشیدن روپوش و نزدن ماسک توسط تیم سلامت و پزشکان گزارش داده‌اند و حتی تا استان و دانشگاه نیز آن را پیگیری کرده اند و به خاطر همین بهانه ها نیز هر از گاهی بیست درصد از حقوق پزشکان را بدون اطلاع آنها کسر می‌کردند اما در مورد مسایل و مشکلات مهمتر اقدام خاصی انجام نمی‌دادند!!
در این مدت هربلایی که دوست داشته اند بر سر پزشکان عمومی خانواده ،مخصوصا نیروهای طرحی بیچاره که هیچ راه فراری نداشته اند آورده‌اند ،گاهی بدون اطلاع آنها به مدت چندین دوره نمرات پایش آنها را نادیده می‌گرفتند یا کاهش می‌دادند و در خیلی از مواقع نیز به دلایل مختلف هزینه مربوط به تیم سلامت و پزشکان را در جاهای مختلف دیگر صرف می‌نمودند ، در خیلی از موارد بعضی از همکاران بدلیل ضایع شدن حق و حقوق خود و عدم همکاری و پیگیری از طرف مسولین ذیربط ، مجبور می‌شدند که به دادگاه یا دیوان عدالت اداری مراجعه نمایند !!!,و در حقیقت میشوذ گفت که نزدیک به دو دهه پزشکان و تیم سلامت را استعمار و استثمار کرده اند.!!
در این مدت زمان که طرح پزشک خانواده اجرا شده است ،هیچگاه مطالبات آنها را به روز و به موقع پرداخت ننموده اند و اگر اعتراضات و شکایات و نامه نگاری های تیم سلامت نمی‌بود، شاید هیچگونه پرداختی به موقع صورت نمی‌گرفت.!! تقریباً به ازای پرداخت هر مطالبه ای حداقل یک اعتراض صورت گرفته است. و به خاطر همین سهل انگاری ها نیز پزشکان هیچگونه علاقه و انگیزه ای برای خدمت در استان و به خصوص شهرستان کهگیلویه را نداشتند و ندارند !!.
البته کاملا طبیعی است در نهاد یا مرکزی که بعضی از مدیران و مسولان آن کارآمد ، مفید و پای کار و جدی و جهادی نباشند و نظارت و بازرسی و حسابرسی درست و حسابی و مطمئنی نیز وجود نداشته باشد و یا به درستی انجام وظیفه ننمایند و یا دغدغه حفظ بیت المال و رفع مشکلات همکاران و مردم و جامعه و تیم سلامت برایشان مهم نباشد و به راحتی اختلاس‌های میلیاردی صورت بگیرد ، بدون هیچ گونه نگرانی و واهمه ای و به همین راحتی نیز در مقابل ضایع شدن و حیف و میل کردن بیت المال و حق و حقوق عامه مردم و تیم سلامت و پزشکان خانواده بی تفاوت بمانند و به سادگی از ان بگذرند !!

وقتی رضایتمندی کارکنان و مردم و جامعه برای بعضی‌ها مهم نباشد ، انتظاری هم بیشتر از این از آنها نمی‌رود . چه بسا که خیلی از آنها نیز شاید عامدأ و شاید هم از روی ندانم‌کاری، قصد ایجاد نارضایتی و بدبینی در میان جامعه و پزشکان و بیماران را داشته باشند و شاید هم عامدانه قصد کارشکنی جهت نرسیدن طرح ملی پزشک خانواده به اهداف آن را داشته باشند!
در هر صورت و سوای از هر دلایلی که باعث مشکلات فوق شده است ،ازمسولین محترم استان و شهرستان و بالاخص استاندار مردمی و متعهد و مسول محترم اداره کل بیمه سلامت و ریاست بزرگوار دانشگاه علوم پزشکی و مدیران ارزشمند شبکه های بهداشت و نمایندگان شریف مجلس شورای اسلامی خواهشمند است که در اولین فرصت ممکن نسبت به رفع مشکلات و موانع و چالش های مربوط به طرح سلامت و پزشکان خانواده روستایی اقدامات لازم را به عمل آورند و متولیان و مسولین مرتبط با تیم سلامت را از بین نیروهای مجرب، کارآمد، متعهد، متخصص و جهادی انتخاب نمایند تا هم مشکلات مربوط به تیم سلامت و پزشکان خانواده روستایی سریعتر برطرف گردد و هم زمینه برای اجرای طرح پزشک خانواده شهری سریعتر و بهتر مهیا گردد !!!
در رابطه با این مشکلات در سفر رییس جمهور محترم نیز از ایشان کتبا خواستار حل مشکلات تیم سلامت شده ایم ،که متأسفانه هنوز جوابی دریافت نکردیم !
در آخر لازم به یادآوری است که در شهرستان کهگیلویه مزید بر همه کمبودها از جمله تجهیزات رفاهی ,امنیتی ، پزشکی و مکانی، نزدیک به شش ماه هست که حقوق حتی یک ماه از سال جاری پزشکان خانواده روستایی را پرداخت ننموده‌اند و یا هزینه آن را در جاهای مختلف دیگر صرف نمودند !! شما خود حدیث مفصل بخوانید از این مجمل !!، آیا با این همه مشکلاتی که با آن مواجه هستیم امکان شروع طرح پزشک خانواده شهری وجود دارد یا اینکه فقط مشکلات بزرگی بر مصیبتهای قبلی اضافه خواهد شد ؟؟؟
وسلام علیکم و رحمت الله و برکاته
التماس کمک و یاری و همکاری و دعا

جمعی از پزشکان طرح پزشک خانواده

 

دیدگاه ها بسته شده اند.

نظرسنجی

    • آخرین اخبار
    • پربازدیدترین اخبار

    ویدیو ها

    آگهی مناقصه شرکت پشتیبانی امور دام کشور

    همراه اول

    بالای صفحه
    طراحی سایت