پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب-صدای مردم جنوب ایران

پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب | Sedayejonoob.ir

منتشر شده در تاریخ: 07 خرداد 1397 ساعت 00:03:: شناسه خبر: 36288

بومی سازی دانش و فناوری مهارت تلقیح مصنوعی دام سبک در شهرستان کهگیلویه

برای نخستین بار اجرای همه مراحل تلقیح مصنوعی دام سبک در شهرستان توسط کارشناسان اداره بهبود تولیدات دامی جهادکشاورزی کهگیلویه و با همکاری بخش خصوصی به سرپرستی مهندس عبدالنبی دلداده صورت گرفت.

پایگاه خبری صدای جنوب:

برای نخستین بار اجرای همه مراحل تلقیح مصنوعی دام سبک در شهرستان توسط کارشناسان اداره بهبود تولیدات دامی و با همکاری بخش خصوصی به سرپرستی عبدالنبی دلداده صورت گرفت.

همه مراحل اجرای عملیات شامل شناسایی، ثبت مشخصات،اسفنج گذاری،برداشت اسفنج،تزریق هورمون و تلقیح مصنوعی ۱۱۰ راس از دام‌های سبک روستاهای سرغل،دره گرو،ده احمد و مورخانی بخش دیشموک توسط کارشناسان اداره بهبود تولیدات دامی و همکاری بخش خصوصی انجام شد.

ایت‌الله باقری کارشناس تلقیح مصنوعی دام که در اجرای این پروژه  با کارشناسان اداره بهبود تولیدات همکاری داشت با مهم خواندن این عملیات، در این باره اظهار داشت:بومی سازی دانش و فناوری مهارت تلقیح مصنوعی دام سبک در شهرستان کهگیلویه ابتکاری است که در آینده نزدیک اثرات مفید ان را شاهد خواهیم بود.

 باقری،هدف از اجرای این طرح را بالا بردن نرخ تولید مثل در دام دانست و افزود: افزایش دوقلوزایی،اصلاح دام‌های کم بازده بومی با دام‌های اصیل خارجی و افزایش شیر و گوشت تولیدی ،رسیدن به سه مرحله زایش در دوسال از دیگر مزایا است.

وی، تصریح کرد:در صورت همکاری مسئولان با اجرای این طرح می‌توان علاوه بر افزایش درآمد دامداران زمینه اشتغال روستایی و جلوگیری از  مهاجرت را فراهم نمود.

این کارشناس تولیدات دامی، با اشاره به کم بازده بودن اکثر دام‌ها، بیان کرد: با اصلاح آن‌ها با دام‌های خارجی می‌توان میزان شیر را پنج برابر و تولید گوشت را تا ۲ برابر افزایش داد.

وی،کمبود گوشت قرمز در کشور را یادآور شد و با بیان اینکه پتانسیل تولید در استان ما وجود دارد، اظهار داشت: اما به علت اهمیت ندادن به این موضوع هنوز دامداران ما از اهمیت اجرای این پروژه اگاه نیستند.

به گفته باقری،درصورت حمایت بیشتر می‌توان این موفقیت را در دیگر نقاط شهرستان تکرار کرد.

باقری تأکید کرد:لازم است مسئولان شهرستان جهت اجرای این پروژه همت به خرج دهند.

وی، همچنین حمایت همه جانبه مدیر جهاد کشاورزی کهگیلویه و گچساران،آقای مهندس دلداده ومعاونت  بهبود تولیدات دامی استان که در اجرای این پروژه همکاری داشتند را ستودنی عنوان کرد.

دیدگاه ها بسته شده اند.

نظرسنجی

    • آخرین اخبار
    • پربازدیدترین اخبار

    ویدیو ها

    آگهی مناقصه شرکت پشتیبانی امور دام کشور

    همراه اول

    بالای صفحه
    طراحی سایت