پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب-صدای مردم جنوب ایران

پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب | Sedayejonoob.ir

منتشر شده در تاریخ: 07 آبان 1397 ساعت 11:08:: شناسه خبر: 43353

خوش خوابی سگ های ولگرد در بی توجهی کمیسیون ساماندهی حیوانات بلاصاحب

جولان سگ‌های ولگرد در سطح خیابان‌ها و معابر دهدشت مشکلات بهداشتی و اجتماعی برای شهروندان به وجود آورده است.

پایگاه خبری صدای جنوب:

جولان سگ‌های ولگرد در سطح خیابان‌ها و معابر دهدشت مشکلات بهداشتی و اجتماعی برای شهروندان به وجود آورده است.

سگ‌های بلاصاحب آزادانه در سطح شهر پرسه می‌زنند و هیچ نهادی ساماندهی این حیوانات را بر عهده نمی‌گیرد.

در خیابان دادگستری، دانشگاه‌های پیام‌نور و آزاد،ایران‌خودرو و دیگر خیابان‌های شهر روزانه شاهد حضور سگ‌هایی با جثه بزرگ هستیم که سبب وحشت ساکنان و رهگذران می‌شوند.

روند رو به رشد حضور سگ‌های بلاصاحب و ولگرد و رها شده در خیابان‌ها و محیط‌های عمومی شهر پذیرفته نیست و مشکلات اجتماعی و بهداشتی محسوب می‌شود.

با توجه به قابلیت تولید مثل بالا در سگ‌ها،عدم نظارت در کنترل سگ‌ها و عدم ساماندهی موجب رشد جمعیت این حیوانات می‌شود و مخاطرات بیماری و سلب آسایش را برای شهروندان به همراه خواهد داشت؛ از طرفی با رشد جمعیت کنترل آن‌ها به مراتب دشوارتر خواهد شد.

سگ‌های رها شده در سطح شهر می‌تواند موجب بروز بیماری‌هایی همچون سالک،هاری و بیماری‌های قارچی و انگلی شوند.

خطر حمله و گزش،سلب آسایش و آلوده کردن محیط ضرورت کنترل اصولی این حیوانات را نشان می‌دهد.

کمیسیون ساماندهی سگ‌های ولگرد متشکل از ادارات شبکه بهداشت،محیط زیست،شهرداری،دامپزشکی،منابع طبیعی و فرمانداری با هدف جمع‌آوری اصولی حیوانات ناقل بیماری در فرمانداری شکل گرفته اما در حد حرف و شعار ماند، حداقل ظرف هفت ماه گذشته این کارگروه تشکیل جلسه نداد و هیچ گاه به صورت جدی پیگیر قضیه کنترل و ساماندهی سگ‌های بلاصاحب نشد.

با توجه به گسترش تردد سگ‌ها به نظر می‌رسد کمیسیون ساماندهی این حیوانات در شهرستان فعال نیست و هر کدام از اعضا خود را یک عضو ساده در کمیسیون می‌دانند،چون عزم راسخ در کنترل،نظارت و جمع‌آوری سگ‌های بلاصاحب تاکنون مشاهده نشده است.

روح‌الله عزیزی رئیس محیط زیست کهگیلویه در این باره می‌گوید: بر اساس دستورالعمل، شهرداری متولی جمع‌آوری سگ‌های ولگرد است.

عزیزی گفت: کمیسیون جمع‌آوری سگ‌های ولگرد هر سه ماه یک بار تشکیل جلسه می‌دهد و آخرین بار در خرداد ماه مقرر شد شهرداری با همکاری دیگر شهرداری‌های شهرستان مکانی را برای نگهداری این حیوانات مشخص کنند.

رئیس محیط زیست کهگیلویه افزود: اداره منابع طبیعی متولی واگذاری زمینی خارج از شهر برای نگهداری و ساماندهی سگ‌های بلاصاحب شد.

عزیزی، زنده‌گیری و انتقال سگ‌های بلاصاحب به مکان‌های نگهداری این حیوانات در بهبهان،اهواز یا شیراز را از دیگر راهکارهای کمیسیون عنوان کرد.

در حالی که در بند ۱۵ ماده ۵۵ قانون شهرداری آمده است:«جلوگیری از شیوع امراض ساریه انسانی و حیوانی و اعلام این گونه بیماری‌ها به وزارت بهداری و دامپزشکی و شهرداری‌های مجاور هنگام‌بروز آن‌ها و دور نگاه داشتن بیماران مبتلا به امراض ساریه و معالجه و دفع حیواناتی که مبتلا به امراض ساریه بوده و یا در شهر بلاصاحب و مضر‌هستند» اما شهرداری تاکنون هیچ اقدامی در جهت جمع‌آوری و انتقال سگ‌های ولگرد از سطح شهر انجام نداده است.

 به نظر می‌رسد ساماندهی سگ‌های ولگرد باید با همکاری چند اداره و سازمان صورت بگیرد اما هر اداره‌ای خود را جدای از این موضوع دانسته و توجهی به اجرایی شدن برنامه‌های کمیسیون ندارند.

با این اوصاف مشخص نیست تکلیف سگ‌های ولگرد که شبانه‌روز در سطح شهر تردد دارند و مخل امنیت و آسایش مردم شده‌اند چگونه خواهد بود.فارس

دیدگاه ها بسته شده اند.

نظرسنجی

    • آخرین اخبار
    • پربازدیدترین اخبار

    ویدیو ها

    آگهی مناقصه شرکت پشتیبانی امور دام کشور

    همراه اول

    بالای صفحه
    طراحی سایت