پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب-صدای مردم جنوب ایران

پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب | Sedayejonoob.ir

منتشر شده در تاریخ: 30 اردیبهشت 1398 ساعت 15:02:: شناسه خبر: 56318

بیم و امیدهای کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد

کهگیلویه و بویراحمد به عنوان دومین استان پربارش کشور در سال آبی جاری این روزها شاهد نعمت‌ها و نقمت های ترسالی است که البته کفه برکات بارندگی‌های امسال سنگین‌تر از تبعات منفی آن بر کشاورزی این خطه است.

پایگاه خبری صدای جنوب:

کهگیلویه و بویراحمد به عنوان دومین استان پربارش کشور در سال آبی جاری این روزها شاهد نعمت‌ها و نقمت های ترسالی است که البته کفه برکات بارندگی‌های امسال سنگین‌تر از تبعات منفی آن بر کشاورزی این خطه است.
به گزارش صدای جنوب، افزایش چشمگیر تولید محصولات زراعی، پر شدن بخش عمده‌ای از تنها سد بزرگ کهگیلویه و بویراحمد، ذخیره قابل توجهی آب در سازه‌ها و حوزه‌های آبخیزداری و افزایش سطح آب در سفره‌های زیر زمینی از جمله عواملی است که بهره برداران حوزه کشاورزی به عنوان بزرگترین جامعه هدف این استان را به سالی پر رونق امیدوار کرده است.
اما حمله آفت ملخ به مراتع، افزایش علفزارها که جنگل‌ها و مراتع را در معرض آتش سوزی قرار داده و خسارت به بخشی از زیرساخت‌های کشاورزی از جمله عواملی است که باعث نگرانی بهره برداران و مردم این استان شده است.
حوزه کشاورزی با ۵۰ هزار بهره بردار مهمترین منبع درآمد مردم کهگیلویه و بویراحمد است.
میانگین میزان بارندگی در استان کهگیلویه و بویراحمد در سال زراعی ۹۷-۹۸ تاکنون ۸۷۷٫۲ میلیمتر است در حالی که میانگین بلند مدت بارش در این استان ۵۰۶٫۲ میلیمتر بوده و تفاوت سال زراعی جاری از میانگین بلند مدت بارش تاکنون در کهگیلویه و بویراحمد ۳۷۱٫۰ میلیمتر است که این امر باعث افزایش قابل توجه تولید محصولات زراعی شده است.
دفتر مطالعات پایه منابع آب ایران، کهگیلویه و بویراحمد را در سال زراعی ۹۷ و ۹۸ از نظر میانگین بارندگی استان‌ها در رتبه دوم پربارش ترین ها اعلام کرده است.
سالانه ۹۱۰ هزار تن انواع محصولات کشاورزی در استان کهگیلویه و بویراحمد تولید می‌شود.
این استان ۲۷۰ هزار هکتار زمین کشاورزی دارد که ۱۶۰ هزار هکتار آن زراعی است.
کهگیلویه و بویراحمد با مساحتی حدود ۱۶ هزار و ۲۴۹ کیلومترمربع، سرزمینی مرتفع و کوهستانی با اقلیم سردسیری و گرمسیری کوچک‌ترین استان کشور محسوب می‌شود.

 برکات باران
رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد گفت: بارش باران در این استان برکات خوبی برای رونق تولیدات کشاورزی داشته اما بیشترین خسارت را به زیرساخت‌های کشاورزی وارد نموده است.
الیاس تاج الدینی اظهار داشت: افزایش چشمگیر منابع آب‌های زیرزمینی که در سال‌های اخیر دچار افت شدید شده بود را مهمترین پیامد باران دانست و بیان کرد: به دلیل وسعت زیاد زمین‌های زیر کشت دیم درآمد بسیاری از کشاورزان استان از این کشت تأمین می‌شود که خشکسالی های پیاپی سال‌های اخیر درآمد بهره برداران را به شدت کاهش داده بود.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: هم اکنون ۲۷۰ هزار هکتار زمین کشاورزی در این استان وجود دارد که ۱۹۰ هزار هکتار آن دیم است.
تاج الدینی احیای مراتع را پیامد مهم دیگر باران در کهگیلویه و بویراحمد دانست و افزود: مراتع این استان که بر اثر خشکسالی های اخیر دچار فقر شدید شده بودند با بارندگی‌های سال آبی جاری وضعیت خوبی پیدا کرده‌اند.
وی با اشاره به قیمت بالای علوفه گفت: در سال‌های اخیر خرید علوفه دستی باعث کاهش شدید درآمد تولیدکنندگان شده بود.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد ابراز داشت: شرایط خوبی برای رونق تولید محصولات کشاورزی ایجاد شده که در صورت برنامه ریزی و اصلاح الگوی کشت تحول خوبی در کشاورزی استان ایجاد خواهد شد.
تاج الدینی ابراز داشت: کهگیلویه و بویراحمد از نظر نیروهای انسانی توانمندی‌ها و ظرفیت‌های خوبی دارد که می‌توان با استفاده از آنان گام‌های بلندی به سوی رونق تولید برداشت.
وی برگزاری دوره‌های آموزشی را بهترین راهکار برای استفاده حداکثری از توانمندی کشاورزان سنتی ذکر کرد.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اهمیت تولید ملی و واردات روغن، افزایش تولید دانه‌های روغنی کلزا را از راهبردهای امسال جهاد کشاورزی عنوان کرد.
تاج الدینی اضافه کرد: توسعه گیاهان دارویی و ایجاد باغ در زمین‌های شیبدار از دیگر سیاست‌های امسال جهاد کشاورزی در کهگیلویه و بویراحمد است.

وضعیت سد کوثر
مدیر اداره بهره برداری و نگهداری سد کوثر گچساران گفت: ۹۳ درصد از ظرفیت سد مخزنی کوثر در این شهرستان با بارندگی‌های سال زراعی جاری آبگیری شد.
اکبر خدری گنجایش مخزن سد کوثر را ۵۸۰ میلیون متر مکعب ذکر کرد و گفت: هم اینک میزان آب ذخیره شده در دریاچه سد کوثر به ۵۵۰ میلیون متر مکعب رسیده است.
وی بیان کرد: بارش باران در سال زراعی جاری، ۶۲۵ میلیون متر مکعب آب وارد دریاجه پشت سد کوثر کرد که از این میزان ۳۴۰ میلیون متر مکعب آن ذخیره سازی شد.
خدری اظهار داشت: ۶۷۷ میلیمتر باران از ابتدای سال آبی تاکنون در حوزه آبریز سد کوثر ثبت شده که سبب بالا آمدن تراز مخزن آب به میزان ۲۹٫۵ متر شده است.
وی ادامه داد: این در حالی است که در سال آبی گذشته ۲۱۰ میلیمتر بارش در ایستگاه هواشناسی این سد به ثبت رسید.
مدیر اداره بهره برداری و نگهداری سد کوثر گچساران با بیان اینکه نرمال تراز مخزن بتنی این سد از سطح دریا ۶۲۵ متر است، گفت: هم اکنون تراز این سد ۶۲۳٫۵ متر است.
آب سد کوثر از رودخانه خیرآباد تأمین می‌شود و این رودخانه از رودهای شاه بهرام و دهدشت به وجود می‌آید.
سد کوثر آب آشامیدنی ۲۰ شهر و ۲ هزار روستا با ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر جمعیت را در استان‌های جنوبی کشور شامل کهگیلویه و بویراحمد، بوشهر، خوزستان، هرمزگان و فارس تأمین می‌کند.
قرار است آب آشامیدنی شهرهای دهدشت، سوق، لنده و چرام در استان کهگیلویه و بویراحمد هم از سد کوثر تأمین شود.
وی گفت: بیش از یک هزار هکتار از اراضی کشاورزی پایین دست سد کوثر در دشت لیشتر و منطقه خیرآباد از این سد آبیاری می‌شود.
سهمیه بخش کشاورزی از مخزن ۵۸۰ میلیون مترمکعبی دریاچه سد کوثر ۷۰ میلیون مترمکعب تعیین شده است.

افزایش تولیدمحصولات زراعی
رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد گفت: میزان تولید محصولات زراعی چون گندم، جو و کلزا نسبت به پارسال بیش از ۲ برابر افزایش یافته است..
تاج الدینی افزود: امسال ۱۶۰ هزار تن گندم در کهگیلویه و بویراحمد برداشت می‌شود که ۷۵ هزار تن آن مازاد بر مصرف کشاورزان است.
پارسال کمتر از ۴۰ هزار تن گندم در کهگیلویه و بویراحمد خرید تضمینی شد.
وی بیان کرد: امسال بیش از سه هزار تن دانه روغنی کلزا در کهگیلویه و بویراحمد تولید شد در حالیکه میزان تولید این محصول در سال گذشته یک هزار و ۲۰۰ تن بود.
تاج الدینی گفت: افزایش عملکرد در واحد سطح و بالا رفتن مساحت زیر کشت از دلایل بالا رفتن تولید این محصول است.

ذخیره آب در سازه‌های آبخیزداری
معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد گفت: سازه‌های آبخیزداری این استان باعث ذخیره ۱۲۰ میلیون متر مکعب روان آب در بارندگی سال زراعی جاری شد.
خدابخش جنگلی حجم عملیات مکانیکی طرح‌های آبخیزداری انجام شده در کهگیلویه و بویراحمد از سال ۱۳۷۰ تاکنون شامل سازه‌های سنگ ملاتی، مکانیکی و خاکی را ۲ میلیون و ۴۵۰ هزار متر مکعب عنوان کرد.
وی بیان کرد: حجم عملیات بیولوژیکی اجرا شده در استان در بیش از سه دهه اخیر نیز ۳۰۰ هزار هکتار برآورد می‌شود.
معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و ابخیزداری کهگیلویه و بویراحمد اظهار داشت: تقویت آب سفره‌های زیرزمینی به میزان ۴۰ میلیون متر مکعب و کنترل فرسایش خاک سالیانه ۴۰ میلیون متر مکعب از دیگر رهاوردهای بارندگی‌های امسال در کهگیلویه و بویواحمد بوده است.
جنگلی ابراز داشت: کنترل سیلاب، ایجاد اشتغال موقت و دائم، نشاط تفرجگاه‌ها، مهیا شدن آبشخور برای گونه‌های حیات وحش، تقویت پوشش گیاهی، افزایش تولیدات کشاورزی و دامپروری، کاهش رسوبات و افزایش عمر مفید سدها از دیگر مزایای بارندگی‌های امسال در این استان بوده است.

حمله آفت ملخ
رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمدگفت: آفت ملخ در مناطق آلوده شهرستان گچساران از توابع این استان تحت کنترل است و جای نگرانی برای بهره برداران نیست.
الیاس تاج الدینی اظهار داشت: عملیات سمپاشی جهت مبارزه با آفت ملخ در مناطق آلوده کهگیلویه و بویراحمد پایان یافته است.
وی افزود: تاکنون ۲ هزار و ۵۰ هکتار عملیات سمپاشی در مراتع نقاط آلوده بی بی حکیمه و خشاب در شهرستان گچساران انجام شده است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد هم اکنون عملیات پایش در مرز استان‌های فارس، بوشهر و خوزستان در دست انجام است.
تاج الدینی تصریح کرد: تاکنون ۵۰ هزار هکتار از سطح مراتع استان در برابر آفت ملخ پایش شده است.
وی ابراز داشت: کار مبارزه و پایش ملخ با مشارکت شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران، نیروهای بسیج در دست اقدام است.

خسارت‌های بارندگی‌ها
رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد میزان خسارات ناشی از وقوع سیل اخیر و بارش‌های سیل آسا به بخش کشاورزی این استان را بر اساس برآورد اولیه افزون بر سه هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال ذکر کرد.
وی گفت: سیلاب‌های اخیر در این استان به بیش از ۲۰ هزار هکتار زمین زراعی گندم، کلزا و جو خسارت حدود ۱۰ تا ۷۰ درصدی وارد کرده است.
الیاس تاج الدینی اظهار داشت: همچنین سیل به حدود ۸۰۰ هکتار از باغ‌های مرکبات کهگیلویه و بویراحمد نیز خسارت ۱۰ تا ۵۰ درصدی وارد کرده است.
وی افزود: به ۱۲۶ واحد شیلات در کهگیلویه و بویراحمد خسارت حدود ۱۰ تا ۵۰ درصدی وارد شده است.
تاج الدینی تصریح کرد: همچنین سیل در این استان به بخش‌هایی از جمله دام و طیور، کندوهای زنبور عسل خسارت ۱۰ تا ۵۰ درصدی وارد کرده است.
وی عنوان کرد: در بخش زیربنایی، پمپاژها، جاده‌های بین مزارع، کانال‌ها و قنات‌ها نیز سیلاب کهگیلویه و بویراحمد خسارت‌هایی وارد کرده که برآوردهای اولیه در این زمینه حاکی از خسارت یک هزار و ۳۰۰ میلیارد زیالی دارد.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد در مجموع میزان خسارات ناشی از وقوع سیل و بارش‌های سیل آسا به بخش کشاورزی این استان را در برآورد اولیه افزون بر سه هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال ذکر کرد.

علفزارها و خطر آتش سوزی
سرپرست اداره جنگلداری و جنگل کاری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به بارندگی‌های امسال و غنی شدن مراتع گفت: آتش در کمین طبیعت است.
مصطفی خلفی با یادآوری این نکته که پس از سال‌ها خشکسالی طبیعت کهگیلویه و بویراحمد امسال با بارندگی‌های مطلوب جان تازه‌ای گرفته است از طبیعتگردان خواست مراقب جنگل‌ها و مراتع باشند.
وی بیان کرد: مراتع استان که در برخی مناطق در حال خشک شدن است مستعد آتش سوزی است و شهروندان باید از انجام اقدامات خطرساز در طبیعت خودداری کنند.
سرپرست اداره جنگلداری و جنگل کاری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: رهاسازی ظروف یکبار مصرف مانند بطری آب، لیوان، سفره و امثال آن به دلیل تابش نور خورشید و داشتن مواد شیمیایی احتمال آتش سوزی در جنگل‌ها و مراتع را فراهم می‌کنند.
رئیس جهاد کشاورزی گچساران با اشاره به بارندگی های اخیر نسبت به ورود آفت ملخ به باغستان و مزارع این شهرستان هشدار داد.
عبدالوهاب پورالحسینی از باغداران خواست باغ های خود را پایش کنند و در صورت مشاهده ملخ به جهاد کشاورزی گزارش دهند.
وی اظهار داشت: کار پایش و سمپاشی با همکاری کارشناسان پهنه جهاد کشاورزی،نیروهای بسیج، فرمانداری، منابع طبیعی و شرکت نفت گچساران در حال اجراست.
رئیس جهاد کشاورزی گچساران بیان کرد: ۴۰ هزار هکتار عملیات پایش و سه هزار هکتار مبارزه و سمپاشی از ابتدای شناسایی آفت ملخ در مناطق مختلف این شهرستان انجام شده است.
پورالحسینی گفت: با توجه به قدرت پرواز ملخ ها و امکان ورود به مزارع و باغ ها بهره برداران دارای ماشین آلات کشاورزی نیروهای دولتی را در مبارزه با آفت ملخ یاری کنند.
استان ۷۲۰ هزار نفری کهگیلویه و بویراحمد در جنوب غربی ایران قرار دارد.

دیدگاه ها بسته شده اند.

نظرسنجی

    • آخرین اخبار
    • پربازدیدترین اخبار

    ویدیو ها

    آگهی مناقصه شرکت پشتیبانی امور دام کشور

    همراه اول

    بالای صفحه
    طراحی سایت