پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب-صدای مردم جنوب ایران

پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب | Sedayejonoob.ir

منتشر شده در تاریخ: 27 اردیبهشت 1399 ساعت 15:02:: شناسه خبر: 76193

مدیر سلامت و بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی یاسوج اعلام کرد:

اقدامات نظارتی و بازرسی در راستای سلامت مواد غذایی ،آرایشی و بهداشتی/عوامل تهدیدکننده ویروس کرونا در فضاهای عمومی

مدیرکل سلامت کار و محیط معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی گفت: نخستین گام رعایت الزامات بهداشتی در مراحل تولید و بسته‌بندی، انبار و حمل و نقل به مراکز عمده فروشی و خرده فروشی و بازرگانی است و قبل از اینکه کالا به دست مردم برسد نظارت و بازرسی انجام و اقدامات حفاظتی، کنترلی و اقدامات در راستای سلامت مواد غذایی و آرایشی و بهداشتی به خوبی انجام می‌شود حتی کارگران و شاغلین را غربالگری کردیم. که در این حوزه با کمترین مشکل مواجه بودیم.

صدای جنوب:

پس از آنکه در ۲۳ فروردین بسیاری از مشاغل پس از مدتی تعطیلی فعالیت خود را آغاز کردند نحوه نظارت بر این صنوف به منظور جلوگیری از انتقال کرونا ویروس سوالی است که همواره از سوی مردم مطرح می‌شود که مدیر سلامت و محیط کار معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی به این دغدغه‌ها پاسخ داد.

حسین فروزان با بیان اینکه تعطیلی به موقع مراکز آموزشی و مراکز زیارتی، تفریحی، تالارها و صنوف اقدامی به موقع بود در خصوص انتقال ویروس کرونا گفت: کووید ۱۹ در محیط‌های پر تجمع و مکان‌هایی که سطوح تماس عمومی و رفت و آمدها بالا است انتقال داده می‌شود لذا تمام فضاهای کسب و کار و فضاهای عمومی، سالن‌های ورزشی، آرایشگاه‌ها، بانک‌ها و همه به دلیل عدم رعایت فاصله‌گذاری فیزیکی و عدم پوشش فردی می‌تواند راه انتقال را هموار کند.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر بازگشایی صنوف مختلف و بالا رفتن آمار مبتلایان به کرونا گفت: از ۷ اسفند تا ۲۲ فروردین ۲۱۷ نفر کرونایی مثبت شناسایی و گزارش شد اما از ۲۳ فروردین که آزادسازی مشاغل انجام و مرحله دوم طرح فاصله‌گذاری هوشمند صورت گرفت بیش از ۳۰۰ نفر به آمار کرونایی‌‌ها اضافه شد که بازگشایی مشاغل به دلیل عدم رعایت فاصله‌گذاری هوشمند در افزایش تعداد بیماران نقش داشته و موجب شد مردم بدون توجه به پروتکل‌ها و استفاده از ماسک و دستکش مراسمات و تجمعات را برگزار کنند.

این مسوول در خصوص نحوه کنترل اجناس به منظور جلوگیری از انتقال ویروس گفت: نخستین گام رعایت الزامات بهداشتی در مراحل تولید و بسته‌بندی، انبار و حمل و نقل به مراکز عمده فروشی و خرده فروشی و بازرگانی است و قبل از اینکه کالا به دست مردم برسد نظارت و بازرسی انجام و اقدامات حفاظتی، کنترلی و اقدامات در راستای سلامت مواد غذایی و آرایشی و بهداشتی به خوبی انجام می‌شود حتی کارگران و شاغلین را غربالگری کردیم. که در این حوزه با کمترین مشکل مواجه بودیم.

وی در پاسخ به این سوال که صنوف در صورت عدم رعایت چه نکاتی پلمب می‌شوند گفت: صنوف و فروشگاه‌ها پس از ورود به سامانه وزارت بهداشت به آدرس salamat.gov. ir ثبت‌نام و کد رهگیری دریافت کرده و پروتکل‌های بهداشتی برای آنان ارسال شد که موظف هستند این موارد را مطالعه و رعایت کنند که ما در بازرسی‌ها این موارد را رصد کردیم که بخشی از اصناف انجام داده و برخی انجام نداده بودند.

مدیرکل سلامت کار و محیط معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی بیان کرد: یکی از واحدهایی که مشکلات اساسی به همراه داشت نانوایی‌ها بودند که عدم رعایت بهداشت فردی و بی‌توجهی به میز کار موجب تعطیلی حدود ۴۰۰ واحد و غیر فعال شدن برخی‌ واحدها تا زمان رفع مشکل شد.

وی به این دغدغه مردم در خصوص لبنیات‌های سنتی و انتقال ویروس کرونا از این راه پاسخ داد و گفت: فضای فیزیکی اینگونه لبنیاتی‌ها بررسی‌ شد که همه موارد به خوبی رعایت می‌شود و فضای کار آنها از واحدهای خوار و بار فروشی بهداشتی تر است لذا سلامت لبنیاتی‌های سنتی تایید و مردم بدون نگرانی مصرف کنند.

وی توصیه‌هایی هم در خصوص بازگشایی مدارس داشت و اینکه پوشش ماسک برای معلمان و دانش‌آموزان الزامی است عدم استفاده از وسایل مشترک در مدارس مانند ماژیک و رعایت فاصله‌گذاری فیزیکی مورد توجه باشد و حتی گفتیم اگر امکان پذیر است کلاس‌ها را با حداقل دانش‌آموز برگزار کنند یا اینکه صندلی‌ها اختصاصی شود.

فروزان خاطرنشان کرد: بازگشایی دانشگاه‌ها هم می‌تواند مشکلات خاص خود را داشته باشد چرا که دانشجویان از سایر استان‌ها وارد کهگیلویه و بویراحمد می‌شوند، از سوی دیگر استفاده از مواد غذایی در سلف سرویس‌های عمومی، خوابگاه‌ها و مکان‌های تجمعی، سالن‌های مطالعه همه می‌تواند تهدید کننده باشد که به دلیل نبود زیرساخت‌ها افراد زیادی در این مکان‌ها هستند و اگر موارد بهداشتی رعایت نشود پیک بیماری را شاهد خواهیم بود.

 

 

دیدگاه ها بسته شده اند.

نظرسنجی

    • آخرین اخبار
    • پربازدیدترین اخبار

    ویدیو ها

    آگهی مناقصه شرکت پشتیبانی امور دام کشور

    همراه اول

    بالای صفحه
    طراحی سایت