پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب-صدای مردم جنوب ایران

پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب | Sedayejonoob.ir

منتشر شده در تاریخ: 16 مرداد 1399 ساعت 21:05:: شناسه خبر: 82176

درد دل رئیس خانه مطبوعات کهگیلویه و بویراحمد با استاندار استان به بهانه روز خبرنگار

ایجاد یک جامعه رسانه ای پویا و حرفه ای و همچنین مستقل نیازمند یک نگاه ویژه و سازنده است که با توجه به موارد مختلف و نگاه جنابعالی به حوزه خبر ورسانه ،شاهد تحول چشمگیری در رسانه های استان خواهیم بود.

صدای جنوب :

امین وکیلی بانوشتن مطلبی به ۱۷مرداد روزخبرنگار و باید ها ونباید های این روز پرداخت.

در مطلب رئیس خانه مطبوعات کهگیلویه و بویراحمد آمده است :

نیمه های شب ، مکه در خواب بود که ندا آمد «بخوان بنام پروردگارت آنکس که [بشررا] به وسیله قلم علم آموخت» وخدا قسم خورد به قلم و آنچه می نگارد( ن والقلم وما یسطرون)

ضمن تبریک روزخبرنگار ،

سرآغاز کلام ،سخنی با همکاران جان
.قلم این عزیز کرده خدا در دستان ما ،قرآن است در دستان خاتم الانبیا (ص)،ذوالفقار است در دستان علی(ع) ،عصای موسی است ،دم مسیحایی عیسی است ،کشتی نجات بخش نوح است .
ودیعه ایست از جانب حضرت دوست ،یکی در راه خدا وبرای خلق خدا برکالبد بی جان کاغذ می غلتد و یکی با لغزشی خلقی را به بیراهه می برد .
سوگند خدا به قلم و آنچه می نگارد اما حجت را برما تمام کرده و نشان می دهد تا چه حد باید جانب حق را نگاه داشت، پس حقگو باشیم و حق نگه دار واین میراث آسمانی را به تحفه ای ناچیز
نفروشیم.

جناب آقای استاندار
پیش از هر چیز
مراتب سپاس و قدردانى اینجانب را بابت وفاى به عهد خود بپذیرید .
با تحقق وعده حضرتعالی مبنی برکلنگ زنی ساختمان خانه مطبوعات استان شاهد موجی از امید و خوشبینی به آینده جامعه مطبوعاتی استان بودیم که با تکمیل پروژه این امید دوچندان خواهد شد.یقینا اصحاب قلم استان قدردان همت و اهتمام حضرتعالى به حوزه رسانه هستند
.بى شک تکمیل و بهره بردارى از ساختمان خانه مطبوعات گام بلندى در جهت توسعه ى کیفى رسانه خواهد بود.

اما جناب استاندار

چه بر قلم و صاحبان قلم رفته که روزی انسانی را به عرش و روز دیگر به
فرش می کشد ؟

جامعه خبری امروز ،به باغی می ماند که به فراموشی سپرده شده و هرزه علف ها آن را به مرز نابودی کشانده است.امید و انگیزه و نشاط از قلم ها رخت بربسته و صاحبان قلم را دچار دلمردگی و کرختی کرده است .
خبرنگاری که روز را در لابلای انبوه اخبار مایوس کننده و حجم باور نکردنی مشکلات ریز و درشت مالی و غیر مالی به شب می رساند و به صبحی روشن امیدوار نیست ،چگونه می تواند خلقی را به آینده امیدوار کند؟
هنوز اما به نجات این باغ خزان زده امید هست .آنچه در ادامه می آید راهکارهای ریشه ای و کاربردی نجات مطبوعات و ایجاد یک جامعه مطبوعاتی پویا است.
-جامعه ملتهب و مایوس و بی اعتماد به رسانه خبرنگاران را به انزوا کشانده است .بی توجهی مسئولین به مطالبات و انتقادها ،جامعه را به رسانه بدگمان و بی اعتماد وخبرنگار را نسبت به پیگیری کاستی ها دلسرد کرده است.این اعتماد نیازمند بازیابی و بازسازی و ترمیم است.ترمیم این اعتماد نیازمند اعتماد واعتقاد مسئولین به رسانه و کارکرد و قدرت رسانه است.
بی شک یک خبرنگار با مشاهده اعتماد و توجه مردم و مسئولین اعتماد به نفس خود را بازمیابد وبا انگیزه و امیدوار قلم می زند.

تنگناهای اقتصادی ،امروز استقلال رسانه را به یک شوخی مضحک بدل کرده و جامعه خبری را به مرز ابتذال کشیده است.کهگیلویه و بویراحمد محروم از زیرساخت های عمرانی ،صنعتی ،فرهنگی و گردشگری و همچنین عدم وجود ظرفیت های بخش خصوصی قدرتمند سختی کار در حوزه رسانه استان را دو چندان کرده است.

موضوعی که رفع ریشه ای و بنیادی آن می تواند بخش قابل توجهی از مشکلات رسانه را مرتفع کند ،بودجه فرهنگی سالانه است که حق بی چون و چرای جامعه خبری است و در پستوی ادارات مفقود و در امور غیر فرهنگی هزینه می شود.عدم شفافیت در چگونگی هزینه کرد بودجه فرهنگی ،چالشی است که رسانه را از این حق مسلم محروم کرده است.

غول سیری ناپذیر صدا و سیما در جدالی نابرابر با رسانه های مکتوب و مجازی بودجه ای که باید به رسانه سرازیر شود را می بلعد و خبرنگار از ته مانده ی آن هم بی نصیب است.

داستان بودجه های فرهنگی اما به همین جا ختم نمی شود .
بودجه های کلان همایش ها ،جشنواره ها و یادواره های ملی و استانی روزنه های امیدی است که رسانه دلخوش به آن است ،اما باز هم آنچه نصیب جامعه مطبوعاتی استان می شود پوشش و انعکاس دلسوزانه و عاری از انتفاع مالی اخبار آن است.
جناب آقای استاندار
بازنگری و شفافیت در نحوه هزینه و اختصاص سهم رسانه از بودجه فرهنگی ادارات و بودجه های مرتبط یکی از مطالبات اصلی خبرنگارانی است که در مقاطع و بزنگاههای حساس و خطیری همچون شیوع کرونا و بروز آتش سوزی های گاه و بیگاه منطقه بدون هیچ چشم داشتی به دل خطر می زنند ،بلکه سنگی از پیش پای مردم و مسئولین بردارند.

همانگونه که مستحضرید، ارتزاق رسانه از محل آگهی های دولتی است.در حالیکه ادارات ملزم به محاسبه نرخ آگهی با نرخ مصوب وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هستند ،اما متاسفانه در ظلمی آشکار با تحکم و زیرکی هزینه آگهی به کمترین و ناچیزترین نرخ ممکن محاسبه و با تاخیر فراوان پرداخت می شود . به گونه ای که از رهگذر این آگهی ها نه تنها سنگی از پیش پای رسانه برداشته نمی شود بلکه همچنان در پیچو خم های هزینه سایت و چاپ وکاغذ و حقوق پرسنل سرگردان میماند.

اخذ مجوز و ایجاد رشته دانشگاهی خبرنگاری در استان راه حلی چاره ساز جهت بهره مندی از یک جامعه خبری حرفه ای و ارتقای سطح کیفی حوزه رسانه است که نیازمند همراهی ، همکاری و رایزنی های مسئولات ذی ربط می باشد.

ایجاد یک جامعه رسانه ای پویا و حرفه ای و همچنین مستقل نیازمند یک نگاه ویژه و سازنده است که با توجه به موارد مذکور و نگاه جنابعالی به حوزه خبر ورسانه ،شاهد تحول چشمگیری در رسانه های استان خواهیم بود.

امین وکیلی – رئیس خانه مطبوعات استان کهگیلویه و بویراحمد

دیدگاه ها بسته شده اند.

نظرسنجی

    • آخرین اخبار
    • پربازدیدترین اخبار

    ویدیو ها

    آگهی مناقصه شرکت پشتیبانی امور دام کشور

    همراه اول

    بالای صفحه
    طراحی سایت