پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب-صدای مردم جنوب ایران

پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب | Sedayejonoob.ir

منتشر شده در تاریخ: 03 شهریور 1399 ساعت 01:06:: شناسه خبر: 83217

تنها سد خاکی شهرستان کهگیلویه نیازمند نگاه ویژه مسئولان

سد مخزنی شهید دلنسب تنهاسد خاکی شهرستان کهگیلویه که با هدف توسعه بخش کشاورزی گردشگری به اشتغال زایی احداث شده است  مدتی است  که بلاتکلیف مانده و عزم جدی مسئولان رابرای بهره برداری هرچه سریعتر می طلبد. 

صدای جنوب :

سد مخزنی شهید دلنسب تنهاسد خاکی شهرستان کهگیلویه که با هدف توسعه بخش کشاورزی، گردشگری و اشتغال زایی احداث شده است  مدتی است  که بلاتکلیف مانده و عزم جدی مسئولان رابرای بهره برداری هرچه سریعتر می طلبد.

این سد از مهم‌ترین پروژه‌های حوزه آب و خاک ، جهاد کشاورزی کهگیلویه است که برای تأمین آب بیش از ۳۰۰ هکتار از زمین‌های زراعی و تشنه جنوب شرق دهدشت ساخته می شود.
مساحت محدوده آبریز در ساختگاه این سد حدود ۳۹ کیلومتر، آورد سالانه رودخانه در محل سد حدود سه میلیون متر مکعب و حجم مخزن سد دو و نیم میلیون متر مکعب است.
آبیاری دشت‌های اطراف روستای کوهبرد، برج بهمئی تا بیمنجگان، فراهم کردن امکانات تفریحی و سیاحتی و کنترل سیلاب‌های منطقه از مهم‌ترین اهداف اجرای این پروژه است.

این سد که در ۷ کیلومتری غرب شهرستان کهگیلویه واقع شده  با بهره برداری کامل سبب پدید آمدن دریاچه مصنوعی خواهد شد.

در حال حاضر مدیریت پروژه سد امری ضروری است و تاکنون  بیش از ۲۰ میلیارد تومان در این سد هزینه شده و  پیشرفت ۸۵ درصدی دارد.

علی رغم ادعای مسئولان تاکنون آنطور که باید پیمانکار سد مورد حمایت واقع نشده و نیاز است به گونه ای برنامه ریزی شود که تا قبل از شروع بارش ها عملیات خاکی آن به اتمام برسد زیرا با از بین رفتن فرصت کاری امکان اتمام پروژه و آبگیری سد وجود ندارد و این کشاورزان ، زمینداران و دامداران هستند که متضرر می‌شوند و باید اذعان کرد  با آبگیری سد و با توجه به مشکلات اقتصادی موجود می توان باری از دوش بیکاری شهرستان برداشت.

اگرچه مشکلات پروژه شهید دلنسب حل نشدن پرداختی زمین های مالکان و نبود اعتبار لازم برای اتمام پروژه می باشد اما وعده بی سرانجام مسئولان درسالیان گذشته مبنی برافتتاح این طرح سبب ناامیدی مردم شده است.

به هر حال مسئولان استان و شهرستان بویژه نماینده مردم کهگیلویه بزرگ در مجلس شورای اسلامی باید با طرحی نو و نگاهی جدید از پیمانکار توانمند این طرح حمایت نمایند وبابررسی مشکلات اعتباری جان دوباره ای به آن ببخشند و یقین بدانند به سرانجام رساندن این طرح ودبگر  پروژه مهم یعنی سد سرپری در درازمدت می تواند نقش اساسی در توسعه دیار کهگیلویه ایجاد نماید و زمینه اشتغال جوانان رافراهم آورد ادعایی که احسان تابش نژاد پیمانکار سد هم قبول دارد و می گوید: تجهیزات و ماشین آلات سنگین سد سازی با کیفیت فنی مناسب در منطقه مستقر است که درصورت تامین اعتبار مورد نیاز این سد تا دهه فجر سال جاری به بهره برداری می رسد..

گفتنی است این سد یکی از پروژه های جهش تولیدی کهگیلویه و بویراحمد است.

دیدگاه ها بسته شده اند.

نظرسنجی

    • آخرین اخبار
    • پربازدیدترین اخبار

    ویدیو ها

    آگهی مناقصه شرکت پشتیبانی امور دام کشور

    همراه اول

    بالای صفحه
    طراحی سایت