پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب-صدای مردم جنوب ایران

پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب | Sedayejonoob.ir

منتشر شده در تاریخ: 25 مهر 1399 ساعت 14:07:: شناسه خبر: 86533

خطیب نماز جمعه چرام عنوان کرد :

لزوم توجه به موضوع وقف برای رفع مشکلات رفاهی و اقتصادی جامعه

امام جمعه چرام با بیان اینکه بخشش و نیکوکاری بخش بزرگی از دین مبین اسلام است و یکی از جلوه ‌های بخشش و کرامت در قالب سنت حسنه «وقف» است، افزود: این دارایی هرچه باشد از دانش، علم، خدمت، پول، ملک و محصولات فرقی نمی‌کند در واقع واقف حقیقی کسی است که از آنچه دارد برای بهره ‌مندی دیگری وقف و دیگران را در آن سهیم می کند.

صدای جنوب :

حجت الاسلام سید نورالله افشار ظهر امروز در خطبه های نماز جمعه این هفته شهر چرام با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب در تبیین مفهوم عقلانیت در سیاست خارجی و مواجهه با دشمن گفت: بعضی‌ها اسم «عقل» و «عقلانیت» را که می‌آورند، منظورشان از عقلانیت، ترسیدن است.

امام جمعه چرام افزود: وقتی می‌گویند عاقل باشید، یعنی بترسید؛ یعنی منفعل باشید؛ یعنی از مقابل دشمن «فرار» کنید، نه این درست نیست؛ ترسوها حق ندارند اسم عقلانیت را بیاورند، اسم ترسیدن و فرار کردن و میدان را خالی کردن؛ عقلانیت نیست، اسمش همان ترس و فرار و مانند اینها است.

وی با بیان اینکه زیرساختِ عقلانیت، مبارزه با نفس است، گفت: اصلی ترین و مهم‌ترین جنبه «عقلانیت» این است که انسان در محاسبات ذهنی‌اش، هوای نفس و امراض قلبی‌اش را دخالت ندهد.

افشار ادامه داد: انسانی که در محاسبات ذهنی‌اش، خواسته یا ناخواسته، امراضی همچون ترس، راحت‌طلبی و قدرت‌طلبی دخالت دارد، اگرچه «عالم» باشد، اما «عاقل» نیست، چراکه درواقع امیال نفسانی او هستند که برای او «تصمیم‌سازی» می‌کنند، نه عقل او.

وی گفت: جریان تحریف، همواره تلاش نموده تا در تعریفی کاملاً واژگونه، محاسبه غلط ناشی از ترس را عقلانیّت و محاسبه درست همراه با شجاعت را بی‌عقلی، تندروی و تصمیم احساسی معنا کند.

افشار افزود: این مسئله از نمونه‌های قرآنی و تاریخی نیز برخوردار است، به عنوان نمونه قرآن کریم از کسانی یاد می‌کند که برای «سازش» و اظهار دوستی با دشمن، توجیهات بظاهر عقلائی همچون «جلوگیری از ناامنی» را بهانه می‌آورند، در حالیکه دلیل اصلی این کار آنان ترس است.

وی با بیان اینکه عقلانیت اقتضاء می‌کند به دشمن فریبکاری که بارها فریبکاری‌اش را ثابت کرده است، اعتماد نکنیم و فریب لبخندهایش را نخوریم، افزود: عقلانیت اقتضاء می‌کند که با دشمن، پیمانی امضاء نکنیم که او بتواند از تعبیرات آن برای فشار و تحریم بیشتر سوء استفاده نماید.

افشار با بیان اینکه امام علی (ع) در نهج البلاغه می فرماید هرگز پیمانى با دشمن منعقد نکن که در تعبیرات آن، راه تأویل (و سوء استفاده دشمن) باز باشد، گفت: قرآن کریم در سوره ی توبه آیه ۱۳، کسانی را که علی‌رغم نقض پیمان‌های مکرر دشمن، باز هم به دنبال مذاکره مجدد با او هستند تلویحاً انسان‌هایی «ترسو» خوانده است.

وی با بیان اینکه بخشش و نیکوکاری بخش بزرگی از دین مبین اسلام است و یکی از جلوه ‌های بخشش و کرامت در قالب سنت حسنه «وقف» است، افزود: این دارایی هرچه باشد از دانش، علم، خدمت، پول، ملک و محصولات فرقی نمی‌کند در واقع واقف حقیقی کسی است که از آنچه دارد برای بهره ‌مندی دیگری وقف و دیگران را در آن سهیم می کند.

افشار با بیان اینکه در احادیث و آموزش های دینی مان همواره به اهمیت نیکوکاری و بخشش اشاره شده، گفت: امام علی (ع) در ارتباط با وقف میفرماید صدقه و وقف دو ذخیره ‏اند، آنها را براى روز خودشان (قیامت) وانهید.

وی با بیان اینکه در گوشه و کنار کشور یا حتی جهان وقف ‌هایی را شاهدیم که به نوبه خود تأثیر زیادی در توسعه علم یا آبادی یک منطقه داشته اند، افزود: ظرفیت وسیع و قابلیت ذاتی این سنت پسندیده برای رفع مشکلات رفاهی و اقتصادی جامعه، کمک به گسترش دانش، توسعه فرهنگ و دین و بخش بهداشت و درمان باید بیش از این مورد توجه قرار گیرد.

دیدگاه ها بسته شده اند.

نظرسنجی

    • آخرین اخبار
    • پربازدیدترین اخبار

    ویدیو ها

    آگهی مناقصه شرکت پشتیبانی امور دام کشور

    همراه اول

    بالای صفحه
    طراحی سایت