پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب-صدای مردم جنوب ایران

پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب | Sedayejonoob.ir

منتشر شده در تاریخ: 20 بهمن 1400 ساعت 00:11:: شناسه خبر: 114110

گام بلند گچساران برای خود کفایی در نفت

مدیر عامل شرکت بهره برداری نفت وگاز گچساران: با تلاش متخصصان توانمد داخلی تلمبه خانه گوره (C) آماده بهره برداری است.

به گزارش  صدای جنوب  مدیر عامل شرکت بهره برداری نفت وگاز گچساران با بیان اینکه تلمبه خانه گوره (C) پس از ۳۰ سال به مدار بهره برداری بر می‌گردد، گفت: تلمبه خانه گوره با هدف جمع آواری و انتقال نفت شرکت‌های مناطق نفت خیز جنوب احداث شد و حدود ۸۰ درصد نفت صادراتی کشور از این پایانه راهی خارک می‌شود.
کاهکش افزود: تلمبه خانه گوره شامل سه واحد A , b , C است که در زمان جنگ بیش از ۱۰ بار با هدف قطع صادرات نفت، مورد حملات هوایی دشمن قرار گرفت.
مدیر عامل شرکت بهره برداری نفت وگاز گچساران با بیان اینکه بر اثر این بمباران واحد‌های b , C از مدار خارج شد و در این چند سال فقط تلمبه خانه A در مدار بود، ادامه داد: با توجه به ضرورت راه اندازی تلمبه خانه C در دستور کار قرار گرفت.
کاهکش اضافه کرد: علی رغم آسیب دیدگی کامل توربین‌های این تلمبه خانه و تحریم‌های ظالمانه، اما متخصصان با مهندسی معکوس و توان داخلی این تلمبه خانه را آماده بهره برداری کردند.
وی افزود: تمامی مراحل طراحی، بازسازی، ساخت و نصب و راه اندازی بدست توانمند متخصصان داخل انجام گرفت.
مدیر عامل شرکت بهره برداری نفت وگاز گچساران گفت: این تلمبه خانه دارای ۴ توربین با ظرفیت هر کدام ۶۲۵ هزار بشکه نفت در روز است.
تلمبه خانه گوره نفت تولیدی شرکت بهره بردار نفت و گاز ارون، مارون، گچساران، آغاجاری و مسجدسلیمان، بهره گان، میادین غرب کارون را برای صدور به اقصی نقاط جهان، به شرکت پایانه‌های نفتی ایران در جزیره خارک ارسال می‌کند.
تلمبه خانه گوره به قلب تپنده نفتی ایران و شاهرگ حیاتی و اقتصادی کشور مشهور است و نقش مهمی در صادرات نفت دارد. شرکت بهره برداری نفت وگاز گچساران دومین تولید کننده نفت کشور در ۴ استان فارس، بوشهر و کهگیلویه و بویر احمد و خوزستان فعالیت دارد.
این شرکت دارای ۱۰ واحد بهره برداری، ۱۰ واحد تقویت و تزریق فشار گاز، ۳ پالایشگاه گاز و گاز مایع، ۵ واحد نمک زدایی و بیش از ۶ هزار و ۷۰۰ کیلومتر خط لوله انتقال نفت است.
میدان نفتی گچساران دومین میدان بزرگ نفتی ایران است که در محدوده شهرستان گچساران در استان کهگیلویه و بویراحمد و در فاصله ۲۲۰ کیلومتری جنوب شرقی اهواز قرار دارد؛ شرکت بهره‌برداری نفت و گاز گچساران زیرمجموعه شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب، در زمینه استخراج، پالایش و انتقال نفت خام، گاز طبیعی و تولید میعانات گازی فعالیت می‌کند.

دیدگاه ها بسته شده اند.

نظرسنجی

    • آخرین اخبار
    • پربازدیدترین اخبار

    ویدیو ها

    آگهی مناقصه شرکت پشتیبانی امور دام کشور

    همراه اول

    بالای صفحه
    طراحی سایت