پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب-صدای مردم جنوب ایران

پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب | Sedayejonoob.ir

منتشر شده در تاریخ: 15 شهریور 1403 ساعت 01:06:: شناسه خبر: 149639

رئیس اتحادیه خبازان کهگیلویه: کیفیت آرد ها پایین است / محقق زاده: تعدادی خانوار در چند روستا داریم که نه امور عشایر آنها را می پذیرند و نه تعاونی روستایی / مدیرکل هماهنگی اقتصادی استانداری: ما که چند ماه دیگر میرویم ولی نفهمیدیم جمعیت عشایر کهگیلویه چقدر است

مدیرکل هماهنگی اقتصادی استاندار: تا لیست روستایی و عشایر در کهگیلویه به تفکیک مشخص نشود هیچ گونه سهمیه ای به این شهرستان اختصاص نخواهیم داد. من نمی‌دانم چرا دهیاران را نمی آورید و از آنها لیست جدید نمی خواهید. کلیه دهیاران می‌دانند چه کسی با چه کسی ازدواج کرده است ، آیا نمی‌دانند که به چه کسی آرد داده میشود و چه کسی داده نمیشود ؟ قطعا میدانند . من نمی‌دانم چرا برخی نمی خواهند این لیست را به روز و مشخص کنند. همین می‌شود که ابهام ها زیاد و از ابهام ها و پنهان کاری ها فساد بلند می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری صدای جنوب از یاسوج   پیروز رئیس اتحادیه خبازان کهگیلویه با گلایه از ساز و کار سامانه نانینو گفت: معضلات و مشکلات سامانه نانینو موجب کسر سهمیه نانوایی ها و به تبع موجب کاهش درآمد نانوایی ها شده است . با رعایت نکاتی که کارشناس نانیو گفته به صورت قطره چکانی سهمیه افزایش می یابد ، در عوض با کوچک ترین اشتباه سهوی آسانسوری سهمیه کاهش پیدا میکند.

پیروز با اشاره به افزایش ۲۵ درصدی نرخ نان در استان تشریح کرد: یکی دیگر از مشکلات صنف خبازان افزایش ۲۵ درصدی قیمت نان است. با توجه به این افزایش ، هر کیسه خمیر مایه ۳۰۰ هزار تومان فزایش داشت. حقوق کارگران و نیروی انسانی نیز به تبع بالاتر رفته است. کرایه حمل هر کیسه آرد ۳۰ درصد افزایش یافته که از گچساران گرفته تا کهگیلویه مورد اعتراض نانوا داران قرار گرفت که انتظار داریم این مورد را پیگیری و حل نمایید .
رئیس اتحادیه خبازان کهگیلویه کیفیت با اشاره به پایین بودن کیفیت آرد های توزیعی تشریح کرد:
آرد های توزیعی در دو درجه نوع یک و دو توزیع میشود. آرد نوع دو به دلیل روشن تر بودنش از نوع یک گران تر است. اما متاسفانه چند ماه است که تفاوتی بین نوع دو و یک نیست و هر دو تیره هستند. با این حال اما  مثل قبل کرایه نوع دو از ما گرفته میشود. کرایه این آرد ها هم به مراتب از نوع یک بالاتر است. آرد نوع دو کرایه اش را به صورت دستی از ما میگیرند ؛ ما درخواست داریم آرد نوع دو کرایه اش را سیستمی از ما دریافت کنند


سید حمزه محقق زاده فرماندار شهرستان کهگیلویه در این جلسه کیفیت و ساعت کارای نانوایی ها را دغدغه خود دانست و افزود:

در موضوع تعداد نان ، کیفیت نان و کم فروشی هایی که بعضا اتفاق می افتد و هم ساعت کاری نانوا ها شخصا دغدغه مندم، آنهم به دلیل حجم مراجعات مردم و درخواست هایی که از ما دارند. باید نظارت ها و سرکشی ها به صورت روزانه از سطح نانوایی ها صورت بگیرد که خبازان عزیز دستی را بالای سر خود ببینند و خدمات بهتری ارائه کنند.
محقق زاده تشکیل اتحادیه خبازان را یکی از راه های نظارت بر خبازان دانست و تصریح کرد:
تخلفات باید به حداحقل برسد که یکی از راهکارهایش تشکیل اتحادیه خبازان بود که این امر محقق شد . همه نگاه ها نباید صرفا نگاه مادی باشد . رئیس اتحادیه و سایر مسولین در کنار وظایف قانونی وظایف اخلاقی و انسانی ای دارند. با توجه به اینکه قبلا اتحادیه خبازان در کهگیلویه وجود نداشت و تازه این اتحادیه تشکیل شد، الان باید دو چندان فعالیت کند. سعی کنید با صنعت و معدن و اتاق اصناف جلسات مفیدی برگزار کنید.
فرماندار از رئیس اتحادیه خبازان خواست هر پانزده روز یکبار باید با نانوا دار ها جلسه ای برگزار کند و مشکلات و معضلات را به مسولین گزارش کنند تا سریعتر اقدامی صورت گیرد.
محقق زاده با اشاره به درخواست مردم سه روستای سرپری، چاه بردی و شوتاور  که خواهان دریافت سهمیه آرد خانه پزی بودند از کارگروه استانی خواست سهمیه ای در اختیار تعاونی روستایی قرار دهد تا بین این سه روستا توزیع شود.
​​وی پیرامون درخواست های تعدادی از شهروندان جهت احداث نانوایی نیز گفت: راجع به ایجاد سهمیه احداث نانوایی در حوزه‌ شهری دهدشت مراجعات زیادی می‌شود. به تعدادی قول هایی داده شد و هزینه هایی کردند ،رفتند پانصد میلیون تا یک میلیون هزینه کردند و دستگاه خریدند. اینها را باید کمک کرد و از مسولین استان انتظار نگاه ویژه ای داریم.
محقق زاده از سرگردانی مردم روستاهای ده ابراهیم و روستای آبریز پرده برداشت و گفت: تعدادی خانوار در چند روستا داریم که نه امور عشایر آنها را می پذیرند و نه تعاونی روستایی. در حالی که طبق قانون باید سهمیه آرد بگیرند .حالا یا از طرف امور عشایر یا تعاونی روستایی؛ مثل ده ابراهیم از تنگ سپو و روستای آبریز که گلایه مند هستند از این وضعیت. اینها را باید تعیین تکلیف کرد؛یا امور عشایر متولی شود یا تعاونی روستایی.

روح الله باقری فر معاون بازرسی ، نظارت و حمایت از حقوق مصرف کنندگان اداره صمت  از ممنوع بودن پخت نان فانتزی و شیرینی در نانوایی هایی که آرد دولتی دریافت میکنند خبر داد و گفت:
بر اساس قانون نظام صنفی و مصوباتی که در کارگروه آرد و نان داشتیم هر گونه افزودنی به نان مثل کنجد ، از  نظر بهداشتی ممنوع است. هم دوستان بهداشت و هم اتاق اصناف می توانند با متخلفین برخورد کنند. طبق مصوبات کارگروه آرد و نان کشور ، پخت هر گونه نان های فانتزی و شیرینی در واحد های خبازی که آرد یارانه ای میگیرند ممنوع است.
باقری فر با گلایه از جهاد کشاورزی کهگیلویه گفت:  متاسفانه دوستان در جهاد کشاورزی از زیر بار همه چیز شانه خالی کردند. یک تصمیم مقطعی در مرکز استان توسط دکتر عسکری، موسویان و رضاپور با هماهنگی فرماندار گرفته شد که کار نظارت بر خبازان با صمت باشد. اما نگفتند که جهاد کشاورزی دیگر کمک نکنند و در تیم بازرسی حضور نداشته باشند. حداقل در گشت های مشترک خبازی ها به همراه بهداشت به صمت کمک کنید . جهاد کشاورزی تکالیف ذاتی خود را نباید فراموش کنید.
فرماندار کهگیلویه  پیرامون اینکه وظیفه اصلی نظارات بر نانوایی ها با کدام دستگاه دولتی است گفت:  خودم هم نمیدانم ضابطه و قانون در این موضوع چه میگوید ، مدیران شفاف به ما نمی گویند. به هر حال یک دستگاه باید مسولیت بپذیرد.  باقری فر در این باره گفت: وظیفه نظارت بر خبازان با جهاد کشاورزی است.
باقری فر از شکایاتی که راجع به توزیع آرد در شهرستان صورت گرفته نیز گفت: مردم گله مند اند از توزیع آرد روستایی و امور عشایر. میگویند یک ماه سهمیه آردشان دو کیسه است ، یک ماه هیچ آردی تحویل شان نمی دهند. این را در شهرستان پیگیری کنید و حل کنید .

ابوالحسن صداقت کیش مدیر کل غله و خدمات بازرگانی استان کهگیلویه و بویراحمد از قول و قرار های بی نتیجه چهار ماه قبل با کارگروه آرد و نان شهرستان کهگیلویه سخن گفت و تشریح کرد:  چهار ماه قبل با مجموعه آرد و نان شهرستان کهگیلویه مصوبه و قراری داشتیم که در مناظقی که هم پوشانی دارند،  جمعیت روستا و عشایر را از هم تفکیک کنند که که یک نفر از دو جا آرد نگیرد اما در این چهار ماه هیچ اقدامی از سمت شهرستان کهگیلویه صورت نگرفته است. مورد داریم یک نفر هم از امور عشایر آرد می گیرد هم از تعاونی روستایی.

نماینده جهاد کشاورزی شهرستان خوستار برخورد  با افراد متخلف  شد و گفت: به افرادی که از دو جا آرد میگیرند هیچ سهمیه ای اختصاص ندهید و سهمیه شان را قطع کنید.
صداقت کیش در پاسخ گفت: اینکه وظیفه خودتان در شهرستان است. ما آرد را به روستا نمی دهیم . ما مینوسیم مثلا اتحادیه عشایر قلعه رئیسی فلان مقدار ، اتحادیه عشایر کوه نور دهدشت این مقدار . تقسیم با خود شهرستان است.
بنا بر مباحث مطرح شده در این جلسه مشخص شد که کارگروه آرد و نان شهرستان کهگیلویه، این تفکیک را بنا بر هر دلیلی انجام نداده اند. این در حالی است که به راحتی میتوان جمعیت عشایر و روستا را با توجه به آمار جمعیتی وزارت بهداشت تفکیک کرد.
صداقت کیش راجع به تعطیلی نانوایی روستای بلویری  و صفر شدن سهمیه آرد این نانوایی نیز گفت: برای اختصاص سهمیه آرد به روستای بلویری کارگروه آرد و نان شهرستان باید مکاتبه های مرتبط را انجام دهند تا سهمیه آرد به روستا اختصاص داده شود. لکن جهت رفاه حال اهالی این روستای بلویری برای یک بار مجدد به این نانوایی سهمیه اختصاص می‌دهیم و کارگروه شهرستان کهگیلویه موظف است با نظارت دقیق بر این نانوایی خدمات دهی و عرضه نان به مردم بلویری را رصد کند‌.وی از افزایش سهمیه نانوایی هایی که زیر صد کیسه آرد دریافت میکنند نیز خبر داد.
مدیر کل غله استان پیرامون درخواست مردم روستاهای شوتاور ،سرپری و چاه بردی نیز اذعان داشت: حتما مطالبه مردم عزیز این سه روستا را در کارگروه استانی مطرح میکنیم و تلاش خواهیم کرد مورد مساعدت قرار گیرند.
صداقت کیش راجع به آن دسته از نانوایی هایی که سهمیه آردشان به زیر ۵۰ کیسه رسیده نیز گفت: برای یک بار با اخذ تعهد از این نانوایی ها سهمیه ترمیمی به آنها اختصاص داده میشود و تحت نظارت کارگروه شهرستان باید ارائه‌ خدمات کنند. در غیر اینصورت سهمیه آنها صفر خواهد شد.

حسن رضاپور مدیر کل هماهنگی امور اقتصادی استانداری کهگیلویه و بویراحمد  با ذکر خاطره یکی از وزرای قبلی آموزش و پرورش که در روز تودیعش گفته بود هیچگاه نفهمیدم تعداد معلمان آموزش و پرورش چقدر است گفت:
حالا ما که چند ماه دیگر میرویم ولی نفهمیدیم جمعیت عشایر کهگیلویه چقدر است ؟ (خنده ی اعضای حاضر در جلسه)
وی ادامه داد: ما التماس میکنیم، رایزنی میکنیم  تا مثلا ۲۰۰ کیسه به سهمیه کهگیلویه اضافه شود. اما وقتی میبینیم یک نانوایی سهمیه آردش که مثلا ۲۰۰ کیسه است بر مبنای عملکرد غلطش ، کارت خوان های صوری اش، کارت های هدیه، آرد فروشی و تراکنش های نامتعارفش صفر شده است را چگونه می خواهید سهمیه اش را افزایش دهیم؟ کاهش سهمیه نانوایی ها نباید سبب شود که هی بگویید سهمیه کاهش پیدا کرده و آن را افزایش دهید. شما عرضه نان را نظارت کنید که انحرافی وجود نداشت باشد ، آن موقع هر چه خواستید سهمیه را افزایش می دهیم. انتظار داریم صنعت و معدن و جهاد کشاورزی از نانوایی ها تعهد محضری بگیرید که یک ضمانت اجرایی هم باشد تا اگر خارج از شبکه خواستند آرد سهمیه ای را عرضه کنند بتوانید از آنها خسارت بگیرید .
رضاپور حساسیت و سختگیری در اعطای مجوز احداث نانوایی جدید در روستاها را خواستار شد و گفت : وقتی سهمیه صد خانوار را میخواهیم به یک نانوا بدهیم ، با تخلف نانوا، هم سهمیه نانوا صفر میشود هم سهمیه کل روستا میسوزد . این را به استاندار هم گفتم و خواهم گفت. باید با حساسیت موضوع احداث نانوایی ها را پیش ببریم. ما که نباید پاسخگوی همه روند باشیم ، ما سهمیه میدهیم ،اگر سهمیه صفر شد بخاطر تخلفات نانوا ، دیگر امکان اختصاص سهمیه به روستا به راحتی نخواهد بود.
مدیر کل هماهنگی امور اقتصادی استانداری مشخص نبودن لیست عشایر و روستایی در کهگیلویه را فساد زا دانست و تصریح کرد:
من خواهش میکنم از جهاد و صنعت معدن و امور عشایر که لیست عشایر و روستایی را به تفکیک جدا کنید و بفرستید. وقتی لیست مشخص نیست همین می‌شود که در دیوار آرد دولتی را آزاد می فروشند.

تا لیست روستایی و عشایری در کهگیلویه به تفکیک مشخص نشود هیچ گونه سهمیه ای اختصاص نخواهیم داد. من نمی‌دانم چرا دهیاران را نمی آورید و از آنها لیست جدید نمی خواهید. کلیه دهیاران می‌دانند چه کسی با چه کسی ازدواج کرده است ، آیا نمی‌داند که به چه کسی آرد داده میشود و چه کسی داده نمیشود ؟ قطعا میداند .  من نمی‌دانم چرا برخی نمی خواهند این لیست را به روز و مشخص کنند. همین می‌شود که ابهام ها زیاد و از ابهام ها و پنهان کاری ها فساد بلند می‌شود.رضاپور درخواست ایجاد نانوایی توسط اعضای کارگروه آرد ونان شهرستان را ممنوع دانست هیچ کدام از اعضای کارگروه آرد و نان  شهرستان که حق رای دارند به همراه وابسته های درجه یک شان حق درخواست ایجاد نانوایی ندارند و این امر ممنوع است. اگر چنین درخواستی به استان برسد ما درخواست را رد و به دستگاه های نظارتی ارجاع میدهیم .

ارسال نظر جدید

*

نظرسنجی

    • آخرین اخبار
    • پربازدیدترین اخبار

    ویدیو ها

    آگهی مناقصه شرکت پشتیبانی امور دام کشور

    همراه اول

    بالای صفحه
    طراحی سایت