پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب-صدای مردم جنوب ایران

پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب | Sedayejonoob.ir

منتشر شده در تاریخ: 21 شهریور 1403 ساعت 20:06:: شناسه خبر: 149896

گزارش کامل جلسه ستاد کاشت در استان کهگیلویه وبویراحمد

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد با یادآوری تولید ۹۰ هزارتنی گندم در سال زراعی گذشته، حفظ این رکورد تاریخی را سخت تر از دستیابی اولیه به آن دانست و بر برنامه ریزی دقیق و متناسب با اسناد بالادستی برای کشت در سال زراعی پیش رو تاکید کرد.

صدای جنوب:

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد با یادآوری تولید ۹۰ هزارتنی گندم در سال زراعی گذشته، حفظ این رکورد تاریخی را سخت تر از دستیابی اولیه به آن دانست و بر برنامه ریزی دقیق و متناسب با اسناد بالادستی برای کشت در سال زراعی پیش رو تاکید کرد.
به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد، سید علی معتمدی پور در جلسه ستاد کاشت استان ب حضور نماینده معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری، معاونین و مدیران مرتبط ستادی، مدیران کل ادارات تابعه، مدیران عامل شرکتهای تابعه و همچنین نمایندگانی از بیمه محصولات کشاورزی، ستاد اجرایی فرمان امام (ره)، اداره هواشناسی، سازمان بسیج مهندسین کشاورزی و منابع طبیعی سپاه فتح، نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان، شرکت پخش فراورده های نفتی، بانکهای کشاورزی و ملی، کارخانه قند یاسوج و مدیران جهاد کشاورزی شهرستانها ضمن قدردانی از مجموعه جهاد کشاورزی استان به دلیل دستیابی به رکورد تاریخی تولید ۹۰ هزار تن گندم در سال زراعی گذشته، کشت پاییزه را مهم خواند و اظهار داشت: برگزاری جلسه کشت پاییزه به عنوان اولین جلسه پس از شروع به کار وزیر جدید در سطح وزارت، نشان دهنده اهمیت این مسئله بوده و برای اجرای کامل تعهدات و سیاستهای ابلاغی از جمله جهش تولید و کشت قراردادی و فراهم آوردن مقدماتی متفاوت تر و قوی تر از گذشته باید به صورت ویژه تلاش شود.
وی بخشی از افزایش عملکرد گندم در سال گذشته را نتیجه حمایتهای ستاد اجرای فرمان امام (ره) دانست و بر توسعه کشت محصولات جدید و همچنین کلزا و چغندرقند در استان تاکید کرد.
معتمدی پور با بیان این نکته که سیاست دولت جدید اجرای برنامه هفتم توسعه است، تصریح کرد: میزان رشد در برنامه هفتم توسعه پس از پنج سال باید به ۴۰ درصد تامین دانه ای روغنی بیانجامد، ضریب خوداتکایی در بعضی محصولات افزایش یابد و بر همین اساس میزان تعهدات باید در سطح استان و وزارت مشخص و همچنین قابل رصد و سنجش باشد.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی با تاکید بر اجرای دقیق تعهدات ابلاغی گفت: موانع و مشکلات بررسی و واقعیت بر اساس تجارب سالهای گذشته مطرح می شوند اما تعهدات و مسولیتها لازم الاجرا است و عدم اجرای درست برنامه هایی مثل الگوی کشت به منزله ترک فعل مدیران خواهد بود.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تلاش برای افزایش تولید در واحد سطح را وظیفه جهاد کشاورزی عنوان کرد و تامین به موقع نهاده ها به خصوص بذور مورد تایید جهاد کشاورزی و مطلوب کشاورزان، استفاده متناسب از ترکیب کودهای شیمیایی و افزایش ضریب نفوذ دانش به مزارع را از جمله دلایل افزایش تولید عنوان کرد.

معتمدی پور با اشاره به تغییر نحوه محاسبه و همچنین برون سپاری توزیع سوخت در سال گذشته و بیان نکات مثبت و منفی آن، میزان نیاز سوخت ماشینهای کشاورزی، گلخانه ها و مزارع آبزی پروری استان را ۴۲ میلیون لیتر عنوان کرد و از سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی خواستار ارائه گزارش شرایط موجود و بررسی تجربیات در هر دو زمینه نظارت و تامین سوخت شد.
وی همچنین ضمن تشکر از مدیریت صحیح ادارات زیرمجوعه در زمان برداشت، گفت: در سال زراعی گذشته شاهد برداشت درکوتاه ترین زمان ممکن بوده و با توجه به بارندگی در آن بازه زمانی و خطر آتش سوزی، دستگاه های برداشت به استان وارد و با برداشت سریع مشکلات موجود رفع شدند.
معتمدی پور کهگیلویه و بویراحمد را بحران خیزترین استان کشور از حیث بلایای طبیعی عنوان کرد و گفت: با توجه به شرایط آب و هوایی و جغرافیایی استان ضروری است ضریب نفوذ بیمه در محصولات کشاورزی افزایش یافته و از طرفی تسریع در پرداخت غرامت ها در زمان مناسب مورد توجه دست اندرکاران بیمه قرار گیرد.
متولی ارشد بخش کشاورزی استان در پایان بر برگزاری جلساتی با موضوع کاشت با حضور دستگاه های مرتبط در تمام شهرستانهای استان تاکید نمود.
در ادامه این نشست مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی استان ضمن ارائه گزارشی از تامین و توزیع کودهای شیمیایی یارانه دار اظهار داشت: با اجرای برنامه اصلاح الگوی کشت و اختصاص کودهای یارانه ای به محصولات الویت دار، توزیع کودهای شیمایی هدفمند شده و هدررفت آن کاهش یافته است.
سید علی لاهوتی ذخیره کودی انبارهای استان به خصوص برای مناطق صعب العبور را کافی دانست و بر توزیع کودهای شیمیایی توسط کارگزاران فقط پس از صدور حواله الکترونیکی کارشناسان جهاد کشاورزی تاکید کرد.
سرگرد ستار غلامی گنجه مسئول سازمان بسیج مهندسین کشاورزی و منابع طبیعی سپاه فتح استان نیز بسیج را بازوی قدرتمند جهاد کشاورزی نامید و گفت: بیش از ۲۰۰ نیروی متخصص جوان بخش کشاورزی به صورت جهادی در روستاها مشغول فعالیت می باشند که اطلاع رسانی برنامه های ابلاغی و سیاست های وزرات جهاد برای آن ها در راستای هماهنگی با مجموعه جهاد کشاورزی امری ضروری است.
صیدال اسدی رئیس اداره فناوری های مکانیزه سازمان جهاد کشاورزی استان نیز از نصب آزمایشی دستگاه های GPS بر روی ماشینهای کشاورزی با همکاری تراکتورداران و هماهنگی شرکت پخش فراورده های نفتی با هدف رصد و پایش میزان سوخت جهت برنامه ریزی دقیق تر برای توزیع آن خبر داد.
کامرانی نماینده بیمه محصولات کشاورزی استان نیز با بیان این که سطح زیرپوشش بیمه محصولات زراعی استان در سال گذشته ۵۷ هزار هکتار بوده و ثبت خسارت ها انجام گرفته و پرداخت غرامت ها در دستور کار است، خاطرنشان کرد: با توجه به پیش بینی های هواشناسی سال زراعی پرخطری را پیش رو خواهیم داشت که از همه دست اندرکاران بخش کشاورزی استان انتظار می رود بیمه محصولات کشاورزی را الویت و سرفصل خود قرار دهند.
در این جلسه چهار ساعته همچنین نصرت اله حیدرپور رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان، فرمان فرامین نماینده اداره هواشناسی، علیدوستی نماینده کارخانه قند شهر یاسوج، جعفر کریمی نماینده ستاد اجرایی فرمان امام (ره)، حامد رستمیان رئیس سازمان نظام مهندسی و منابع طبیعی استان، حسینی نماینده بانک ملی و ارسلان پیرنیا نماینده بانک کشاورزی نقطه نظرات خود را ارائه نمودند.

ارسال نظر جدید

*

نظرسنجی

    • آخرین اخبار
    • پربازدیدترین اخبار

    ویدیو ها

    آگهی مناقصه شرکت پشتیبانی امور دام کشور

    همراه اول

    بالای صفحه
    طراحی سایت