پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب-صدای مردم جنوب ایران

پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب | Sedayejonoob.ir

منتشر شده در تاریخ: 27 شهریور 1403 ساعت 13:06:: شناسه خبر: 150019

تاکید رئیس حوزه هنری کهگیلویه و بویراحمد بر لزوم حفظ ارزش های فرهنگ عشایری با زبان هنر

رئیس حوزه هنری کهگیلویه و بویراحمد بر لزوم حفظ ارزش های فرهنگ و هویت عشایری با زبان هنر تاکید کرد.

صدای جنوب:

رئیس حوزه هنری کهگیلویه و بویراحمد بر لزوم حفظ ارزش های فرهنگ و هویت عشایری با زبان هنر تاکید کرد.

به گزارش صدای جنوب به نقل از روابط عمومی حوزه هنری،شریف اسلامی با اشاره به اینکه در دوره گذار از سبک زندگی عشایری به شهری هستیم، بیان کرد: همانطور که قبلا هم گفته‌ایم، هدف حفظ و ادامه این سبک زندگی نیست چرا که شیوه های زندگی در طول زمان دچار تغییر می شوند اما حفظ هویت و فرهنگ عشایری که زائیده تجربه زیستی این مردم در طی قرنهاست، یک ضرورت است.

وی با بیان اینکه هنر در طول تاریخ همواره ماندگار می‌ماند، تصریح کرد: تلاش ما بر این است تا با کمک زبان مانای هنر، این هویت و ارزشهای این فرهنگ را حفظ کنیم.

اسلامی، هدف از برگزاری نشست چیستی و چرایی فرهنگ عشایری را ایده گرفتن هنرمندان از این سبک زندگی و فرهنگ آن برشمرد و خاطر نشان کرد: برجسته کردن ویژگی‌های فاخر فرهنگ عشایری در آثار هنری، باعث می‌شود این هویت و ارزشها در جامعه زنده بماند؛ چرا که توسعه‌ای که بر پایه هویت بومی نباشد، پایدار نخواهد بود.

اسلامی بیان کرد: هنرمندان کهگیلویه و بویراحمدی آثار فاخری با موضوع ظرفیت های مختلف زیست بوم استان تولید کرده اند که توانسته در سطح ملی با کسب عنوان های برتر بدرخشدند.

وی با اشاره به نقشه تحول این مرکز بر مبنای تقویت فرهنگ و هویت عشایری اظهار کرد: حوزه هنری از طرح ها و ایده‌ های مبتنی بر فرهنگ و هویت بومی برای تولید آثار هنری حمایت خواهد کرد.

 

در ادامه حسن غفاری با بیان اینکه یکی از پرمنفعت‌ترین‌ها سبک زندگی در ایلات عشایر نمود دارد، تاکید کرد: وظیفه هنر است که ارزشهای فرهنگی عشایری از جمله حفظ محیط زیست، همدلی، مهربانی، تعاون و… را در جامعه برجسته کند تا همیشه ساری و جاری باشند.

وی با اشاره به اینکه حیاط عشایر به وسعت دیدش است، بیان کرد: در بعضی از روستاها مانند دشتروم، برگرفته از فرهنگ عشایر، خانه‌ها دیوار حیاط ندارد.

غفاری تصریح کرد: در استان کهگیلویه‌وبویراحمد، همه ما عشایرزاده‌ام و  خوشبختانه فرهنگ عشیره‌ای در بسیاری از موارد در استان حاکم است.

وی یادآور شد:اما بعضی از از صفات نیک این سبک زندگی در مسیر گذار به زندگی شهری، کمرنگ شده و این وظیفه هنر است که مانع از بین رفتن آن صفات و فرهنگ غنی شود.

غفاری اظهار کرد: اگر خواهیم در خلق آثار هنری موفق باشیم باید مهمان عشایر شویم، از نکات ظاهری بگذریم و با همنشینی و گوش دادن به عشایر، روح و معنای واقعی این نوع زندگی را درک کنیم که این می‌توان سرآغازی برای خلق آثار هنری از این فرهنگ غنی باشد.

 

این هنرمند هم‌استانی با اشاره به اینکه ما میراث‌دار عشایر هستیم از رشد روز افزون تکنولوژی گفت و  با بیان اینکه حریف رشد تکنولوژی نمی‌شویم، تاکید کرد: تضادی که با  بین سبک زندگی عشیره‌‌ای و  رشد  تکنولوژی وجود دارد، میتواند دستمایه‌ای برای خلق آثار هنرمندانه باشد که با زبان زیبا و گویای هنر به آن  پرداخته و منتقل شود.

ارسال نظر جدید

*

نظرسنجی

    • آخرین اخبار
    • پربازدیدترین اخبار

    ویدیو ها

    آگهی مناقصه شرکت پشتیبانی امور دام کشور

    همراه اول

    بالای صفحه
    طراحی سایت