پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب-صدای مردم جنوب ایران

پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب | Sedayejonoob.ir

منتشر شده در تاریخ: 23 شهریور 1403 ساعت 11:06:: شناسه خبر: 149930

کشف بمب بجا مانده از جنگ گجستان در مرز استان کهگیلویه و بویراحمد و فارس

بمب به جا مانده از جنگ گجستان در روستای امیر ایوب مرز استان کهگیلویه و بویراحمد و فارس کشف شد.

به گزارش  صدای جنوب ، آقای انصاری یکی از ساکنان روستای امیر ایوب گفت: این بمب ۵۰۰ کیلوگرمی به جا مانده از جنگ گجستان در سال ۱۳۴۲، حین عملیات گاز رسانی در حیاط منزل شخصی ام به این منطقه در عمق یک متری زمین پیدا شده است.
مرذم روستای امیر ایوب از طایفه انصاری و لر زبان در غائله گجستان توسط جنگنده های ارتش شاهنشاهی از اردیبهشت ماه سال ۴۲ تا تیرماه این سال چندین بار هدف قرار گرفتند.
ساعت هشت صبح ۳۱ فروردین ۱۳۴۲ در نقطه‌ای به نام تنگ «گجستان» عشایر غیور بویراحمد و شهرستان رستم راه را بر قشون پهلوی سد کردند و این سرآغاز حماسه‌ای شد به نام جنگ گجستان که سند افتخاری از مبارزات عشایر در تاریخ کهگیلویه و بویراحمد است.
این نبرد یک روزه با قوای دولتی به فرماندهی سرلشکر “آریانا” با شکست قوای شاهنشاهی همراه بود.
حماسه ای جاودان که ۳۱ سال بعد از آن، رهبر معظم انقلاب در سفر استانی خود و در جمع مردم یاسوج در مورد آن اینگونه فرمود:«مردم کهگیلویه و بویر احمد به لحاظ گذشته تاریخی، مردمی هستند که پرونده درخشانی دارند و با ظلم در افتادند و با سلسله پهلوی جنگیدند، در نهضت اسلامی شرکت کرده اند و در همین روستایی که رفتم(خرداد ۷۳) مردم آنجا در سال ۱۳۴۲ مورد تهاجم هواپیماهای رژیم پهلوی قرار گرفتند خاک بر سر رژیمی که هواپیماهای جنگیش بلند شود بیاید و روستای محرومی را بمباران کند و کردند این کار.

ارسال نظر جدید

*

نظرسنجی

    • آخرین اخبار
    • پربازدیدترین اخبار

    ویدیو ها

    آگهی مناقصه شرکت پشتیبانی امور دام کشور

    همراه اول

    بالای صفحه
    طراحی سایت