پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب-صدای مردم جنوب ایران

پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب | Sedayejonoob.ir

منتشر شده در تاریخ: 19 بهمن 1402 ساعت 21:11:: شناسه خبر: 142920

بانوان بازیگران اصلی در معادلات قدرت و سیاست!

حضور باشکوه بانوان در همایش های انتخاباتی، در تبلیغات، فضای مجازی و فضای واقعی فارغ از هر نوع جهت گیری نشان از تلاش برای اثبات نقش و تداوم نقش بی بدیل بانوان در عرصه های مختلف دارد….

صدای جنوب:

بانوان بازیگران اصلی در معادلات قدرت و سیاست

به قلم دکتر خدیجه ثنائیان زاده، دکتری روابط بین الملل

سخن را کلام زیبای خداوند در کلام الله مجید در آیه ۱۳ سوره حجرات آغار میکنیم که بهترین و کامل ترین راهنما و منشور در خصوص حقوق اجتماعی افراد جامعه است و تکلیف را به درستی روشن کرده است.این آیه و تفسیر آن در همه زمینه ها از جمله موضوعات مهم اجتماعی، نتخابات مجلس شورای اسلامی کاربرد دارد.” یَا أَیُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاکُم مِّن ذَکَرٍ وَأُنثَى وَجَعَلْنَاکُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَکْرَمَکُمْ عِندَ اللَّهِ أَتْقَاکُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِیمٌ خَبِیرٌ ” اى مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره ها و قبیله ها قراردادیم تا یکدیگر را بشناسید; ( اینها ملاک برترى نیست،) گرامى ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست; به یقین خداوند دانا و آگاه است
زنان در طول تاریخ بشریت دارای نقش های چند گانه ای بوده اند، از یک طرف نقش‌های همچون مادری و همسری را به عهده داشته و از طرف دیگر نقش های تخصصی، حرفه ای و اجتماعی را به عهده دارند‌ .از این جهت توجه به قشر زنان در جامعه نیازمند اتخاذ رویکردی چند جانبه است به گونه ای ابعاد مختلف حضور اثرگذار زنان در جامعه را پوشش دهد. نحوه حضور در انتخابات چه به عنوان انتخاب کننده و چه به عنوان انتخاب شونده ایفای نقش اجتماعی زنان بوده که در طول تاریخ زنان در عرصه‌های مختلف فرهنگی، سیاسی و اجتماعی شانه به شانه مردها و حتی فراتر فعالیت داشته اند .
تجربه‌های جهانی نشان می‌دهد که هر چقدر حضور زنان در عرصه های مختلف اجتماعی بیشتر باشد نه تنها کشور به مراتب توسعه یافته‌تر و پیشرفته‌تر می‌شود بلکه از جنبه‌های خشن و خشک و غیر قابل انعطاف سیاست و فرهنگ نیز کاسته می‌شود.
انتخابات مجلس یکی از بزنگاه ههای مهمی است که زنان می‌توانند نقش خود یعنی انتخابات را به خوبی ایفا کنند. از جنبه انتخاب کنندگی زنان به عنوان محور و سنگ بنای خانواده باید بتوانند در ایام انتخابات مطالبات و خواسته های بر زمین مانده خود از جمله استفاده بیشتر از ظرفیت و پتانسیل بانوان در عرصه های مدیریتی و اجرایی کشور را مطرح کنند.از نامزدهای حمایت کنند که نسبت به حقوق زنان دارای حساسیت و تعهد بیشتر باشند و این کار را تا حصول نتیجه دنبال کرده و پس از انتخابات آن را رها نکنند. به عبارتی دیگر جامعه زنان باید خود پیشقدم و فعال باشند.یکی از بزنگاه های مهم برای اثبات حقانیت بانوان عرصه انتخابات مجلس است که نقش انتخاب شوندگی خود را به نحو شایسته ایفا نمایند.
حضور باشکوه بانوان در همایش های انتخاباتی، در تبلیغات، فضای مجازی و فضای واقعی فارغ از هر نوع جهت گیری نشان از تلاش برای اثبات نقش و تداوم نقش بی بدیل بانوان در عرصه های مختلف دارد، جامعه زنان فرهیخته باید با اتکا به دانش و توانمندی‌های خود بتوانند به عنوان یک بازیگر اصلی در معادلات قدرت و سیاست نقش بازی کند .به عبارتی دیگر باید با عملکرد خود جامعه را وادار به استفاده از این ظرفیت ارزشمند نماید. زنان باید خود در این زمینه پیسقدم باشند به عبارتی باید گفت حرمت امام زاده با متولی است، بانوان فهیم در کنار مردان با آگاهی از نقش خود وارد میدان عمل خواهند شد و در ۱۱ اسفند حماسه آفرینی خواهند کرد، حماسه ای که ناشی از بینش سیاسی و رشد جایگاه بانوان در عرصه های مختلف می باشد، جامعه هوشمند بانوان باید به گونه ای حرکت کنند که جامعه را مجبور به پذیرش حقوق آنان نماید.

دیدگاه ها بسته شده اند.

نظرسنجی

    • آخرین اخبار
    • پربازدیدترین اخبار

    ویدیو ها

    آگهی مناقصه شرکت پشتیبانی امور دام کشور

    همراه اول

    بالای صفحه
    طراحی سایت