پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب-صدای مردم جنوب ایران

پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب | Sedayejonoob.ir

منتشر شده در تاریخ: 20 فروردین 1403 ساعت 18:01:: شناسه خبر: 145054

روشنگری دادستان چرام در مورد حادثه پل تنگ پیرزال/انتقاد از مسئولان شهرستان کهگیلویه/لزوم نصب علائم حدود مرزی چرام و کهگیلویه+اسناد

روشنگری دادستان شهرستان چرام در خصوص پیگیری ها و حوادث تلخ جاده ای در پل تنگ پیرزال و عدم توجه مسئولان کهگیلویه به انجام وظایف خود و لزوم نصب علائم و تابلوهای حدود مرزی شهرستان چرام و کهگیلویه

به گزارش صدای جنوب  از یاسوج این روزها فضای کهگیلویه و چرام در فروردین ماه ۱۴۰۳ متاثراز اتفاقات و حوادث تلخ جاده ای در تنگ پیرزال بویژه مرگ یک مادر و قطع نخاع خ واهر وی و قبل از آن چند فقره پرت شدگی خودرو به رودخانه فصلی می باشد. این حادثه در فضای مجازی و رسانه ای بازتاب زیادی داشت و محل وقوع حادثه خود به محلی برای کشف و رسانه ای شدن کشمکش و اختلاف بر سر حوزه استحفاظی میان چرام و دهدشت شد و برای اولین بار به این موضوع در فضای مجازی به صورت گسترده پرداخته شد که محدوده کلایه سفلی، تنگ پیرزال خصوصا محل وقوع حادثه یعنی پل اول تنگ پیرزال در حوزه استحفاظی شهرستان چرام یا دهدشت است؟ و با توجه به مطالبه گسترده شهروندان از مجموعه دادستانی شهرستان چرام در راستای پیگیری حقوق عامه جهت شناسایی و برخورد با مقصران و مدیران و مسئولین خاطی و روشنگری و تنویر افکار عمومی پایگاه خبری صبح خرد گفت و گویی با حجت الاسلام و المسلمین سجاد آذریتون دادستان عمومی و انقلاب شهرستان چرام ترتیب داد تا اقدامات احتمالی این دادستانی و محل مناقشه مشخص شود که جز کدام حوزه استحفاظی سیاسی و اداری، قضایی و انتظامی هست.

«دادستان چرام »در ابتدای این گفت و گو ضمن تشکر از دغدغه رسانه های محلی و استانی و عموم شهروندان در راستای احقاق حقوق عمومی و مطالبه گری از مسئولین به خصوص تشکر  و عرض تسلیت به خانواده متوفی حادثه اخیر محور تنگ پیرزال خاطره ای از وقوع یک فقره تصادف در حوزه تنگ پیرزال را بدین شرح نقل نمود: حضور ذهن دارم در اوایل حضورم در شهرستان چرام یک شب که فرماندار محترم شهرستان جناب دکتر توفیقان بر حسب اتفاق و در حال بازگشت از مأموریت اداری بودند و بلافاصله پس از وقوع حادثه تصادفی در تنگ پیرزال به صحنه حادثه رسیدند و پس از تماس مکرر با دستگاههای امدادی و خدمات رسان و انتظامی و پیگیری متعدد موفق به هماهنگی لازم با دستگاههای متولی و اورژانس و حضور با تاخیر دستگاه های متولی به جهت اختلافات ناشی از عدم تعیین حوزه شدند و همان زمان موضوع را با دغدغه در شورای تامین شهرستان چرام مطرح و با توجه به دلسوزی ایشان تذکر جدی به دستگاههای مختلف صادر شد که در صورت وقوع حادثه درگیر مباحث اختلاف محدوده ای نباشید و به محض اطلاع از حادثه ولو در حوزه ما نباشد برای حفظ جان و سلامت شهروندان بلافاصله باید امداد رسانی و اقدامات اولیه انجام تا پس از عبور از حالت اضطرار و تعیین حوزه صالح ما بقی مباحث انتظامی و قضایی در حوزه مربوطه پیگیری شود. که بحمدالله این موضوع از همان زمان تا کنون توسط مسئولین مختلف شهرستان چرام انجام و شاید همین مطلب نیزباعث بی توجهی بیشتر مسئولین شهرستان کهگیلویه نسبت به این محدوده و سوء تفاهم برای افکار عمومی گردید که احتمالاً محل حادثه بخشی از حوزه چرام باشد. البته همان زمان نیز از سوی فرماندار چرام رایزنی های با مسئولین عالی اجرایی شهرستان کهگیلویه جهت تعیین تکلیف و الحاق حوزه کلایه سفلی و خصوصا تنگ پیرزال انجام شد که متاسفانه به جهت عدم همکاری مسئولین شهرستان کهگیلویه بنا به جهاتی منتج به نتیجه نشد. و حدودا ۶ یا ۷ ماه قبل ریاست محترم پلیس راه شهرستان جناب سرگرد تشکری به دفتر اینجانب مراجعه و بیان داشتند که به پیرو مذاکرات بعمل آمده با مسئولین عالی پلیس راه استان مقرر شد و به ما ابلاغ کردند چون پلیس راه چرام به یاسوج واقع در ما بین روستای تمبی و کلایه به تنگ پیرزال و کلایه نزدیک تر است. لذا صرفا کروکی تصادفات توسط این یگان به جانشینی از پلیس راه دهدشت تنظیم و امور انتظامی و قضایی با حوزه کهگیلویه باشد. که البته من با این موضوع موافق نبودم و مراتب مخالفتم را همان زمان اعلام کردم. دلیل مخالفت هم این بود که چنین اقدامی باعث اختلاف سایر دستگاههای شهرستان چرام با شهرستان کهگیلویه و سر درگمی افکار عمومی و مردم در تعیین مرجع 

قضایی و انتظامی محل مراجعه خواهد شد. و در عمل همین اتفاق نیز افتاد و هم مراجعین سردرگم زیادی به دادستانی چرام مراجعه می کردند و هم به جهت حضور و استقرار پلیس راه چرام در محور تنگ پیرزال و تنظیم کروکی نسبت به اتفاقات ایجاد شده در پل اول تنگ پیرزال از سمت چرام و برخی پل های دیگرس که در محدوده کهگیلویه بودند، این تصور را ایجاد کرد که این محدوده جزیی از حوزه اداری، قضایی و انتظامی چرام هست. لذا تماس های در خصوص نقایص مسیر و پل ها و بعضا درگیری های که عمدتا در چشمه کورسا و مزاحمت برای نوامیس و کشف حجاب و روزه خواری علنی، استعمال مشروبات الکلی اعلام می‌شد که طبیعتاً موضوعات به مسئولین کهگیلویه جهت پیگیری منعکس می گردید. لذا پس از بیان مطلب فوق در پاسخ به سوال بیان شده عرض می شود طبق پیگیری ها بعمل آمده سابق و مکاتبه یوم جاری بافرمانداری چرام و پاسخ واصله از پلیس راه  تمبی به بعد

یعنی از روستای کلایه سفلی تا وسط تنگ پیرزال موسوم به تپ آب (تپ او) از جمله محل وقوع تصادف جزء حوزه سیاسی، اداری، قضایی و انتظامی شهرستان کهگیلویه است

 

حجت الاسلام آذریتون در پاسخ این سوال که آیا در خصوص نواقص مسیر پیگیری و مکاتبه ای از سوی دادستانی یا مسئولین شهرستان چرام با توجه به عبور و مرور عمده شهروندان چرامی از این مسیر انجام گردیده است؟ بیان داشت: چنانچه مستحضر هستید حوزه قضایی و انتظامی به تبع حوزه سیاسی اجرایی تعیین می گردد. وقتی حوزه سیاسی تعریف شده و محدوده ای جزء محدوده سیاسی و اجرایی شهرستان چرام نباشد طبیعتاً و قانونا مجموعه اداری ‌و قضایی و انتظامی چرام نمی تواند هیچگونه خدمات اداری، قضایی و انتظامی ارائه دهد و همانطور که عرض شد تنها یک مورد خدمات دهی پلیس راه تمبی را داشتیم که خیلی ها سوال می کردند چرا پلیس راه تمبی در این محور حضور دارد که عرض شد این یک تصمیم استانی از سوی مسئولین پلیس راه استان و به علت نزدیکی روستای کلایه سفلی و تنگ پیرزال با این پلیس راه و ارایه خدمات بهتر به شهروندان بود و بقیه موارد در دهدشت پیگیری می شد. ولی در عین حال ما دغدغه این منطقه را داشتیم و عرض شد بارها موارد مجرمانه مختلف در آن محدوده را به مسئولین کهگیلویه در رده های مختلف اعلام نمودیم. همین که بررسی شود بیشترین اقدامات اجرایی و مکاتبات مربوط از ناحیه مسیولین شهرستان چرام بوده این یعنی دغدغه در این شهرستان همواره وجود داشته و دارد. در خصوص موضوع مورد سوال نیز با توجه به عبور و مرور شخصی یا همکاران و و تماس های مردمی پیرو مشاهدات و تصادفات قبلی حادث شده نیز پیگیری و هماهنگی های از چندین ماه قبل از این حادثه بعمل آمده و نقص مسیر مستقیما به ریاست راهداری چرام جهت انعکاس به مسئولین عالی استانی در اداره راهداری اعلام و مطابق اسناد موجود از طریق پلیس راه چرام در مورخه ۱۵/ ۰۸/ ۱۴۰۲ و پس از آن در مورخه ۰۲/ ۱۱/ ۱۴۰۲، ۱۵/ ۱۲/ ۱۴۰۲ خطرات این مسیر و خصوصا پل محل وقوع حادثه اخیر صراحتا و کتبا به راهداری و حمل و نقل جاده ای جهت انعکاس به مسئولین امر استانی اعلام گردید.

امروز نیز در راستای خواست عمومی طی مکاتبه ای از فرمانداری شهرستان نصب تابلو و تعیین دقیق حدود مرزی شهرستان را خواستار شدم.

 

.

وی در پاسخ علت عدم توافق و هماهنگی جهت واگذاری محدوده کلایه سفلی تا انتهای تنگ پیرزال به حوزه چرام افزود: حسب پیگیری بعمل آمده علت وجود شرکت و ایستگاه گاز و چاه ها و عوایدی است که از این محدوده نصیب شهرستان کهگیلویه می شود و قطعا مسئولان اجرایی باید شفاف سازی کنند که چرا به نتیجه نرسیدند و‌لی آنچه مهم است اینست که این مشکل حداقل باید برای اقدامات و حوادث احتمالی باید حل شود تا خدمات رسانی مطلوب به شهروندان که ولی نعمتان مسئولین هستند، انجام گیرد. و در همین رابطه مکاتبه ای در مورخه

۱۶/ ۰۱/ ۱۴۰۳ با معاونت محترم پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان داشته و بموجب آن مسئولین عالی قضایی استان را در جریان موضوع قرار داده و خواستار ورود ایشان و شخص استاندار محترم جهت تعیین تکلیف سریع موضوع و تعیین متولی به منظور انجام اقدامات لازم و جلوگیری از حوادث مشابه در آینده گردیدم.

 

 

دادستان عمومی و انقلاب شهرستان چرام تاکید کرد: الان حداقل باید تصمیم گرفته شود اگر این محدوده جز کهگیلویه است مسئولین محترم آن شهرستان مسئولیت و تبعات آن را پذیرفته و به وظایف خود در قبال امنیت و سلامت شهروندان پایبند باشند و اگر خواستار این محدوده نیستند و مسئولان کهگیلویه ادعا دارند جزئی از حوزه چرام است مستندات مربوط را منتشر یا در خصوص واگذاری کل محدوده مورد بحث و ایستگاه گاز و تاسیسات آن توافق لازم را نمایند.

وی با انتقاد از مسئولان اجرایی در خصوص نحوه تقسیمات کشوری و شهرستانی و در دفاع از حقوق مردم چرام گفت: اینکه وسط یک حوزه سیاسی و اجرایی بدون تعیین دقیق و نصب علائم متعلق به یک شهرستان دیگر باشد امر معقولی نیست و از آن بدتر خواسته غیر منطقی مسئولان شهرستان مجاور است که پمپ گاز و منافع و بقیه عواید این محدوده در اختیار شهرستان کهگیلویه باشد اما مشکلات و مصائب آن در حوزه چرام باشد و ظاهرا علت عمده عدم توافقات نیز روی همین موضوع بوده است. شما ببینید بعد این حادثه نیز حاضر به پاسخگویی و پذیرش مسئولیت خویش نشده و در نهایت نیز مجموعه فرمانداری چرام و اداره راهداری و پلیس راه شهرستان چرام با هماهنگی اداره کل مربوط و با وساطت تعدادی از مسئولین استانی و نماینده محترم مجلس، پیگیر رفع مشکل هستند. و متاسفانه حسب مطالبی که از فضای مجازی به سامانه دادستانی این شهرستان ارسال شد حسب نقل برخی مسئولین محترم شهرستان کهگیلویه این موضوع را دست آویزی برای عدم مسئولیت خود و اینکه این قسمت جزء حوزه شهرستان چرام است دانسته که جای تأسف دارد.

یعنی نه تنها به وظایف خود عمل نمی کنند بلکه حالا که وظایف زمین مانده ایشان را این شهرستان بر عهده گرفته است از دل  این  مطلب دستاویز برای انحراف افکار عمومی می‌سازند.

دادستان چرام در پاسخ به سوالی در خصوص برخورد با مدیران سهل انگار بویژه در حوزه راه و شهرسازی و راهداری که اتفاقات تلخ جاده ای وجود دارد اظهارداشت: ما همین الان در دادسرای چرام علیه چندین مدیر سهل انگار که منجر به حوادثی در محورهای مواصلاتی شهرستان چرام شده تشکیل پرونده داده و شخصا و از محل اموال شخصی نیز باید جبران خسارات وارده را نمایند و در این موضوع با هیچ فرد و مدیری تعارف نداشته و ندارم. لذا بعد از این حادثه خسارتی در تنگ پیرزال کارگروه و جلسات متعددی تشکیل دادیم که مشخص شد  این اتفاق در محدوده چرام نبوده و اگر در این حوزه چنین سهل انگاری رخ دهد یا به هر جهت مشخص شود این محدوده تابع حوزه اداری و قضایی شهرستان چرام بوده قطعا شخص مدیر اداره متولی که مرتکب تقصیر گردیده در راستای ماده ۱۴۳ از مجازات اسلامی مورد مواخذه قرار خواهد گرفت و قانونا  مسئولیت حقوقی و کیفری موضوع متوجه شخص مدیر سهل انگار است.  در واقع مدیری که مدیریت نهادی را پذیرفت صرفا به معنای دریافت مزایا نبوده و باید پاسخگوی تقصیرات نیز باشد که از این موضوع در فقه اسلامی با توجه به قاعده فقهی من له الغبن فعلیه الغرم، دارای سابقه طولانی است و در کشورهای مترقی از آن به ریسک مدیریت یاد می کنند. لذا شخص مدیری که حق مدیریت دریافت می کند باید پاسخگو خسارات ناشی از تقصیر خویش باشد.

آذریتون در پایان با اشاره به عدم تکمیل  محور پر تردد ما بین دو شهرستان چرام و کهگیلویه علی رغم بازگشایی و انجام زیر سازی لازم بیان داشت: ضمن تشکر از تلاش همه مسئولین مربوط در دو شهرستان و مسئولین استانی و نماینده محترم مجلس، با توجه به وقوع چندین حادثه منجر به فوت تعدادی از شهروندان در همین مسیر باقی مانده از مسئولان محترم کهگیلویه در رده های مختلف  خواستارم که نسبت به پیگیری و نظارت لازم بر شروع آسفالت و تکمیل مسیر نهایت همت و نظارت را داشته باشند و نگذاریم همانند مسأله تنگ پیرزال شخص بی گناهی کشته و یا قطع نخاع گردد و بعد به فکر چاره و در پیشگاه افکار عمومی شرمنده باشیم.

در پایان  از تلاش ها و پیگیری های دادستان محترم چرام در خصوص رفع مشکلات جاده ای و دفاع از حقوق مردم چرام و پاسخگویی شفاف به رسانه ها تقدیر و تشکر می نماید .

 

دیدگاه ها بسته شده اند.

نظرسنجی

    • آخرین اخبار
    • پربازدیدترین اخبار

    ویدیو ها

    آگهی مناقصه شرکت پشتیبانی امور دام کشور

    همراه اول

    بالای صفحه
    طراحی سایت